0
registrerede
131
gæster og
132
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
|
Hej Tikka. Du stiller spørgsmålet:
Jeg har svært ved at forstå, hvad du mener med guddommelighed, når du ikke tror på Gud, men du kan sikkert forklare det nærmere.
Det er jeg egentlig glad for, fordi det motiverede mig til at søge på internettet, hvor jeg fandt dette. Her læser jeg:
Erfaringen af det guddommelige belyses i denne bog med udgangspunkt i den tyske teolog Rudolf Ottos bestemmelse af det guddommelige som et ubegribeligt mysterium, der på en gang er fascinerende og frygtindgydende. og:
Det guddommelige er det ubegrænsede, der ikke kan indfanges i begreber og definitioner, da begreber og definitioner er begrænsende. Det guddommelige kan kun opfattes af følelserne, som har det til fælles med det guddommelige, at heller ikke de kan indfanges i veldefinerede begreber. Det guddommelige er ligesom musik kun noget vi kan opfatte igennem følelsen. Alle ord og begreber kommer til kort, når de skal beskrive oplevelsen fuldt ud. Følelsen af det guddommelige kan ikke begribes, men den kan tydeliggøres ved, at man sammenholder følelsen med beslægtede følelser. Jeg har ikke læst bogen, men jeg er helt med på: "ubegribeligt mysterium" og "det ubegrænsede, der ikke kan indfanges i begreber og definitioner".
Måske ligger vi ikke så langt fra hinanden, siden du skriver: Jeg har det bare lidt svært med udtrykkket: ånd, fordi det i mig giver en for mangfoldig resonans
Arne
|
|
|
|