2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
67
gæster og
87
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45415 - 02/09/2025 11:14
Re: Troens frihed
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Det er derfor, jeg siger: Giv dog plads til folkets tro i folkekirken, både de, der er bibeltro, og de der alene tror på "en højere magt". Hvilken ,,folkets tro,, tænker du på? Kan det blive til en ny religion ,,, eller mener du, de mange oplevelser ikke kristne har af gud, kan samle en gruppe som skal tilbede deres guds forståelser i kirken? Syntes det er langt ude og urealistisk, da den gruppe som du taler om nok ikke har samme religiøse univers. Hvis kirken skal åbnes for alle trosretninger - trosforståelser, skal den fungere som et samlingssted og skal ikke mere ha særstatus blandt andre. Det vil ændre meget i vores kultur, og derved ved samlingskraften der ligger i det, at der er en statsstøttet folkekirke. Så Gud, konge og fædrelandet er Danmarks identitet. Ikke så meget som tidligere. Men dog stadig. Og hvad med alle de som ikke tro på en gud? Syntes ikke det er interessant, langt mere er det, hvorfra det som rumsterer i folks bevidsthed kommer fra, og bliver til overbevisning. .
|
|
Svar
|
|
|
#45416 - 02/09/2025 11:25
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
Formentlig mere end halvdelen af folkekirkens medlemmer tror ikke på Bibelens Gud, men nok på "en højere magt", og det er jo dét, statens kirkeministerie, præsteskabet og menighedsrådene ignorerer.
Dét ser jeg som en uholdbar og usund situation, og det afspejler sig vel også i det stadigt svindende medlemstal i folkekirken.
Det er derfor, jeg siger: Giv dog plads til folkets tro i folkekirken, både de, der er bibeltro, og de der alene tror på "en højere magt".
Mon ikke medlemstallet så ville begynde at stige igen.
Og mon ikke der også ville komme mere liv i forkyndelserne. Arne du følger tydeligvis ikke med i hvad der foregår i folkekirke regi. Husker jeg viste dig hvad vores tidligere debattør Anne (ALH) som præst havde gang i og du nægtede at kommentere på det og ja du blev ligefrem vred over mit link til hvad der foregik i hendes tre folkekirker. Du følger tydeligvis ikke med. Uanset hvad der er folkets åndelighed så er alle velkomne og alle kommer i folkekirken. Se iøvrigt Ny Himmel for at blive opdateret omkring hvor meget liv og "åndelighed" der rører sig. Jeg synes det springende punkt er om det kristne budskab - hvad det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET dækker over - om dette skal forkyndes ja om folkekirken ikke er forpligtet på dette. Kan man fx forkynde et Anti Jesus Kristus budskab som du selv står for i folkekirken. Man kan holde foredrag og oplæg derom men vel ikke have det som forkyndelse og den åndelige trosform man praktiserer?? Vil du tage stilling dertil, jeg vil gerne høre hvad du mener derom?? Vh HansKrist
|
Svar
|
|
|
#45417 - 02/09/2025 12:28
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
|
|
Svar
|
|
|
#45418 - 02/09/2025 14:04
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Hvis dem du omtaler indgår i de 70% medlemmer, du oplyser om, vil mit forslag til disse medlemmer være. Meld jer ud.
Hvis udmeldingerne kan ses på tilslutningen til Folkekirken vil der måske ,,ske noget,, - dog tænker jeg, at dit link vel er et tiltag som gør det cool igen at være en troende.
Men der sker jo hele tiden forskelligt i nogle kirker, som imødekommer det, folk ønsker, og her er det afgørende hvem menighedsrådet består af, og hvem der i disse har magten, og som nr 2 hvilken præst der er.
.
|
|
Svar
|
|
|
#45419 - 02/09/2025 16:17
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Dit skriv:
Hvis dem du omtaler indgår i de 70% medlemmer, du oplyser om, vil mit forslag til disse medlemmer være. Meld jer ud. Min replik: Det er jo dét, de - tøvende - gør - og længe har gjort.
Hvis udmeldingerne kan ses på tilslutningen til Folkekirken vil der måske ,,ske noget,, - dog tænker jeg, at dit link vel er et tiltag som gør det cool igen at være en troende. Min replik: Går ud fra, at du med "cool" mener attraktivt. DR's udsendelses-serie har vel netop til formål at skabe mere liv i dét frit at tro. Det synes jeg er godt. Modvægt mod materialisme.
Men der sker jo hele tiden forskelligt i nogle kirker, som imødekommer det, folk ønsker, og her er det afgørende hvem menighedsrådet består af, og hvem der i disse har magten, og som nr 2 hvilken præst der er. Min replik: Menighedsrådet har juridisk ingen teologiske kompetencer. Det har alene præsten i menighedsrådet, og han er jo bundet af det præstelige magtsystem (Provst, biskop, ministerie). Men i disse rammer er der jo selvfølgelig nogle begrænsede muligheder, hvis præsten er velvillig. Har selv siddet i det lokale menighedsråd, inden jeg meldte mig ud af folkekirken.
Fortsat består jo spørgsmålet, om der udelukkende i folkekirken må foregå bibelsk luthersk evangelisk forkyndelse, eller om der også må være plads til alternativ og vidt udbredt folkelig tro.
Arne
Redigeret af Arne Thomsen (02/09/2025 16:19)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|