annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 174 gæster og 112 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45118 - 06/06/2025 09:59 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Interessant at se, hvordan Hanskrist reagerer i dette forum, som jo hedder: Troens frihed.

Netop,

Er det Troens Frihed at du disker op med den ene usande påstand efter den anden om kristendommen, fordi du overhovedet ikke forstår hvad det hele handler om,

Frihed er at søge sandhed og objektivitet i en sag, og der har I sgu da HansKrist at støtte jer til,

Du spreder så mange falske forestillinger og ideer om kristendom, her var det begrebet Ånd som du overhovedet ikke er i nærheden af at forstå og så skriver du bare en masse vrøvl, som du konstant latterliggør Jesus Kristus revolutionerende forståelse Bønnen, vores virkelighed med Gud, ved konstant at sige det har at gøre med at tilbede Gud som en mandsperson, hvilket der overhovedet ikke er på tale,,, her kunne du jo lytte til HansKrist da jeg har redegjort utallige gange for hvordan det skal forstås, det samme med vores ånd og Guds Ånd som jeg har redegjort for utallige gange, også ud fra Jung og moderne neurovidenskab, men alligevel til trods vi her på Trosfrihed har fået styr på tingene, så fortsætter du dagligt med dit vrøvl og sludder om tingene

Du må tro hvad du har lyst til og skrive herom, men dette er jo ikke hvad du gør, du bruger en internet platform til at docere alle de fordomme og aversioner du har overfor kristendommen.

Du søger ikke objektivitet og sandhed også derfor du ikke bryder dig om HansKrist der graver dybt for at vi skal forstå tingene

-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg mener, at jeg forstår din tankegang - og din afvisning af yin-yang som løsning af teodiceeproblemet (alle tre artikler i dette link forekommer mig interessante), men så svagt som kristen tankegang tydeligvis står, bliver det stadig mere vanskeligt for mig at afvise yin-yang tankegangen - selvom accept af det ondes væren jo er afskyelig.

men så svagt som kristen tankegang tydeligvis står

men så svagt som kristen tankegang tydeligvis står

Hvad pokker mener du???

Har lige opdaget at Tikka også har bedt dig forklare dig.

Du får blandet yin og yang sammen med Teodice dogmet eller problemstillingen, men jeg må rose Tikka for tydeligt at kunne se forskellen på de to,

#45119 - 06/06/2025 11:57 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Tikka:

Gud ønsker sin position hos menneskene som skaber og hersker tilbage.

Nej ikke som hersker ifølge Nye Testamente (og vel egentlig ej heller ifølge Gamle Testamente selv om der dog er skrækkelige eksempler herpå - men Nye Testamente er også et radikalt opgør med store dele af Gamle Testamentes Guds Billeder og forståelse).

Gud er Kærlighed og hvor Ånden er (hvor Gud er) der er også altid Friheden.

Hvis der bliver hersket over os er der ingen Kærlighed eller Frihed (Ånd) til stede.

Nye Testamente er: 1): en Åbenbaring hvem Gud er og 2): hvem vi er i og med Gud (altså hvem vi er i Kristus).

Paulus originalitet og genialitet i religionshistorien er hvem vi mennesker er i Kristus - er i og med Gud i Kristus.

Hvem vi er i Kristus grundlægger hvad vi kalder for Den Åndelige Kristologiske Antropologi (Berdyaev's fortjeneste) - en hel ny lære eller forståelse hvem vi mennesker er ser verdens lys med den paulinske urkristendom som lever videre og i dag bedre end nogensinde efter Paulus's død, fordi Paulus dag for dag af forskerne bliver bedre og bedre forstået.

New Age har på mange måder godt fat i denne side af det religiøse (men de forstår så ikke Paulus).

Jung har også forstået Paulus ret godt eller Jungs Psykologi hviler på et Paulinsk grundlag. 1 Kor 2 er grundlaget for Jungs Psykologi.

Rudolf Steiner på mange måder også.

Paul Tillich er enestående mht Paulus som spiller den helt afgørende rolle for Paul Tillich's Systematic Theology.

HansKrist har også ud fra A Schweitzer og Jung og Tillich og Berdyaev og grundige læsninger Paulus ægte breve en fremragende dyb forståelse Paulus.

Nå men Paulus's Åndelige Kristologiske Antropologi som Nicolai Berdyaev først af alle får øje på og har en eksplicit diskurs om har for altid ændret menneskets selvforståelse - hvem vi er - hvem vi er i Kristus.

Dette er Paulus's fortjeneste og kristendommens kronjuvel og gør kristendommen til noget helt særligt i religionshistorien - og INTET har hjulpet menneskeheden mere end Paulus's diskurs om hvem vi er i Kristus - hvem vi mennesker er i og med Gud.

Paulus taler om de Nye Skabninger vi er i Kristus gennem Helligånden og han taler om Guds Hemmelighed Kristus (hvem vi mennesker er i Kristus) der nu er blevet Åbenbaret os - verden.

Eller Begivenheden Guds Kærlighed Kristus:

Den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og Kirkerne og som stadig består og lever i bedste velgående.
#45120 - 06/06/2025 12:31 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Citat:
så svagt som kristen tankegang tydeligvis står
og du svarede:
Citat:
Det må du forklare!
Min replik:
Hvis ikke teodicé-problemet er en svaghed i kristendommen, så mener jeg, man "holder kikkerten for det blinde øje".

K.E.Løgstup - som jeg ellers respekterer meget - skrev:
Citat:
Gud er som skaber årsag til, at sygdom, død og naturkatastrofer eksisterer, men det kan ikke betragtes som ondskab.
Dén "køber" jeg ikke!
Gør du?

Jeg opfatter kristendommen primært som kærlighed til alt værende
Det er noget jeg oplever og aldrig vil kunne fornægte.

Men dogmerne, de er for mig for primitive og for menneskecentrerede.

Det var dét, der fik mig til - i begyndelsen blot som nærmest en spøg - at tænke yin-yang ind i den kristne dogmeverden.
Det bliver nu stadigt mere overbevisende for mig.

Kristendommens altomfattende kærlighed i forhold til godt og dårligt.

Det er nyt for mig - og vil sikkert blive sablet ned - men jeg fornemmer, at det er et skridt på den rette vej - for mig blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45121 - 06/06/2025 12:51 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Kristendommen er ikke grundlagt på dogmer - det er kun dig Arne der hævder dette - mener og tror det hænger sammen på den måde.

Du hænger dig i dogmer når du forsøger at forstå kristendommen.

Selv om du har kendt HansKrist og hans præstationer af Paulus er du stadig af den opfattelse at kristendommen er grundlagt på Dogmer. Og at det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET (KRISTUS SPIRITUALITET) - hvem vi er i Kristus - i og med GUD - er en tro på Dogmerne.

Dette er en kæmpe kæmpe misforståelse. Også derfor du ikke forstår hvad SPIRITUALITET - Kristus Spiritualitet - er. Jeg har sagt det før - du har ingen SPIRITUEL INTELLIGENS (som nogle er tonedøve og ikke har den store Musikalske Intelligens).

Ufatteligt at de kristne dogmer i den grad dominerer din forståelse og opfattelse af kristendommen.

Du sidder fast i en middelalderlig dogmatisk katolsk opfattelse af kristendommen som for længst er afgået ved døden.

Selv i middelalderen havde de fleste kristne strømninger gjort sig fri af dogmerne da det ikke stemte overens med Nye Testamente.
#45122 - 06/06/2025 13:04 Re: Troens frihed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
Gud ønsker sin position hos menneskene som skaber og hersker tilbage.

Nej ikke som hersker ifølge Nye Testamente (og vel egentlig ej heller ifølge Gamle Testamente).
Gud er Kærlighed og hvor Ånden er (hvor Gud er) der er også altid Friheden.
Hvis der bliver hersket over os er der ingen Kærlighed eller Frihed (Ånd) til stede.

SVAR: Gud kan som pottemageren bestemme over det han former, og sagen er jo, at når Gud er kærlighed er det i forståelsen af, at han har sendt sin søn til frelse.

Hvilken frelse. Jo fortællingen er; mennesket er født synderen fordi de kom væk fra Gud.

Hvorfor vil Gud há mennesket tilbage til sin paradisiske tilstand som far og børn, ja det må vel være fordi han vil være menneskets autoritet.

Set der fra kan man jo konkluderer, at Gud som skaber bestemmer over sit skaberværk, men også mene han er egoistisk når han ønsker ,,den nye verden,, skal være til hans ære.

Citat:
der ingen Kærlighed eller Frihed (Ånd) til stede.

SVAR: Det er klart at den kærlighed mennesket skal udvise ikke er tvunget, men frivilligt af kærlighed til Gud, fordi han elskede os først, og betinger selvfølgeligt Åndens tilstedeværelse hos mennesket.

Citat:
Nye Testamente er: 1): en Åbenbaring hvem Gud er og 2): hvem vi er i og med Gud (altså hvem vi er i Kristus).

SVAR: NT ,,bygger,, videre på GT. Og Paulus inddrager de første skrifter i bibelen, som er mytisk tekst fra de før jødiske tekster, som grundlag for det syndige menneske der ,,skal,, fødes på ny.

I disse tekster smider Gud mennesket ud af sin have, fordi de blev som Gud til at kende forskel på godt og ondt ved ikke at adlyde ham.
Så kan man spørge om det er kærligt
.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Hanskrist
06/06/2025 23:49
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Kina sender vicepremierminister til told..
07/06/2025 17:09
Først fik Antonsen bøllebank - men så..
07/06/2025 16:12
Tre varetægtsfængslet for sms-svindel ..
07/06/2025 15:11
Fødende får fremover ret til hjemmebes..
07/06/2025 15:00
Britisk festival har mystisk navn på pl..
07/06/2025 14:46
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mand kører bil ind i menneskemængde i ..
07/06/2025 16:13
Fodboldtræner sigtet for at filme dreng..
07/06/2025 16:03
Seks meldes dræbt af skud nær nødhjæ..
07/06/2025 14:57
Kina sender vicepremierminister til told..
07/06/2025 14:45
Søndag kan blive plaskvåd på Sjællan..
07/06/2025 14:36