annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 11 gæster og 103 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45165 - 25/06/2025 00:07 Re: Troens frihed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2100
Citat:
Jesus opstandelse isoleret interesser ikke Paulus - det ville jo også bare være et stort stort nummer ude foran øjnene på os - hvilket jo er noget hokus pokus pjat, ihvertfald for Paulus.


SVAR:
Hvis du med dette mener, at selve Jesu opstandelse ikke interesserede Paulus, men kun det faktum, at Kristus erfaredes som opstået, er jeg enig. Men når den erfaring findes, kan man sige, som jeg tidligere påpegede som faktum, og Paulus skriver i 1. Kor 15: "Men er Kristus ikke opstået, er jeres tro tom." - så er der her tale om en isoleret tilgang til opstandelsen - men også en nødvendig én, før man overhovedet kan tale om det at være i Kristus. Men ja, Paulus´ egentlige interesse var Ånden, som han mente at ha fået som pant på det evige liv.

*

Citat:
Kærlighed er altid en forening to der behøver hinanden for at opnå fuldkommenhed og netop Gud og mennesket hører sammen. Gud er ikke noget uden sin elskede anden mennesket.

Gud vil og kan ikke være sig selv.


SVAR: Gud behøver ingenting! - og han forstås fuldkommen.

Det er ikke Gud, der har brug for mennesket, men det troende menneske der har brug for Gud.

Tanken er, at mennesket igen kan stå i et af Gud godkendt forhold, og derved stå ren for Gud, og ikke som fjende.

I øvrigt er kærlighed ikke betinget - ellers kan man jo ikke elske sine fjender.


Så, "vores" forhold til Gud er hans kærlighed Kristus og nåde, ikke hans behov for os.


Kommer i tanke om skriftsted:
Citat:
Endeløs tomhed,
sagde Prædikeren,
alt er tomhed!


Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker! For Gud kræver dig til regnskab for enhver handling, alt det skjulte, godt eller ondt.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/pred/12

...og mennesket blev jo også smidt ud af Guds have grundet ulydighed - nå lille sidespring.


Citat:
Igen opstandelsen er her for Paulus:

Gud inkarnerer verden og os igennem Jesus (sin Kærlighed og Ånd) - her antager Gud os (os syndere og fjender af Gud) her antager Gud den menneskelige syndige dødelige natur - Gud kommer til os - er i os og med os ind i døden hvorfor der ingen død er.


her antager Gud den menneskelige syndige dødelige natur


SVAR: Jeg har et andet ståsted.

Gud antager ikke menneskelig natur - mennesket Jesus antog Guds natur. Du skriver jo også selv længere oppe i dit skriv: Vi er ikke adskilt fra Jesus - fra Gud i Jesus


er i os og med os ind i døden hvorfor der ingen død er.

... og de som ingen død oplever - er ifølge skriften, som jeg forstår den - kun de som ER frelste.

Uretfærdige = ugudelige skal ikke arve Guds rige, ellers ville der jo ikke være nogen at dømme.

Paulus skrev:

Citat:
ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6

Så frelsen gives til de som har Ånden og iklæder sig Kristus Guds søn - når vi taler Paulus

Dette kan bibelsk kun ske ved Åndens mellemkomst og viljen til at følge den.

Tanken er, man dør i dåben - en ydre tilkendegivelse af, at man nu tror og vil lade sig lede af Ånden, og - man opstår som et nyt menneske til evigt liv, som vel må henvise til, at bevidstheden, grundet Åndens påvirkning, er optaget af Guds vej - kan man sige det sådan? - en vej i nuet - det evige nu, som hvis den følges, fører en til efterlivets evighed.

.
Top Svar Citer
#45166 - 25/06/2025 08:10 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3496
Sted: Nørresundby
1. Kor 15: "Men er Kristus ikke opstået, er jeres tro tom." - prøv lige at læse den passage igen og du vil blive forbavset over hvad pointen er hos Paulus. Nemlig følgende, "hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde er Kristus heller ikke opstået".

Chokerende oplysning fra Paulus.


Citat:
Tikka:

SVAR: Gud behøver ingenting! - og han forstås fuldkommen.

Det er ikke Gud, der har brug for mennesket, men det troende menneske der har brug for Gud.

Tanken er, at mennesket igen kan stå i et af Gud godkendt forhold, og derved stå ren for Gud, og ikke som fjende.

I øvrigt er kærlighed ikke betinget - ellers kan man jo ikke elske sine fjender.


Så, "vores" forhold til Gud er hans kærlighed Kristus og nåde, ikke hans behov for os.


Meget ubibelsk forståelse - og en ubibelsk forståelse skulle den virkelig komme fra Tikka - jeg er meget overrasket.


"Gud behøver ingenting! - og han forstås fuldkommen."

Dette er ikke korrekt - det er ubibelsk og ikke den oprindelige bibelske kristne forståelse.

En Gud der ingenting behøver stammer fra græsk filosofisk teologisk tænkning men er ikke i overensstemmelse med den røde tråd i GT og NT. Efter Paulus's død sniger græsk filosofisk teologisk tænkning og spekulationer om en ubibelsk Gud eller abstrakt Gud sig ind i kirkens dogmatisme.


"Det er ikke Gud, der har brug for mennesket, men det troende menneske der har brug for Gud."

Jo Gud behøver og elsker os og rækker ud efter os mere end vi gør. Dette er et Bibelsk faktum hele vejen igennem.

At du har så ringe forståelse Gud skyldes nok at du ikke kender Gud = tror på Gud.

Jeg ville ønske for dig at Gud når dig en dag gennem sin Kærlighed og sin Ånd som det blev bragt i spil af mennesket Jesus og som det føres videre i de kristne Kirker.

Jeg er rystet over hvad du skriver i citationsboksen ovenfor.






Citat:
Kommer i tanke om skriftsted:
Citat:
Endeløs tomhed,
sagde Prædikeren,
alt er tomhed!


Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker! For Gud kræver dig til regnskab for enhver handling, alt det skjulte, godt eller ondt.

...og mennesket blev jo også smidt ud af Guds have grundet ulydighed - nå lille sidespring.


Hvad du efterfølgende her skriver giver slet ingen mening og har intet at gøre med at Gud behøver sin elskede anden mennesket for at være fuldkommen - fordi der ingen ensom Gud findes (Gud er ikke en ""1 som" Gud" nøjagtig det Treenigheden så smukt siger det).


Citat:
SVAR: Jeg har et andet ståsted.

Gud antager ikke menneskelig natur - mennesket Jesus antog Guds natur. Du skriver jo også selv længere oppe i dit skriv: Vi er ikke adskilt fra Jesus - fra Gud i Jesus



"Gud antager ikke menneskelig natur - mennesket Jesus antog Guds natur".

Er du bimmer kvinde???

Dette er jo ikke kristendom eller i overensstemmelse med Bibelen. Men du må da gerne have dette ubibelske ikke kristne standpunkt ståsted. Velbekomme!

Den menneskelige syndige dødelige natur var det nu også jeg talte om.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Citat:
Tikka:

Gud behøver ingenting


At du kan skrive sådan må skyldes at du ikke ved hvad der bor i Gud - ikke kender Gud direkte som Paulus taler om det i 1 Kor 2.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#45167 - 25/06/2025 10:42 Re: Troens frihed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2100
God sommer smiler
Top Svar Citer
#45168 - 25/06/2025 11:43 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3496
Sted: Nørresundby
Tak og også god sommer og gode sommer udflugter til dig Tikka


Ja mit indlæg kan med stor fordel ikke besvares


Men selv er jeg blevet overrasket over hvor meget sandt der er i tanken om at Gud ikke er umenneskelig og selvtilstrækkelig - har nok i sig selv - at Gud ikke er én'som - hvilket også er treenighedens sigte at gøre opmærksom på overfor os.

En af de største Åbenbaringer jeg nogensinde har fået var da Gud forsvandt som 1 deroppe der ikke behøvede nogen men som var fuldkommen i sig selv. En kold (og ja gold og overtroisk) kærlighedsløs og umenneskelig Gud uden sin elskede anden mennesket.

Dette var en græsk filosofisk teologisk tankegang og stemte overhovedet ikke ens med Jesus eller Paulus eller den røde tråd om Gud i Bibelen.

Her møder vi en ganske anderledes Gud der ikke er deroppe som eksisterende uafhængig mennesker og som skulle være fuldkommen i sig selv. Ja en sådan Gud findes ikke og det er da heldigvis ej heller en sådan Gud Jesus Kristus og Paulus åbenbarer for os.

Hvor meget anderledes Jesu Kristi Gud og Gud Fader er - er simpelthen befriende og en af de største Åbenbaringer i mit liv.

Mine dagbøger bærer præg af denne periode hvor jeg indså dette - og fandt ud af at den Gud ateister og godtfolk (Tikka og Arne fx) drøfter eksistensen af - slet ikke er kristendommens Gud - men en abstrakt umenneskelig fjern barnligt hjernespinds forestillet og overtroet Gud.

Min store åbenbaring var at det jo ej heller er Gud som vi møder ham i NT som vi møder ham i Jesus Kristus folk er optaget af (men en abstrakt umenneskelig Gud der drøftes). Ja der er en verden til forskel. Gud i Jesus Kristus og Jesu Kristi Gud er meget anderledes - radikalt anderledes og skiller sig ud.

1 Kor 2 og Jungs Psykologi påpeger begge at vi kan lære hvad der bor i Gud og som viser sig at stemme ret godt med den ÅBENBARING Gud vi finder hos Jesus Kristus.



-0-0-0-0-

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-


Citat:
Tikka:

SVAR: Jeg har et andet ståsted.

Gud antager ikke menneskelig natur - mennesket Jesus antog Guds natur.


Ingen siger det bedre end Regin Prenter at det kan der ikke være tale om.


Citat:
Regin Prenter:

Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os.
”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!”
formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Misforståelsen
af somo
21/06/2025 06:04
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Solgte puff bars for sin mor: 15-årig s..
25/06/2025 17:54
Kyllingeoverlår tilbagekaldes efter fun..
25/06/2025 17:07
Trump afviser ikke, at Putin har territo..
25/06/2025 16:35
Domstol stadfæster spansk fodboldboss' ..
25/06/2025 16:23
Trump: Vi har opnået enorme resultater ..
25/06/2025 16:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Søren Gade indkalder Præsidiet til mø..
25/06/2025 16:02
Ny bog om Moderaterne burde anmeldes. Ti..
25/06/2025 16:00
Manosfæren skal undersøges. Imens ulme..
25/06/2025 16:00
Kritiseret kulturpas bliver forsinket: ..
25/06/2025 16:00
Sørine Gotfredsen: Ulla Terkelsen og an..
25/06/2025 16:00