annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 193 gæster og 312 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45102 - 28/05/2025 18:36 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jeg fandt dette, som jeg ikke før her set, om kristendommens "Satan": Teodicé.
K.E. Løgstrups tanker er vel ikke så fjernt fra Østens Yin-Yang.
Citat:
Men det vil sige, at der er en lidelse, som ikke kan (bort)forklares som straf for menneskers synd. Hvorfor er den der så? Fordi skaberen har »koblet udfoldelse og nedbrydning sammen i sin skabning«. Det gælder ikke kun i dyreverdenen, men også i menneskers liv. Der findes smerte og lidelse, som ikke skyldes menneskers handlinger, men virkelighedens beskaffenhed.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45103 - 30/05/2025 14:34 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Dit indlæg fik mig til at tænke på beretningen om Ånden - Guds Ånd - der førte Jesus ud i ørkenen efter sin dåb af Johannes, som ved denne lejlighed så Ånden dale ned fra himmelen som en due der blev over ham.

Beretningen om fristelsen i ørkenen, som Johannes ikke skrev om, har gennem tiden optaget mig, og jeg har spurgt forskellige om deres forståelse af teksten.

Flere ting i beretningen har provokere mig til at finde en mening, da Gud jo forstås som kærlig og Satan som den onde. Noget uden for mennesket først og fremmest, men også som ånd der kan påvirke og strides i indre dialog alt efter ens værdier begær og samvittighed.

Det handler også om hvilken definition og evt. hvilken virkelighed man har af ordet Gud og Satan og hvilken vinkel man tilgår teksten, som jo kan læses bogstaveligt, men som også fortæller noget almenmenneskelig

Underligt var det for mig at Gud ifølge Johannes havde givet den nydøbte Jesus sin Ånd, og straks derefter drev ham ud i ørkenen for at lade Satan friste ham.

Dette oplyses ikke af Johannes, skal jeg lige nævne, men af de 3 andre evangelister.
Derimod betegner Johannes Jesus som Guds lam før dåben

Min forståelse som jeg i dag har af beretningen om fristelsen i ørkenen.

Jeg genkender meget af det som der skrives om, hvor det gode og onde kan være i dialog om tanker og hændelser i mit liv, og taler vi om synd i bibelsk forstand opstår synden i tanken før hændelsen.

Så Jesus syndede i tanken, ved at se andre muligheder for sin livsvej.

Jeg tænker.

Før og eller efter en beslutning kan der komme en indre stemme, om det nu også er et rigtig valg.

Denne indre stemme kunne kaldes samvittigheden og Gud, som Jesus forstod som far, som autoritet og derved også bliver en opdrager/vejleder

Så i kamp med sigselv – sit begær og sin mission vinder guds ånd i Jesus over satans ånd. Guds modstander.

Måske også en fortaler for den fri vilje ,,,, for Jesus var af Johannes inden dåb blevet anset som Guds lam.

Så beretningen er måske også en påmindelse - fortaler om den frie vilje når Jesus, før sin dåb, allerede var anset som Guds lam, men stadig kunne foretage et andet valg.

.
Top Svar Citer
#45104 - 31/05/2025 12:06 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka.
Interessante tanker, du har, om at kristendommens gode og almægtige skabergud også skaber "det onde", for at vi mennesker ikke blot "automatisk" adlyder, men har en fri vilje til at vælge mellem "det gode" og "det onde" - hvis jeg forstår dig ret.

Man kan jo så konstatere, at vi mennesker "kludrer" gevaldigt i det trist
Og årsagen hertil er vel de mange både bevidste og ubevidste kræfter, der styrer vi menneskers sind.

Jeg tænker også, at kristendommen hæver os mennesker på denne planet op over alt andet og ignorerer vores ansvar for at opføre os kærligt overfor denne lille bitte del af skaberværket - denne planet - som vi er blevet tildelt så stor indflydelse på.

Kærligheden i kristendommen mellem Gud og os mennesker - udfoldet til også os mennesker imellem - mangler efter min mening et tredje led: kærligheden til naturen - som vi jo selv er en lille del af.
I stedet smadrer vi den jo.

Min drøm er, at kristendommen i sin kærlighed åbner sig fordomsfrit mod alle religioner, erkender at vi ikke evner at fatte det guddommelige, og opgiver at overvurdere os selv i skaberværket.

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (31/05/2025 14:59)
Top Svar Citer
#45105 - 31/05/2025 20:52 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« Gud sagde: »Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde. Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde.« Og det skete. Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 ... min markering

Guds skabelse er ifølge bibelen god.

Gud har ikke skabt mennesket ondt.

I kristen forståelse opstår ondskab, når man vender sig fra Gud og ikke lever efter hans love og regler.

Beretningen og tolkningen af Adam og Evas syndefald er central for kristendommens opståen, fordi det skabte behovet for en frelser, så mennesket igen kunne ære Gud som børn.

Mennesket blev smidt ud af Guds have, da de ikke adlød, og nu selv kunne kende forskel på godt og ondt.

Så da de havde fået denne egenskab, skulle de selv gøre en indsats for at blive gode venner med Gud igen

Godt og ondt.

Der er vel altid en modsætning?

Denne modsætning har altid eksisteret i livet – lys og mørke, godt og ondt.

I Bibelen bliver den personificeret gennem Gud og Satan.
Disse to figurer kan ses som ydre kræfter, men også som åndelige påvirkninger, der kan blive en del af vores personlighed.

Hvis det onde findes, må det gode også eksisterer - ellers kan vi ikke forstå ondskab.

Som jeg forstår skriften, ændrede Jesus sig efter fristelsen i ørkenen, til vi i Johannesevangeliet 14:8-9 kan læse:
Citat:
Filip siger til Jesus: "Herre, vis os Faderen, og det er nok for os."
Jesus svarer: "Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen. Hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?

Så han må há ment han fuldt ud repræsenterede det gode, og var på Guds side.
Så meget at han ifølge skriften var så dedikeret, at han citeres for at há sagt:

Johannesevangeliet 5:30:
Citat:
Jeg kan ikke gøre noget af mig selv; som jeg hører, dømmer jeg, og min dom er retfærdig, for jeg søger ikke min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig.

Jesus måtte som menneske selv træffe sin livsvej af fri vilje.
Selvom han var sendt af Gud, blev han ikke tvunget.

Ligesom mennesket blev skabt til at leve i lydighed mod Gud, blev naturen og dyrene givet som en del af skaberværket, der skulle forvaltes til Guds ære."

.
Top Svar Citer
#45106 - 01/06/2025 14:06 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka.
Fint at du fokuserer på kristendommens påstand fra Moses, at Gud bestemte, at mennesket skulle skabes i hans billede samt til at herske over denne klodes natur, at verden ikke er ond, men at det onde er: ikke at adlyde Gud, som det jo berettes startede allerede i Paradisets Have.

Hvad du her fokuserer på i kristendommen, opdager jeg nu, at jeg ikke tror på.
At vi mennesker skulle herske over naturen på denne klode, det - tror jeg - er en menneskelig - og ikke en guddommelig - ønskedrøm, som er blottet for ydmyghed.

Og at ondskab er mangel på lydighed overfor Gud, det har skaberen jo selv ansvaret for.

Jeg kan ikke afvise den konspirationsteori, at alt dette er magtsyge præsters magtmidler.

For mig er universets guddommelighed et vidunderligt og ufatteligt mysterium, som vi mennesker kun svagt kan ane, og at reducere det guddommelige til en menneskelignende person af hankøn forekommer mig utroværdigt.

For mig er kristendommens "kronjuvel": Kærlighed til alt værende heart

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (01/06/2025 15:45)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Hanskrist
04/06/2025 10:20
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Staten har hentet yderligere 200 million..
04/06/2025 17:16
Trumps toldsatser er et 'uretfærdigt ti..
04/06/2025 17:03
Kongeparret besøger Færøerne i næste..
04/06/2025 16:41
Holland skal til parlamentsvalg efter re..
04/06/2025 16:31
Op til 600 svenske kriminelle kan afsone..
04/06/2025 16:18
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Israelsk parti truer regeringen i strid ..
04/06/2025 15:44
EU-lande enige om lægemiddelpakke som f..
04/06/2025 15:38
Estland trækker sig fra international l..
04/06/2025 15:19
16-årig transkønnet atletikstjerne har..
04/06/2025 15:15
Mænd idømt fængsel for hvidvask af mi..
04/06/2025 15:02