annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43593 - 10/05/2024 10:26 Re: Kristi himmelfart [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Den specifikke urkristne paulinske SPIRITUALITET:


De Helligåndens Ekstatiske Henrykkelses tilstande fyldt med Åbenbaringer:

1):

Åbenbaringen i Kristus hvem Gud er og Guds Skaberværk

2):

Åbenbaringer om hvem vi er i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus (hvilket selvfølgelig hænger sammen med 1) vi som Guds Børn i forhold til Jesu Kristi Åbenbarede Gud Fader fyldt med Kærlighed Barmhjertighed og Nåde og Tilgivelse men ikke mindst fyldt med sin Ånd til os at vandre i - Gud Helligåndens Udgydelse)

3):

åbenbaringer om hvordan Guds Riget bryder frem (så kaldes de apokalyptiske disse åbenbaringer)



Bare lige for at få styr på Tikka's så ofte brug af betegnelsen "Apokalypse" i de her dage. Gad vide om hun selv ved hvad hun taler om? Jeg kunne have mine tvivl. Men altså nu er det defineret og sat i sammenhæng og kontekst med Paulus's spiritualitet, som vi finder det fremstillet i Paulus's Breve.


-0-0-0-

Disse Helligåndens Ekstatiske Henrykkelses tilstande vi "i Kristus" er så bekendte med Åbenbarer også det Himmelske for os som nu at være sammenfiltret eller indvævet i vores naturlige jordiske liv. For nemlig er "i Kristus" det himmelske og jordiske forenet. Der er ikke to steder ifølge Paulus som Tikka gør det til i sine bogstavelige læsninger hvor hun ikke forstår det åndelige og glemmer at tale til andre mennesker med åndelige erfaringer.

Tikka har ingen spirituelle åndelige erfaringer da hun har misforstået begrebet tro (der er et Ny Testamentlig paulinsk begreb og ikke som moderne mennesker forstår tro som Tikka, som tidligere bibelfundamentalist, har misforstået tro, som mentalt at forestille sig noget man ingen erfaringer har med men mentalt skal tro (blindt tro så det bliver hjernespind det hun kalder virkelig virkelighed) fordi det står i Bibelen (noget Kristian Leth i Bibelen Leth Fortalt redegjorde for, men Tikka har åbenbart ikke hørt eller forstået den udsendelse)). Tikka og ja alle bibelfundamentalister er "Non Spirituelle" - ja den gnosis spiritualitet vi finder gennemsyrer hvert eneste linje i de paulinske breve findes der intet af hos Tikka og bibelfundamentalisterne.

Derfor den største trussel mod kristendommen er bibelfundamentalisme og den måde Tikka beskriver kristendommen på der er det jeg kunne kalde "anti paulinsk" og "non spirituel" (altså uden den paulinske apokalyptiske gnosis og åbenbarings spiritualitet - altså ingen af Helligåndens mange Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses tilstande tæller for kristne ifølge Tikka og Bibelfundamentalisterne).

New Age - vor tid - den tid vi lever i nu er modtagelig overfor den religiøse spirituelle åndelige dimension der gælder vores eksistens. Og netop her finder vi den paulinske apokalyptiske gnosis spiritualitet - åbenbarings spiritualitet - Helligåndens Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses SPIRITUALITET at være aktuelt som vi ser det i Afrika og Asien og Sydamerika i de karismatiske pinse Helligånds kristne kirke retninger. Det vi mangler er at New Age pøbelen (Jan ABC og Tikka fx) også får øje herpå. Det kunne være HansKrist der gør New Age pøbelen opmærksom på hvor uovertruffen fantastisk stærk SPIRITUALITET der findes hos Paulus.


I Kristus er vi nådefyldt begavet med alle mulige Himmelske Åndelige Velsignelser.

Helligåndens Ekstatiske Glædesfyldte mange Apokalyptiske Åbenbarings Henrykkelses tilstande er smag og forsmag på Guds Riget der "i Kristus" nu er en begyndende emergent manifestation i verden. Dette er "fra oven" da det er i Kraft af Gud i Kristus det sker gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Det sker altså ikke så meget gennem at vi forbliver de samme mennesker mens blot vores omgivelser skal forandres (som er det politikerne hele tiden arbejder på) - men det sker i Kristus (gennem vores Helliggørelse) i kraft af at vi bliver Nye Skabninger - Nye mennesker gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Jeg er ked af at sige det HansKrist, men det niveau og den dybe og den tværvidenskabelige måde du drøfter kristendom og da især Paulus på vil ikke give genlyd her på Trosfrihed. Så derfor du aldrig oplever respons på dine vægtige væsentlige indlæg. Det kræver en Kristian Leth eller de dygtigste og mest nytænkende teologer. Men jeg skriver som sagt også for at intelligente mennesker en dag skulle komme forbi og få øje på mine indlæg.

Alt dette fordi som min mor sagde, du får jo intet modspil Hans, hvorfor søger du ikke andre græsgange hvor du kan få et modspil.


PPS:

Helligåndens "i Kristus" Ekstatiske Glædesfyldte Apokalyptiske Henrykkelses SPIRITUALITET
der kendetegner Guds Rigets emergente frembrud og gæring i verden.

Hvad du der skriver lige overfor med store bogstaver er der jo næppe nogen af Trosfriheds debattører der har intelligens til at forstå.

Det minder mest af alt om artikler i teologiske fagvidenskabelige tidsskrifter.


PPPS:

hvorfor søge på Internettet???

Hvorfor fanden dog ikke istedet for lære at forstå hvad man læser i Nye Testamente fx hos Paulus

Hvorfor fanden dog ikke have tillid til vores egen forstandige forståelse af hvad vi læser
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43594 - 10/05/2024 19:21 Re: Kristi himmelfart [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Folkekirkens Spiritualitet

Ville ovenfor anførte link kunne skubbe lidt til folk, især Tikka, der har drænet og tømt kristendommen og Paulus for SPIRITUALITET - læs mit forrige indlæg.

Bibelfundamentalisternes tros begreb eller forståelse tro har ødelagt både kristendommen og da fuldstændig drænet Bibelen og Nye Testamente for SPIRITUALITET som er blevet et fy ord og som afvises som noget mindreværdigt og det selv om Paulus er forfatteren til de stærkeste og mest originale og mystiske spirituelle religiøse åndelige skrifter verden nogensinde har set.

Hvordan det er lykkedes Tikka og bibelfundamentalisterne at overse dette, se bort fra dette, skyldes deres fejlagtige forståelse begrebet tro. Læs hvad HansKrist har skrevet om TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng for at få rettet op på misforståelserne, den falske brug af begrebet tro.

Nå måske det link ovenfor kunne skubbe lidt til Non Spirituelle Tikka, nu hun aldrig bider på noget af hvad jeg skriver.

Noget må vi gøre så vi igen kan forstå Paulus og kristendommen efter at det er lykkedes bibelfundamentalisterne og Tikka at udrense enhver form for SPIRITUALITET.

Det er lykkedes dem (bibelfundamentalisterne) og kvinden Tikka at fremføre kristendommen som noget med at mennesket tror i bogstaveligste forstand fra a til z alt der står i Bibelen.

Mennesket skal bare tro - være fyldt i hovedet med bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger - ja nærmest forsøge at lære Bibelen udenad og så er man kristen. Altså kristne er til trods hvad Paulus og Nye Testamente siger helt uden Ånd og Åndelige Spirituelle erfaringer da dette er fuldstændig blevet erstattet af menneskelige bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger på alt hvad der i bogstaveligste forstand står i Bibelen.

Altså igen mennesket eller de kristne har ingen spirituelle åndelige erfaringer, erfaringsliv, overhovedet og har de så tæller de ikke hvis de ikke svarer til de forestillinger man får i hovedet af at tro på i bogstaveligste forstand hvad der står i Bibelen.

Dette er jo vanvid og det største kætteri tænkes kan. Og ja det hele vender omvendt - det er menneskehedens religiøse spirituelle åndelige erfaringer igennem årtusinder der er kilden til hvad der står i Bibelen.

Nå igen måske det link jeg har først kan skubbe lidt til Non Spirituelle Tikka.

Lad os bevæge os væk fra bibelfundamentalisternes og Tikka's misforståelser tro og til kilden hvorfra det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET stammer, lad os begynde et sted hvor vi alle kan være med:

Gud ånder i os, ligesom Gud åndede ind i Adam og gav mennesket sit liv og sin Ånd.

Kristendommen er ikke en overfyldt bevidsthed og hukommelse om hvad der ordret står i Bibelen - altså bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger - men er levende åndelig hvidglødende Ekstatisk Henrykkelses SPIRITUALITET fyldt med Guds Riges Apokalyptiske Åbenbaringer som vi læser om det hos Paulus især og eleven Johannes - der gør os til helt nye skabninger - mennesker der er drevet af disse Guds Ånds Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses Åbenbaringer i vores liv - der motiverer og inspirerer os til at kunne gennemføre som Gud har udvalgt og kaldet os som sine børn, har en mening med hvert enkelt af os.

Paulus redegør for hvordan dette gerne står mål med vores evneprofil. Men her må vi sige at sådan behøver det ikke nødvendigvis være, nogle gange er vi udvalgt og kaldet til opgaver der ligger udenfor vores medfødte anlæg og evneprofil og ja så må Ånden - Guds Ånd - Gud Helligånden gøre et desto meget større stykke af arbejdet.


Det bedste der kunne ske var at få udryddet det vi forstår ved tro.

På tro som vi i dag forstår tro kan vi ikke nå frem til en forståelse hvad det vil sige at være kristen i en urkristen paulinsk sammenhæng. Eller det er vores totale misforståelse tro der gør at vi ikke kan erhverve os den urkristne paulinske Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses SPIRITUALITET - fyldt med Åbenbaringer også Apokalyptiske Åbenbaringer om hvordan Guds Riget på Emergent vis manifesterer sig og gør sig gældende gennem især Helligåndens Healing Power og forsoning og kærlighed mellem mennesker.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist



Peter Ruge:

”Fra den akademiske verden har du et tænkt billede af Ånden, men ingen erfaring med den. Mange mennesker har brug for at få Ånden gjort nærværende i deres liv,” siger Peter Ruge, leder af retrætelederuddannelsen på Teologisk Pædagogisk Center i Løgumkloster. Derudover har han drevet selvstændig virksomhed som underviser og coach i fordybelsespraksis og kristen spiritualitet. Citat slut

Peter Ruge har selvfølgelig forståelse for hvordan jeg opfatter kristendommen og den kristne SPIRITUALITET - jeg har mødt hans anerkendelse hvad jeg skriver på Facebook. Og omvendt jeg værdsætter ham højt.

Peter Ruge - det feminine i spiritualitet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43595 - 10/05/2024 20:46 Re: Kristi himmelfart [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver her to indlæg, hvor du angriber en anden deltager.
Dét vil nok ingen forhindre dig i, men for mig, som deltager, virker det negativt, når der "rakkes ned" her på Trosfrihed.dk.

Min overbevisning er, at det er bedre at respektere hinanden - selvfølgelig også at stille opklarende spørgsmål - og især at præsentere egne standpunkter så klart som på nogen måde muligt - sådan at de, der læser det, har de bedst mulige chancer for at opfatte det.

Min erfaring er, at det sidste er vanskeligere, end man skulle tro, men også at det kan være udviklende for én selv.
Udtrykker jeg mig klart nok, når jeg skriver, sådan at de, der læser det, forstår det - og måske endda inspireres?
Dét, tror jeg, er et godt spørgsmål at stille sig selv.

Ofte åbner der sig på den måde nye perspektiver under skrivningen - og det samme kan vel ske hos læseren.
Nedrakning derimod skaber modvilje og fastlåste positioner, der lukker for indsigt i, hvad den anden skriver.

Det er så min overbevisning - og vi har jo lov til at have hver vores blinker

Mvh. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/05/2024 20:56)
Top Svar Citer
#43596 - 10/05/2024 21:02 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Det er ikke "nedrakning" mere end Tikka "rakker" fx undertegnede og Paulus og kristendommen ned ved enhver tænkelig lejlighed (som du iøvrigt også ofte gør)


Det er en præcis skåret ud i pap og ind til benet kritik af den måde Tikka og bibelfundamentalisterne præsenterer kristendommen for os på, der er så skadeligt og ødelæggende, meget mere end ateismen er.

Det er vigtigt at der bliver rettet en præcis kritik af den Non Spirituelle bibelfundamentalistiske fremstilling af kristendommen da det ødelægger livet for utallige mennesker. Så noget der er så skadeligt skal selvfølgelig identificeres og udstilles så intetanende mennesker får en chance for ikke at blive draget ind af disse løgnehistorier om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.


Du vil vel ikke på en debat portal have at jeg stiltiende skal se på det hærværk som Tikka og bibelfundamentalisterne påfører kristendommen med deres Non Spirituelle forståelse fx det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Eller hvordan du udvander og tømmer kristendommen for ægte indhold og mening. Hvordan du omgør kristendommen til noget den aldrig har været mens du benægter og afviser og ringeagter kristendommens kerne budskaber.


Vi er her jo på en sådan måde at vi har et ansvar for hvad vi skriver i den forstand at søgende sjæle jo kunne tænkes at læse med fra sidelinjen og ja overfor disse har nogle af os ihvertfald et samvittighedsfuldt ansvar for at kristendommen ikke bliver præsenteret for dem på en falsk og usand måde.


-0-0-0-

Der bliver nødt til at være en vis struktur og mening i de temaer og emner vi har oppe at vende - ellers er det jo bare et sted med mange ord, hvor der bliver sagt alt muligt tilfældigt meningsløst uforstandigt sludder. Der må vi jo ej heller havne.

Hvis jeg siger noget der er langt udenfor skiven håber jeg sørme også der er nogen der får øje på dette og går ind og påpeger og korrigerer mig.


-0-0-0-


Hvad der var vigtigere end hvad du gør (og hvad Tikka ikke gør) var sgu da om I forstod hvad jeg skriver og derfor stillede jer selv det spørgsmål, er det korrekt at bibelfundamentalisterne og Tikka fremstiller kristendommen som en Non Spirituel religiøs retning når sandheden er at religionshistorisk set er de paulinske skrifter de mest religiøse spirituelle åndelige skrifter verden måske nogensinde har set. Og dette er altså ikke noget jeg finder på at sige som barn/søn af Paulus, men det er der bred enighed om hos den teologiske fagvidenskab såvel som hos ateisterne der som neutrale betragter kristendommen udefra.

Paulus der bliver kaldt Åndens Apostel over alle og derefter følger hans elev forfatteren til Johannes Evangeliet.

Der er jo lagt op fra min side af til meget aktuelle væsentlige essentielle drøftelser som endda folkekirkens overlevelse afhænger af bliver drøftet.

Hvis folkekirken skal overleve må den totale Non Spirituelle forståelse Paulus og kristendommen simpelthen høre op.

For New Age pøbelen og folket ønsker SPIRITUALITET og vender sig væk fra en folkekirke der pga bibelfundamentalisternes misforståelse begrebet tro har gjort kristendommen Non Spirituel. Ja fuldstændig renset kristendommen for SPIRITUALITET og erstattet dette med blind tro - bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger. Nøjagtig som Tikka fremstiller kristendommen og Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43598 - 11/05/2024 13:05 Re: Kristi himmelfart [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du kan selvfølgelig - på lige fod med alle andre - have de meninger, du har.
Men når du skriver:
Citat:
For New Age pøbelen og folket ønsker SPIRITUALITET og vender sig væk fra en folkekirke der pga bibelfundamentalisternes misforståelse begrebet tro har gjort kristendommen Non Spirituel.
så kommer jeg i tvivl, om du er umagen værd at debattere med.

Dét, der provokerer mig, er dit udtryk: "New Age pøbelen".

New Age-begrebet stod egentlig ikke helt klart for mig, så jeg slog det op i Wikipedia og så til min overraskelse, hvor ret meget jeg er enig med dem.

Men du betegner dem som "New Age pøbelen", og pøbel betyder jo iflg. Den Danske Ordbog:
Citat:
ringeagtet gruppe af personer som tilhører en laverestående samfundsklasse, eller som man synes udviser mangel på kultur

Mine opklarende spørgsmål til dig er nu:
Er det det her beskrevne, du mener med dit udtryk: "New Age pøbelen"?
Mener du, at jeg tilhører denne "pøbel"?

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/05/2024 13:07)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Iran holder præsidentvalg den 28. juni
20/05/2024 21:12
Netanyahu kalder ønske om ICC-anholdels..
20/05/2024 20:39
Brandfolk på vej med færgen til krafti..
20/05/2024 20:22
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Nyheder fra Religion.dk