Hej Thomas
Er det rigtig set af mig, at du er interesseret i psykologi og samfund, og at du bringer den religiøse sfære ind på dette felt?
Forstår du det sådan, at Paulus gennemgik en særlig psykologisk proces, som Jung kunne sætte ord på?
Ja jeg er meget interesseret i psykologi
Eksistentiel Psykologi
Psykologi der undersøger vores i verden værens eksistens -- vel at mærke vores i verden værens
engagerede eksistens.
Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens engagerede tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens.
Psykologien skal forklare vores i verden værens engagement og "kærligheds omsorg" og ja vores stemthed begejstring og entusiasme - HUMØR og GÅPÅMOD i forhold til hverdages udfordringer og opgaver. Vi er til i forhold til hinanden - venskab - familie - samfund etc.
Og vi er til i forhold til NATUREN.
Og ja vi er til i forhold til os selv -
som vi ser det i forbindelse med selvmord og selvforkastelsen (selvhadet) og ondt af os selv eller selvmedlidenhed og i forbindelse med selvglæden og selvopslugtheden og urealistiske selvopfattelser.
Og ikke mindst er vores i verden værens engagerede tilstedeværelse eksistens bestemt af - overlevelse - a): vi skal kunne ernære os gennem sunde fødevarer og rent drikkevand - b): have boliger så vi kan overleve vejrforhold (kulde regn sol mm) - c): energi til varme og madlavning mm d): vi skal tage os af de syge og svage de der af en eller anden grund har brug for hjælp og støtte e): vi skal skole og opdrage næste generation eller de unge så de modnes til at deltage i at opretholde vores i verden værens eksistens - altså a) og b) og c) og d) og e): forhold.
Så vi lever ikke i et vakuum - men i samfund med hinanden og i samhørighed med naturen (føden, ren drikkevand og luft mm) omkring at opretholde eksistensen.
Paulus er interessant pga hans i verden værens Kristus
engagement og
entusiasme:
Den vitalitet eller SPIRITUALITET - jubel og humør der kendetegner vores i verden værens engagement og entusiasme i forhold til hinanden og naturen for at kunne opretholde eksistensen vores - overleve - opretholde livet vores tilværelse på bedst mulige måde.
Hvordan forstår vi vores i verden værens engagement og entusiasme (i Gud Væren) her er Jung enig med Paulus - det er ikke vores egen ånd bevidsthed der er interessant i den sammenhæng men Gud (Arkeånden (1)*) og Guds Ånd - altså kollektive arketyper motiv forhold og energi og kraft forhold - humør og jubel forhold. Hvordan vi fx er Emotionelt Ekstatisk STEMT i forbindelse med vores i verden værens engagerede tilstedeværelse eksistens.
Hvorfra får vi overskuddet - vores glæde humør og begejstring i forbindelse med vores i verden værens engagement.
🌳🌳🏠🌳🌳
Forstår du det sådan, at Paulus gennemgik en særlig psykologisk proces, som Jung kunne sætte ord på?
Nej en eksistentiel forvandlings proces.
Jeg læser Jung som eksistentialist - Jungs Psykologi og Individuation er bestemt af vores forhold til naturen og hinanden og vores dybere selv - fx Selvet som Arkeånden Gud der kommunikerer og meddeler sig til os og som vi kan komme i kontakt med på en sådan måde at også vi kan kommunikere med - som Jesus er religionshistorisk verdensberømt for at illustrere igennem sin Bøns Praksis - vi Guds Børn med Guds Ånd gennem hvilken vi erfarer Gud som vores Himmelske Fader vi altid kan henvende os til og få hjælp fra.
Jung har på empirisk klinisk naturvidenskabelig vis (fx gennem samtaler og drømme analyse) ført bevis for at denne kommunikation finder sted vi har til Arkeånden Gud (1)* os Selv og som Jesus Bøns praksis med Gud Fader er en fuldstændig fantastisk illustration af.
Følger du Jung derhen, at Gud både eksisterer som arketype i menneskets psyke OG som noget metafysisk?
En Arketype er kun levende i forbindelse med vores i verden værens eksistens. Så Selv og Verden (vore medskabninger og naturen) er uadskillelige for Jung og Paulus. Og syndefaldet er netop at Selvet og verden blev adskilt og vi begyndte at leve i os selv (selvcentreret) og ikke i forhold til verden (vore medskabninger og naturen).
Deri det metafysiske består, gennem at vores eksistens forstås ud fra vores holistiske jublende eller begejstrede glædelige humørfyldte resonans samhørighed med verden, vores omgivelser - hinanden og vores medskabninger og naturen.
Det metafysiske er at finde i denne vores samhørighed - at vi føler os hjemme i verden - at her hører vi til og der er brug for os - vi er kaldet af Gud i forhold til vores medskabninger og naturen at udføre en gudstjeneste eller helt bestemt opgave (et ubetinget anliggende af ultimativ betydning) som giver vores liv og eksistens mening.
Dernæst overraskes jeg over, at Jung - hvis jeg læser rigtigt - både finder det gode og det onde i Gudsarketypen. Hvad mener du om det?
Ja det gør jeg også - og her tillader jeg mig at ignorere Jung. Det giver ikke den store mening for mig.
🌳🌺🦋🏠🌳
Min begejstring for Paulus skyldes at han ikke primært er beskæftiget med moral (Loven og moralske belæringer) men med vores "i Kristus" Væren - vores ENTUSIASME - vores "i Gud Væren" og hvad der følger heraf - Livets Gud og derfor at følge Livets Ånds Love i Kristus.
At nogle tror Paulus er moralsk skyldes at han hele tiden blev spurgt til, hvad så med Loven Paulus? - nu når du siger at vi har Livets Ånds Love i Kristus og at Gud er Livets Gud og hvor Gud er - Guds Ånd er - der er også Friheden - vores Spontanitet og Kreativitet.
Altså Humør og Spontanitet og Jubel eller de spontane suveræne livsytringer der kendetegner Gud Helligåndens Ny Væren (ENTUSIASME) i vores liv er vigtigere end Loven og moralske belæringer. Paulus (og Jung) skænker os livet (Frelsen) vores spontanitet - jubelen og det gode humør - derfor de kristne gudstjenester er så fyldte med musik og sang til netop at udtrykke disse forhold.
Mennesker skal ikke tynges og nedslås med moral og moralske belæringer men skænkes Livet - deres spontanitet og frihed i Kristus i hvem vi har Livets Ånd fra en Gud der er Livets Gud ifølge Paulus og ja Jung.
Vi er i Livets Lære ifølge Paulus - vi har jo Kristus (Livets Ånd) som opdrager og står ikke under Loven længere som vores opdrager. Derfor får Paulus så mange spørgsmål, jamen hvad så med Loven (etik og moral) - dette har ikke Paulus's store interesse men han svarer dog på spørgsmålet og det er disse svar folk misforstår derhen at Paulus er moralist eller moralsk fundamentalist - men han er det stik modsatte - han står i Kristus på Livets side - Guds side og dette er meget meget mere spændende og livsbekræftende og positivt med meget store perspektiver for menneskehedens fremtid.
🌳🦋🏠🐝🌳
Jeg forstår Jung ud fra Edgar Morin, som her:
(1)*:
ArkeÅnden forklaret ud fra Edgar Morin:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).
Arkeånden:
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.
1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);
- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.
Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. Edgar Morin.