annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 142 gæster og 118 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45107 - 01/06/2025 22:29 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
For mig er universets guddommelighed et vidunderligt og ufatteligt mysterium, som vi mennesker kun svagt kan ane, og at reducere det guddommelige til en menneskelignende person af hankøn forekommer mig utroværdigt.

SVAR: Jeg har svært ved at forstå, hvad du mener med guddommelighed, når du ikke tror på Gud, men du kan sikkert forklare det nærmere.

*

Citat:
For mig er kristendommens "kronjuvel": Kærlighed til alt værende

SVAR: Selvom kærlighed er en grundværdi i kristendommen, er den altid koblet til Gud, Jesu offer og relationen mellem skaber og skabning.
Den er ikke blot en universel følelse, men en aktiv handling fra Gud mod os først.

*
Citat:
kristendommens påstand fra Moses, at Gud bestemte, at mennesket skulle skabes i hans billede samt til at herske over denne klodes natur, at verden ikke er ond, men at det onde er: ikke at adlyde Gud, som det jo berettes startede allerede i Paradisets Have.

SVAR: Jeg tror ikke, Moses var en historisk person, og derfor heller ikke forfatter af Mosebøgerne.

Jeg mener heller ikke, at udvandringen fra Egypten skete som beskrevet, om overhovedet, men disse fortællinger udgør en central del af jødernes historie, der blander myter, overlevering og samfundslove sammen og giver folket en identitet der samlede dem.

Fortællingerne er grundlag for den kristne tro, men vi kan nok blive enige om, de nedskrevne fortællinger om jødernes historie blev skabt af dem, der havde adgang til skrift og magt, hvilket formede historien om Guds udvalgte folk.

I Paulus skrifter ser vi ofte han skriver: ,,I følge skrifterne,, - og han refererer også til Adam og Eva i Edens have, som de kristne kalder syndefaldet.

Han taler ligeså om overleveringer, som han jo tilsyneladende tager for gode vare, selv om han ikke selv var tilstede.

Så fortællingerne om Gud som hankøn skal nok ses i det lys og tid, hvor manden i samfundet var den ledende.

Personligt har jeg ikke mere noget imod Gud omtales som han, men det er klart, jeg som de fleste mest ikke ser Gud som en gammel mand i himmelen.

Gud forstås som ånd.

.
Top Svar Citer
#45109 - 02/06/2025 13:26 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Jeg har svært ved at forstå, hvad du mener med guddommelighed, når du ikke tror på Gud, men du kan sikkert forklare det nærmere.
Det er jeg egentlig glad for, fordi det motiverede mig til at søge på internettet, hvor jeg fandt dette.
Her læser jeg:
Citat:
Erfaringen af det guddommelige belyses i denne bog med udgangspunkt i den tyske teolog Rudolf Ottos bestemmelse af det guddommelige som et ubegribeligt mysterium, der på en gang er fascinerende og frygtindgydende.
og:
Citat:
Det guddommelige er det ubegrænsede, der ikke kan indfanges i begreber og definitioner, da begreber og definitioner er begrænsende. Det guddommelige kan kun opfattes af følelserne, som har det til fælles med det guddommelige, at heller ikke de kan indfanges i veldefinerede begreber. Det guddommelige er ligesom musik kun noget vi kan opfatte igennem følelsen. Alle ord og begreber kommer til kort, når de skal beskrive oplevelsen fuldt ud. Følelsen af det guddommelige kan ikke begribes, men den kan tydeliggøres ved, at man sammenholder følelsen med beslægtede følelser.
Jeg har ikke læst bogen, men jeg er helt med på:
"ubegribeligt mysterium" og "det ubegrænsede, der ikke kan indfanges i begreber og definitioner".

Måske ligger vi ikke så langt fra hinanden, siden du skriver:
Citat:
Gud forstås som ånd.
Jeg har det bare lidt svært med udtrykkket: ånd, fordi det i mig giver en for mangfoldig resonans blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45110 - 03/06/2025 22:46 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Måske ligger vi ikke så langt fra hinanden, siden du skriver:

Citat:
Gud forstås som ånd.

Citat:
Jeg har det bare lidt svært med udtrykkket: ånd, fordi det i mig giver en for mangfoldig resonans

Ja, interessant er det, hvordan vi altid må bruge billeder for at beskrive noget så uhåndgribeligt som Guds ånd, og det gælder ikke kun Gud, men også Satan.

Vi bruger billeder, fordi ånd som begreb er abstrakt.

I Bibelen bliver Guds ånd eksempelvis symboliseret som en skabende kraft. Gennem en due, ild, som far, og en der driver den ny-døbte Jesus ud i ørkenen.

Ånden kan altså både være skabende, budbringer som en due - men også kraftfuld og uforudsigelig som en ild eller en drivende kraft. Og måske er det netop derfor, at begrebet "ånd" kan opleves som mangfoldigt.

Jeg tror de fleste genkender de 2 ånder i sig. Ellers kunne man jo ej heller omvende sig, eller lade sig friste.

... og så er ,,vi tilbage,, hvor jeg startede men beretningen om Ånden der drev den ny døbte Jesus ud i ørkenen for at blive fristet.

.
Top Svar Citer
#45111 - 04/06/2025 10:20 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Rudolf Otto:

Troen er endvidere den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny. er dette abstrakt? nej! - er det ubegribeligt? nej!

Selv en blind høne som Arne kan finde guldkorn - han indrømmede jo også at det var internet surfing der førte ham frem til hvad R Otto siger om det hellige eller ægte religiøs spiritualitet.

Når man famler så meget som I gør omkring TRO og SPIRITUALITET - det med vores ånd contra Guds Ånd - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - var det måske en ide om I henviste til HansKrist. Men jeg har skrevet forgæves i årevis.

Alt hos Paulus handler om "TROs Begivenheden Guds Kærlighed Kristus":

Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der gør os til helt nye skabninger - forvandler os kollektivt og skaber de kristne fællesskaber.

-0-0-0-

Om Paulus og kvinder vil jeg anbefale Tikka at lytte til Bibelen Leth fortalt - episoden "Skal kvinder tie i Kirken".
#45112 - 04/06/2025 19:28 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er enig med dig i, som du skriver:
Citat:
... og så er ,,vi tilbage,, hvor jeg startede men beretningen om Ånden der drev den ny døbte Jesus ud i ørkenen for at blive fristet.
Det kan vel så beskrives som tre ånder: Faderen, Sønnen og Helligånden, der er imod en fjerde ånd: Satan - selvom sidstnævnte er skabt af førstnævnte.

Det er dét, der får mig til at spekulere på yin/yang: at for os mennesker har alt to sider.

Alle levende arters afkom får ind imellem misfostre - vistnok pga. kosmisk stråling, der skaber mutationer.
Er det ondt?
En sjælden gang viser et misfoster sig at have nye evner: det vi jo kalder evolution.

Det er jo årsagen til, at Homo sapiens - vi menesker - nu har eksisteret i den sidste meget korte del af universets foreløbige eksistens.
Er mutationer godt - selvom det er brutalt?

Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
05/06/2025 10:48
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
København får sin første nybyggede ki..
05/06/2025 13:38
Stort museumsbyggeri i Aarhus bliver 6,7..
05/06/2025 13:23
I november gik hun viralt efter dans. Nu..
05/06/2025 13:02
Svensk domstol frifinder tre mænd for a..
05/06/2025 13:00
Vægttabsmedicin kan svække effekt af h..
05/06/2025 12:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
I dag skal Nato bestemme styrkemål - fo..
05/06/2025 11:50
Analyse peger på fald i investeringer i..
05/06/2025 11:36
Milliondyr Aros-kuppel udskydes efter ko..
05/06/2025 11:29
Trump lukker grænsen for borgere fra 12..
05/06/2025 11:00
Svensk domstol frifinder tre mænd for a..
05/06/2025 10:43