Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« Gud sagde: »Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde. Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde.« Og det skete. Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 ...
min markering
Guds skabelse er ifølge bibelen god.
Gud har ikke skabt mennesket ondt.
I kristen forståelse opstår ondskab, når man vender sig fra Gud og ikke lever efter hans love og regler.
Beretningen og tolkningen af Adam og Evas syndefald er central for kristendommens opståen, fordi det skabte behovet for en frelser, så mennesket igen kunne ære Gud som børn.
Mennesket blev smidt ud af Guds have, da de ikke adlød, og nu selv kunne kende forskel på godt og ondt.
Så da de havde fået denne egenskab, skulle de selv gøre en indsats for at blive gode venner med Gud igen
Godt og ondt.
Der er vel altid en modsætning?
Denne modsætning har altid eksisteret i livet – lys og mørke, godt og ondt.
I Bibelen bliver den personificeret gennem Gud og Satan.
Disse to figurer kan ses som ydre kræfter, men også som åndelige påvirkninger, der kan blive en del af vores personlighed.
Hvis det onde findes, må det gode også eksisterer - ellers kan vi ikke forstå ondskab.
Som jeg forstår skriften, ændrede Jesus sig efter fristelsen i ørkenen, til vi i Johannesevangeliet 14:8-9 kan læse:
Filip siger til Jesus: "Herre, vis os Faderen, og det er nok for os."
Jesus svarer: "Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen. Hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?
Så han må há ment han fuldt ud repræsenterede det gode, og var på Guds side.
Så meget at han ifølge skriften var så dedikeret, at han citeres for at há sagt:
Johannesevangeliet 5:30:
Jeg kan ikke gøre noget af mig selv; som jeg hører, dømmer jeg, og min dom er retfærdig, for jeg søger ikke min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig.
Jesus måtte som menneske selv træffe sin livsvej af fri vilje.
Selvom han var sendt af Gud, blev han ikke tvunget.
Ligesom mennesket blev skabt til at leve i lydighed mod Gud, blev naturen og dyrene givet som en del af skaberværket, der skulle forvaltes til Guds ære."
.