|
#45217 - 22/07/2025 14:37
Re: Lys
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, du skriver:
Hej Arne
Nu bliver det sjovt
Har du ikke igen igen igennem flere år kritiseret:
"kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker"
Jeg er meget spændt på hvad du svarer Hvorefter du skriver om dine egne - og ligesindedes - Guds-oplevelser.
Mit svar: Jeg husker ikke at have betvivlet guddommelig kærlighed til os mennesker, men jeg tror, at denne kærlighed er til alt værende - ikke alene til arten Homo sapiens på lige netop denne ud af - for os - utallige planeter.
Djævelens advokat siger mig, at Homo sapiens ikke evner at tænke på ret meget andet end: Homo sapiens.
Jeg ser det derfor sådan, at det guddommelige søges spærret inde i "en mandsperson af vores art".
Thomas Evangeliet
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. siger mig, at det guddommelige er meget mere end alene Gud og mennesker, men at dette ignoreres af de fleste kristne.
Dét er så ultrakort min tro.
Jeg har ikke behov for, at andre skal tro ligeså, men jeg fastholder min trosfrihed.
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45218 - 22/07/2025 15:33
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. Du vender logion 77 på hovedet Hvad der er vigtigt er JEG Det er MIG som er det hele -0-0- Du misforstår og vender det hele omvendt som om det er det hele der er vigtigt som om det er træ og sten der er vigtigt og på den måde får du fjernet den person Jesus er. Du vil ikke have person - altså JEG med i dine betragtninger men Thomas siger her at det er JEG'et eller Personen der er vigtigt eller hvad logion 77 drejer sig om. Det er sjovt at se hvor mange ting du misforstår. Uanset hvad du laver om du vender sten eller kløver træ så er Gud i Jesus Kristus dig nærværende - således at Gud er også med os i vores aktiviteter gøremål og arbejde i løbet af dagen. Du får dine kræfter og energi til at vende sten og kløver træ fra Gud. Arne:
Jeg ser det derfor sådan, at det guddommelige søges spærret inde i "en mandsperson af vores art". Er det hvad du anklager Jesus Kristus for???
|
Svar
|
|
|
#45219 - 22/07/2025 16:30
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
|
|
|
|
Svar
|
|
|
#45220 - 22/07/2025 17:05
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Jeg ser det derfor sådan, at det guddommelige søges spærret inde i "en mandsperson af vores art". Thomas Evangeliet 77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. siger mig, at det guddommelige er meget mere end alene Gud og mennesker, men at dette ignoreres af de fleste kristne. Dét er så ultrakort min tro. Ud over at jeg mener man skal ha et billede af Gud - (som du måske har, når du gør Jesus til skaberen) for at kunne tale om ,,det guddommelige,, som en virkelighed, ja så syntes jeg, du i dit skriv modsiger dig selv. Fordi - Den Gud vi læser om i bibelen af Jesus beskrives som far – altså hankøn. Et billede som vel afspejler autoritet, tradition og kultur,,, men også det maskuline der som skaberen opretholder verden, som ,,han,, selv har skabt. Derfor kan man godt kalde Guds skaberværk guddommeligt,,, men - når du forsøger at fremhæve det guddommelige som skabelsen i samme åndedrag, som du fletter Jesus ind dette det guddommelige, ja som gud selv, ja så må jeg sige, jeg ikke forstår din modstand ved at beskrive Gud som en mandsperson. Selv kender jeg nogle, der opfatter Jesus som Gud, og hans identitet som både feminin og maskulin, og passer jo også godt med en udtalelse. Det er mig, som er det hele. ... eller dette, at mennesket er skabt i Guds billede som mand og kvinde - kunne han det, hvis han kun var en mandsperson?
En tanke - måske et sidespring: I Matthæus 22:30, refererer Jesus til opstandelsen og siger, at "Ved opstandelsen tager man hverken til ægte eller bortgiftes, men er som engle i himlene" Nå, tankerne flyver, så jeg stopper her, så det ikke bliver for usammenhængende. .
|
|
Svar
|
|
|
#45222 - 22/07/2025 18:21
[Re: Tikka]
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka. Jeg bilder mig ikke ind, at jeg ikke forstår den trang til genkendelighed af det guddommelige, som traditionel kristendom tilbyder med mandspersoner som Fader og Søn.
For vi har jo en trang til en verdensorden, som vi kan forstå - og som kan give os tryghed, hvis vi følger de religiøse anvisninger
Men ligesom naturvidenskaben ikke kan forklare, hvordan det er gået til, at verden eksisterer, forekommer det mig for primitivt blot at sige: Gudfader skabte verden og hans enbårne søn søger at frelse menneskene.
Hvad med vore kæledyr, vore husdyr, de vilde dyr, træer og planter samt mikrober, planeter, stjerner, galakser, galaksehobe, mørk masse, mørk energi og universets accelererende udvidelse?
Mit gæt er, at vi menneskers evner til at fatte det guddommelige nok ikke er bedre end myrers evner er til at fatte computere.
Er det ikke humant storhedsvanvid at tro, vi kan fatte og overskue alt dette?
Det er der, jeg er havnet - ydmygt - og inspireret af det ufattelige mirakel - som jeg endda selv er en lille bitte del af
Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|