annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17936206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2525176
Et andet syn 2075317
Åndelig Føde 2049577
Så er der linet op... 1600528
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 316 gæster og 350 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43690 - 29/05/2024 19:40 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du citerer ordene fra Paulus:
Citat:
jeg vil ikke driste mig til at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre folkeslagene til lydighed, i ord og gerning, ved kraften i tegn og undere, ved Guds ånds kraft.
"Kristen lydighed i ord og gerning" - NEJ - dén "køber" jeg ikke!

Ej heller "køber" jeg din mangel på respekt for anden form for tro end netop din egen cool

Arne heart
Top Svar Citer
#43692 - 29/05/2024 23:12 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Jeg mærker en form for tristhed, når jeg læser, hvad du mener om min åndelighed.
For mig er der ikke nogen "ekstatisk i Kristus-væren".

For mig er der oplevelsen af en dyb og harmonisk ro fra Kristus, der inspirerer mig til kærlighed til alt og alle.

Den oplevelse er det umuligt for mig at fornægte.
Den er egentlig ganske enkel - og slet ikke intellektuel - og jeg oplever den som den helt dybe sandhed.

Jeg er oprigtigt ked af, at du åbenbart ikke kan udholde, at jeg har en anden form for Kristus-tro end din egen - her på trosfrihedens mødested trist

Arne heart
Top Svar Citer
#43693 - 29/05/2024 23:41 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Citat:
jeg vil ikke driste mig til at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre folkeslagene til lydighed, i ord og gerning, ved kraften i tegn og undere, ved Guds ånds kraft. Så har jeg da fuldført forkyndelsen af evangeliet om Kristus fra Jerusalem og vejen rundt helt til Illyrien. Rom 15


Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus: det Guds Nådes KraftVærk vi er qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Gad vide hvad du fik lydighed til at gå på. Paulus er en autoritet men han er ikke autoritær og han viser sin autoritet når nogle forsøger at tage vores frihed og åndelighed - spiritualitet - fra os. Friheden og Ånden fra Gud i Kristus.

Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus er at vi bliver forsonet og lykkelig forenet med Gud og at intet kan skille os fra denne Guds Kærlighed Kristus. Nå men bare så du lige forstår hvad lydighed går på i forbindelse med evangeliet om Kristus.

Det er sørme ikke menneskebud og lydighed herimod, som uden tvivl var sådan du forstod lydighed. Ja Paulus lydighed er nærmest det stik modsatte som vi idag forstår lydighed. For Paulus betyder det ikke autoritær lydighed - tværtimod - og Galaterbrevet er et fint eksempel herpå.



Citat:
Arne:

Ej heller "køber" jeg din mangel på respekt for anden form for tro end netop din egen


Du forstår jo slet ikke mit kristne trosliv og dets tilhørende SPIRITUALITET.

Men modsat dig har jeg jo netop givet udtryk for at jeg værdsætter alt hvad der står om SPIRITUALITET i det link du gav os, modsat dig der kun har øje for en lille brøkdel af hvad SPIRITUALITET dækker over.

Noget tyder på at du slet ikke læser mine indlæg, ihvertfald afslører du gang på gang at du slet ikke har forstået hvad jeg skriver.

Indholdet og substansen og det principielle interessante og min den brede tværvidenskabelige forståelse med glimrende eksempler reagerer du slet ikke på.

Trist og dermed gør du Trosfrihed uinteressant.

Hvis Trosfrihed skal være interessant skal dette bero på dyb forståelse tingene vi drøfter, fx spiritualitet.

Jeg har redegjort for den paulinske urkristne spiritualitet's essens og karakteristika. Og jeg er meget enig med meget af hvad der står i det link om spiritualitet du henviste til, som følgende fx:


Citat:
Spiritualiteten - fordybelsen og erfaringen af Guds nærvær - har altid været en vigtig del af den kristne tro.



Den kristne spiritualitet adskiller sig derfor også fra andre spiritualitetsformer, da den i modsætningen til den østlige spiritualitet ikke handler om at tømme hovedet og opnå et højere bevidsthedsniveau. Det centrale i kristen spiritualitet handler mere om en personlig forvandlingsrejse sammen med Gud, hvor man har fokus på Kristus.



-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg mærker en form for tristhed, når jeg læser, hvad du mener om min åndelighed.

Jeg er oprigtigt ked af, at du åbenbart ikke kan udholde, at jeg har en anden form for Kristus-tro end din egen - her på trosfrihedens mødested.


Hovsa jeg har slet ikke kommenteret på den din "åndelighed" du hentyder til eller din Kristus-tro, i den her omgang.

Så ingen grund til at være trist og ked af det. Ser du spøgelser ved højlys dag???

Jeg har tilkendegivet at også jeg værdsætter den kosmologiske spiritualitet eller den antropo'kosmiske SPIRITUALITET. Martinus fx.

Har du nu også nogen Kristus-tro Arne?? Med hvad du skriver sort på hvidt så er du jo "Anti Jesus Kristus" så det vil noget.


Jeg har påpeget tidligere, men overhovedet ikke i den her omgang, at din Jesus Kristus Ikon fascination og overvældende indtryk på dig ikke stemmer med alle dine utallige Anti Jesus Kristus udtalelser og udsagn. Hvor du afviser og ringeagter og gør grin med alt det Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt for at have skænket verden, beriget verden med.

-0-0-0-

Ekstase betyder at blive fri og løs af sig selv (uden at have mistet sig selv) for at noget andet (arbejde fx eller kunstnerisk aktivitet) eller nogen anden, næsten, kæresten eller børnene kan gribe os og optage os - være os nær -- eller Gud og det guddommelige kan gribe os i vores center og være os nær og nærværende.

Ekstasen er nødvendigt for at vi kan transcendere eller blive fri og løs af os selv (uden at miste os selv) for at Gud og det guddommelige kan åbenbare sig for os.

Alle åbenbaringer beror på Ekstatiske Brud'erfaringer.

Men det er korrekt at du har en svag EKSTATISK KARAKTER'STRUKTUR med inde over dit liv - du er meget monoton og uden at de store sjælskræfter og affekter gør sig gældende i dit liv. Du er meget den passive betragter der mener og synes noget om alt og ja du har alle dage taget afstand fra:

"Det centrale i kristen spiritualitet handler mere om en personlig forvandlingsrejse sammen med Gud" - noget du altid har afvist selv om dette er det centrale for vel 90% af de mennesker der beskæftiger sig med SPIRITUALITET.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43701 - 30/05/2024 16:33 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg opgiver at svare dig, for det er jo tydeligt at du alene magter at forholde dig til din egen tro.
I dén situation giver dialog jo ikke mening.
Arne.
Top Svar Citer
#43754 - 11/06/2024 07:19 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jeg oplever en plusdeslig mystisk medgang efter så meget modgang som om, at kærlighed i verden hos mennesker bør ske sammen også for socialt udsatte personer. Gør os smukt glade...
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Vigtige præciseringer
af somo
23/07/2024 14:34
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Tro
af Hanskrist
21/07/2024 18:01
Nyheder fra DR
Video viser voldsomme ødelæggelser eft..
27/07/2024 02:20
Trump vil holde nyt vælgermøde i Butle..
27/07/2024 01:21
FN: 190.000 mennesker er flygtet fra Kha..
27/07/2024 01:08
Den olympiske flamme er tændt i Paris
26/07/2024 23:46
Israels Netanyahu besøger Donald Trump
26/07/2024 23:05
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Producent af modermælkserstatning dømt..
27/07/2024 00:22
Medie: Bidens plan for stor højesterets..
27/07/2024 00:16
Trumps læge går i rette med ny teori o..
26/07/2024 23:02
Syg Celine Dion gør comeback og synger ..
26/07/2024 22:16
Trump vil holde nyt vælgermøde i Penns..
26/07/2024 20:42