1
registreret Arne Thomsen
53
gæster og
208
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
|
Hej Tikka. Dit skriv:
Hvis dem du omtaler indgår i de 70% medlemmer, du oplyser om, vil mit forslag til disse medlemmer være. Meld jer ud. Min replik: Det er jo dét, de - tøvende - gør - og længe har gjort.
Hvis udmeldingerne kan ses på tilslutningen til Folkekirken vil der måske ,,ske noget,, - dog tænker jeg, at dit link vel er et tiltag som gør det cool igen at være en troende. Min replik: Går ud fra, at du med "cool" mener attraktivt. DR's udsendelses-serie har vel netop til formål at skabe mere liv i dét frit at tro. Det synes jeg er godt. Modvægt mod materialisme.
Men der sker jo hele tiden forskelligt i nogle kirker, som imødekommer det, folk ønsker, og her er det afgørende hvem menighedsrådet består af, og hvem der i disse har magten, og som nr 2 hvilken præst der er. Min replik: Menighedsrådet har juridisk ingen teologiske kompetencer. Det har alene præsten i menighedsrådet, og han er jo bundet af det præstelige magtsystem (Provst, biskop, ministerie). Men i disse rammer er der jo selvfølgelig nogle begrænsede muligheder, hvis præsten er velvillig. Har selv siddet i det lokale menighedsråd, inden jeg meldte mig ud af folkekirken.
Fortsat består jo spørgsmålet, om der udelukkende i folkekirken må foregå bibelsk luthersk evangelisk forkyndelse, eller om der også må være plads til alternativ og vidt udbredt folkelig tro.
Arne
|
|
|
|