annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 221 gæster og 183 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 18 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43480 - 24/04/2024 13:35 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Du kan ikke forlange jeg skal reagere på dit misforståede sammendrag der ikke er et retvisende adækvat udtryk for hvad jeg har skrevet.
Mit svar:
Nej selvfølgelig kan jeg ikke det, men jeg synes, du stiller dig i et mærkeligt lys ved herefter at undlade at præsentere et "retvisende adækvat udtryk for hvad du har skrevet".

Min drøm er jo, at vi, der deltager her på Trosfrihed.dk, kan kommunikere på en venlig og gensidigt respekterende måde, hvor vore ofte yderst forskellige standpunkter afklares mere og mere.

Det var derfor jeg spurgte om - og fik bekræftet - dit standpunkt: "Ingen Gud uden mennesker".
Men det var jo nok naivt af mig at håbe på, at jeg kunne komme til at forstå dig.
M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#43481 - 24/04/2024 17:18 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3679
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

jeg synes, du stiller dig i et mærkeligt lys ved herefter at undlade at præsentere et "retvisende adækvat udtryk for hvad du har skrevet".



WHÅT TU FÅG 😮


Jeg gjorde det igen igen igen


Først fik du hvad Nye Testamente siger om sagen

Dernæst fik du igen igen igen hvordan jeg formulerer mig om sagen

Og sagen er: at Gud ikke er menneskeløs (Karl Barth) - fordi Gud der er Kærlighed - ikke kan være fuldkommen uden sin elskede anden mennesket (Berdyaev).

Men hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver Arne?

Jeg ser ingen grund til at gentage her - du kan jo bare gå tilbage i mit forrige indlæg og læse først citaterne fra Nye Testamente om sagen som er i citationsboks hvor det væsentlige er fremhævet med fede skrifttyper

Efter denne citationsboks kommer igen mine ord om sagen

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Mennesker kan være gudløse - men Gud der er Kærlighed kan ifølge Nye Testamente ikke være menneskeløs, være Gud og til uden mennesket, sin elskede anden.

Hvis man ikke er kristen kan man selvfølgelig afvise denne kristne forståelse af Gud og Guds indre liv, indre skabende dynamik og liv og kommunikation og kærlighed - hvor mennesket er i Gud før verden blev grundlagt - fra tidernes morgen. Ihvertfald ifølge Nye Testamente - hvilket du kan læse i citationsboksen.

Så altså mennesket - Guds elskede anden - er i Gud før verden blev grundlagt.

Og ja som sagt i den forbindelse er det at en Guds menneskeløshed ifølge Teologiens Einstein Karl Barth er utænkeligt. Dog kan mennesket være Gudløse men Gud der er Kærlighed kan ikke være til uden sin elskede anden mennesket (Berdyaev).

At det forholder sig således åbenbares i Jesus Kristus som Guds Hemmelighed og Guds Kærlighed Kristus.

Dette er Guds Kærlighed og Guds Hemmelighed Kristus at i Gud er Kristus og i Kristus er vi mennesker allerede før verden blev grundlagt udvalgt til at stå hellige og uden fejl for Guds Ansigt i Kærlighed og for at føre ethvert menneske (endnu ikke på scenen) frem som fuldkomment i Kristus.

Altså vi har vores oprindelse i Gud fra før verden blev grundlagt.

Dette er ihvertfald den kristne og Nye Testamente's Guds forståelse som fortæller rigtig meget om Guds indre liv og at Gud ikke er alene eller "en som" - da Gud er Kærlighed og for at være fuldkommen kan Gud derfor ikke være uden sin elskede anden mennesket.

Det er ikke specielt min kristendom - det er Nye Testamente's og Karl Barth's og Berdyaev's med tusindvis af andres om Guds indre liv og hvem der er i Gud før verden blev grundlagt.

Det har også rod i den Treenige eller trinitariske Guds Forståelse nemlig at Gud ikke er blot én:

Citat:
Monoteisme er potentielt en meget voldelig og totalitaristisk konstruktion. Den almægtige og fraværende skabergud kan optræde som en himmelske despot, der som en anden sociopat eller autisk er ude af stand til at indgå i en ikke-destruktiv relation til skabningerne. Den monoteistiske Gud er i evighed sig selv - og forbliver i evighed sig selv nok - og den eneste mulige relation mellem skaberen og skabningen bliver da et asymmetrisk magtforhold, hvor mennesket for at undgå dom og total udslettelse må underkaste sig gudens vilje.

Paradigmet for at tænke relationen mellem den kristne gud og mennesket er snarere den kærlighed, i hvilken to mennesker giver sig selv til hinanden. Det hedder også at ofre sig selv, og for så vidt som Gud vil ofre sig selv, give sig selv og stadig være Gud, må han være treenig. Sålænge Gud tænkes radikalt monoteistisk og ikke trinitarisk, er det utænkeligt, at han på nogen som helst måde skulle være i stand til at give, ofre eller åbenbare sig selv.

Den monoteistiske Gud forbliver evigt sig selv i sin egen fjerne himmel; den trinitariske Gud gør sig nærværende som det fornedrede menneske, skjuler aktivt sin destruktive almagt og etablerer derved en kærlighedsrelation mellem sig selv og skabningen.

fra introduktionen til Robert W Jenson's bog: DEN TREENIGE IDENTITET - GUD IFØLGE EVANGELIET
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43482 - 24/04/2024 18:24 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Nå da, så kom du omsider frem med - for mig at se - en modereret udgave:
Citat:
Og sagen er: at Gud ikke er menneskeløs (Karl Barth) - fordi Gud der er Kærlighed - ikke kan være fuldkommen uden sin elskede anden mennesket (Berdyaev).
Det er en tro, jeg kan forstå - og kan respektere - omend den ikke er min.

Jeg tror ikke på at kunne lænke Gud - det guddommelige - det uskabte lys - til lige netop os mennesker - eller til noget som helst andet.

Og at opleve empatisk kærlighed derfra er for mig et totalt ufatteligt mirakel - som en del af det helt store mirakel: Verdens Væren.

Arne.
Top Svar Citer
#43483 - 24/04/2024 18:32 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3679
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg tror ikke på at kunne lænke Gud - det guddommelige - det uskabte lys - til lige netop os mennesker - eller til noget som helst andet.



din udtalelse er i direkte strid med Nye Testamente og Guds Åbenbaring i Jesus Kristus. Altså en anti-Jesus Kristus udtalelse du der kommer med. Men du skriver jo så meget der direkte strider med Nye Testamente og det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for.

Du er i din gode ret hertil selvfølgelig.

Men begynder du samtidigt med disse anti-Jesus Kristus udtalelser at flage med et Jesus Kristus Ikon, så opstår der alvorlige problemer, det siger ligesom sig selv.

Jesus Kristus åbenbaring Gud og virkelighed med Gud er så forskellige som tænkes kan fra dine redegørelse og påstande om en uerkendelig Gud.

Den Gud Jesus Kristus forsoner vi mennesker med er så diamentralt stik modsat alt det du Arne hævder om Gud.

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Citat:
"Gud sagde: Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! (1 Mos 1,26) - sådan beskriver Gud selv skabelsen, da han fortæller den til Moses, så han kan skrive det ned i Første Mosebog. Gud omtaler sig selv i flertal (os). Efter at Jesus kom og fortalte os mere om Gud, véd vi, at dette flertal er: Faderen, Sønnen (Jesus) og Helligånden.Men altså: Gud er en flerhed, et fællesskab. Det dybeste, der kan siges om Gud - udover at han er og altid har været - er, at han er kærlighed. Og kærlighed kan kun findes i et fællesskab: der må være nogen at elske. Og dette guddommelige fællesskab ville gerne have et endnu større fællesskab at dele kærligheden med. Derfor skabte Gud os mennesker: så han havde nogle flere at elske! Og vi er skabt i hans billede, hvilket blandt andet vil sige, at vi selv er i stand til at elske.



PPS:

ABC spammer nu vores tråd, han debatterer ikke, men sender det samme igen igen uden ledsagede tanker fra ham selv om tingene.

ABC's indlæg må i papirkurven og fjernes fra vores debat.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43485 - 24/04/2024 19:40 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du vil have mig "brændt på kætterbålet" for min modstand mod "at lænke Gud".
Det tror jeg ikke vil lykkes dig her på Trosfrihed.dk, og jeg opfordrer fortsat til, at vi i stedet kommunikerer i gensidig respekt, og at vi forsøger at forstå hinanden.
Mvh. Arne.
(ABC er her modereret over i Papirkurven)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 18 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Minister vil have undersøgelse af negat..
05/05/2024 10:52
Ung kvinde anholdt for knivstikkeri
05/05/2024 09:50
Kendt krænker er blevet anholdt i ny sa..
05/05/2024 09:18
Verdens største vindmølle får vinger
05/05/2024 08:43
Australsk politi skyder og dræber knivb..
05/05/2024 07:54
Nyheder fra Religion.dk