annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16229970
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2433945
Et andet syn 2030130
Åndelig Føde 1741890
Jesu ord 1555505
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 249 gæster og 58 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 24 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43673 - 25/05/2024 20:36 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7287
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
... Men bliver stat og kirke adskilt og kirken hvor kristne kan leje sig ind bliver kulturarv, må kirkens status som bygning vel ændres til en slags fælles hus for landets beboere. En slags kulturhus eller hvad man nu kalder den slags - forsamlingshus (?)
og
Citat:
Men folkekirke? Kan man kalde den det efter en evt. adskillelse?
Enhed og samme trosgrundlag, bliver nok ikke helt som nu.

Måske det så ændres til lokale frikirker, der selv bestemmer forkyndelsgrundlaget mm
og
Citat:
Hvis stat og kirke adskilles, hvordan forestiller du dig så ,,vi,, skal forholde os til jul og andre helligdage?
og
Citat:
Hvis stat og kirke bliver adskilt, og kirkerne bliver kulturarv, hvor kristne kan leje sig ind, hvordan forestille du dig så medlemskab til "folkekirken" kan blomstre op ... for du forestille dig vel ikke der kommer flere kristne af den grund (?)
og
Citat:
Hvorfor vil du måske melde dig ind, hvis stat og kirke adskilles.
Jeg forstår du ikke er kristen.
Mine svar:
I Andalusien i maurernes tid trivedes islam, jødedom og kristendom side om side, de brugte endda de samme bygninger: fredag (islam), lørdag (jødedom) og søndag (kristendom), så en sådan adfærd er tydeligvis ikke umulig.

Når ca. 70 % er medlemmer kan man vel stadig kalde det en folkekirke (Det kan Dansk Folkeparti ikke rose sig af) blinker

Spørgsmålet om helligdage kan vel afgøres politisk, som vi nylig så det (St. Bededag).

Jeg tror, at en fri folkekirke kan blomstre og få flere medlemmer, hvis den evner at inspirere.

Jeg holder meget af kristendommens kærlighed, af islams ydmyghed, af buddhismens selvindsigt, af sufismens dybde og daoismens natur-anstændighed, så hvis jeg møder den kristendom, jeg inspireres af, melder jeg mig gerne ind smiler

Mvh. Arne heart


Redigeret af Arne Thomsen (25/05/2024 20:38)
Top Svar Citer
#43675 - 26/05/2024 11:40 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1956

Jeg tror, at folkekirkemedlemmer vil overveje deres medlemskab, hvis stat og kirke adskilles.

Så skal de vel til at betale for forskelligt, for du forestiller dig vel ikke staten, som ejer af kirkebygninger også skal betale for varme ect.

… og hvad med begravelser, som vist i dag er gratis for folkekirke medlemmer og temmelig dyrt for andre.

Skal staten økonomisk også overtage denne opgave?

Citat:
Jeg holder meget af kristendommens kærlighed,

… og hvordan ser du den?

.
Top Svar Citer
#43676 - 26/05/2024 11:54 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1956

Ang helligdage så mener jeg, det nok bliver svært at afskaffe julen, men bliver helligdagene erstattet af fridage, kan folk jo gøre hvad de vil, men det har jo også indflydelse på butikshandlen, hvis ikke det med jul er noget, "vi alle skal holde" … eller hvad?

Det er ikke nemt at ændre traditioner.

.
Top Svar Citer
#43678 - 26/05/2024 13:27 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7287
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du stiller spørgsmål om en fri folkekirkes økonomi.

I dag opkræves jo samtlige statsborgere en "kirkeskat" til præstelønninger i folkekirken, selv om kun godt 70 % af os er medlemmer.
Jeg vil gætte, at denne skat bortfalder, og at en fri folkekirke selv klarer sine ydelser via et medlemskontingent i stedet for den nuværende statslige kirkeskat for medlemmer.

Ejerskab og vedligeholdelse af "kulturarven" - kirker, kirkegårde og jord - vil nok blive statens opgave finansieret af den almindelige skat.
En fri folkekirkes brug af "kulturarven", formoder jeg, vil ske på lejebasis.

Begravelser, formoder jeg, er statens opgave, og præster fra en fri folkekirkes eventuelle medvirken er da kontingentfinansieret.

Angående helligdage vil jeg tro, at det mere og mere går over til at blive en privat sag, og hvor de, der føler det samme, selvfølgelig kan fejre helligheden i fællesskab, hvis de ønsker det.

Min opfattelse af kristendommens kærlighed er, at det guddommelige elsker verden - som vi mennesker jo er en lille del af - og at dette er en inspiration for os til at gøre det samme.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#43679 - 26/05/2024 23:36 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1956
Hmm .. kan pludseligt ikke se fordelen ved adskillelse af stat og kirke med baggrund i vore snak.

Joee regenten kan blive trosfri, og fødsels attester overgår til kommunen /staten, men vi ved jo ikke hvad en begravelse kommer til at koste, ....

men økonomisk syntes jeg da, det ser ud til at blive langt dyrere for skatteborgeren med en adskillelse, hvis staten overtager alt omkring drift, minus løn til præst, selv om evt. mindre kirker måske bliver solgt, grundet for få (lille menighed) til at betale husleje, præst mm - og jordene bliver solgt, eller brugt så de indbringer en indtægt,

og tror da også, nogle som pt. er medlemmer, måske vil melde sig ud, når de selv skal betale, og kirken ikke mere er en folkekirke men et kristent trossamfund.

... Men! - selvfølgeligt, når folkekirken ikke får tilskud, skal alle andre trossamfund heller ikke modtage økonomisk støtte, så på den konto, vil der jo være en besparelse, men ved slet ikke hvor mange penge der er tale om.

Nå, men jeg kommer heller ikke til at bestemme, -- ja, det kan jo være der bliver afstemning om en sådan ændring, men mange ting der skal "pilles" ved, da det jo er en del af vores kultur.

Håber tekst er sammenhængende. Er lidt træt.

PS: Tror du i øvrigt, at kristne og muslimer vil syntes, det er ok at dyrke deres tro i samme lokale. Man kan selvfølgeligt lave en mobil skillevæg, så kors og alter mm gemmes, men bænkene, ej jeg kan ikke se det. Det skal jo også være et hus for ikke troende, eller hvad?

.


Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 24 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
17/06/2024 13:28
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
15/06/2024 13:12
Eid al-Adha
af somo
15/06/2024 08:44
Valg - demokrati - Jesus
af Anonym
13/06/2024 16:59
Spiritualitet
af Anonym
11/06/2024 07:19
Nyheder fra DR
Lystfiskerne er glade for ny EU-lov om n..
17/06/2024 14:43
Supermarkeder oplever fordobling i salg ..
17/06/2024 14:26
Lærerkreds støtter opråb fra forældr..
17/06/2024 13:07
TikTok har lukket svensk partis anonyme ..
17/06/2024 13:06
Turister med nyreproblemer har fået et ..
17/06/2024 13:04
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
1800 spædbørn boede i hjem med røg si..
17/06/2024 12:47
Fængsler presses til bristepunktet af m..
17/06/2024 12:47
Palæstinas Plads er fortsat ikke en rea..
17/06/2024 12:47
Højesteret skal afgøre om landsret må..
17/06/2024 12:47
Putin besøger Moskvas gamle kommunistve..
17/06/2024 12:47