annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 46 gæster og 150 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43392 - 18/04/2024 14:09 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Årsag til - og formål med - vi menneskers eksistens tror jeg ikke er noget, vi mennesker har nogen som helst mulighed for at begribe - lige så vel som jeg ikke tror, vi mennesker har nogen som helst mulighed for at fatte verdens eksistens.


Hvorfor så spørge:
Citat:
Er vi mennesker på denne klode en fiasko?



Citat:
Desværre var vi jo ikke opmærksomme på - og har stadig ikke fundet ud af - at beherske røgen fra de utallige bål, vi hele tiden har i gang.
Er vi mennesker på denne klode en fiasko?



Top Svar Citer
#43393 - 18/04/2024 15:15 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Med spørgsmålet om, hvorvidt vi mennesker er en fiasko, mente jeg, om vi mennesker i vores grådighed og svinskhed er i færd med at ødelægge vore muligheder for fortsat eksistens.
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43394 - 18/04/2024 15:58 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.
Med spørgsmålet om, hvorvidt vi mennesker er en fiasko, mente jeg, om vi mennesker i vores grådighed og svinskhed er i færd med at ødelægge vore muligheder for fortsat eksistens.
Mvh. Arne.


Nej det tror jeg ikke, men klart tingene ændre sig. Ville de nok også gøre hvis mennesket ikke eksisterede.
Top Svar Citer
#43401 - 19/04/2024 20:12 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
I dag skriver dagbladet Information´s chefredaktør Rune Lykkeberg om Immanuel Kant og hans første hovedværk: Kritikken af den rene fornuft fra 1781 bl.a.:
Citat:
Problemet er ifølge Kant, at fornuften har en tilbøjelighed til at gå ud over sine egne grænser og lave Gudsbeviser og svare på spørgsmålet om, universet har en begyndelse. Det afgørende for Kant er, at vi ikke behøver kulturelle overleveringer, traditionens dogmer eller konservative værdier for at begrænse fornuften. Det er fornuftens egne opgave at drage grænser for sig selv. Det er dette arbejde, han kalder for kritik.
Den kritik er jeg enig med Kant i.
Og jeg mener tillige, at vi i vores fornuftshovmod - med al vores teknologi - har beskadiget denne klode langt ud over al rimelighed - måske endda så meget, at vi udrydder os selv.

Daoismens idé om ikke at forstyrre naturen har nok været kendt endnu længere tilbage end myten om at spise af Kundskabens Træ i Paradisets Have for efterfølgende at misbruge den opnåede kundskab.

Vil vi drukne i CO2 - eller vil vi skabe næsten uendelige mængder af energi ved at efterligne Solens fusions-atomkraft?

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43416 - 20/04/2024 13:31 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Det er vel sådan, at fornuften bevæger og flytter sig inden for den kultur den befinder sig i …
… og erfares det, at det fornuftige misbruges, opstår der nye grænser … (for nogle)

Meget misbruges i udviklingens navn fordi resultatet af forskellige forsøg tænkes at gavne eller give profit. Ligesom produktion fra småt til stort skaber mange problemer af forskellig karakter. Vi kan se vort landbrug, hønse hold. Mink - og andet vil jeg tro.
Ikke en værdig måde at holde dyr på.

Jeg er blevet fortalt, at hvis ikke vi i Danmark var startet med kunstgødning og sprøjte marker mm, havde vi ikke haft den levestandard som vi har i dag.
Idag er øko landmænd blevet dygtigere, men klart udbyttet er ikke så stort - og så kan man jo spørge om det store udbytte er nødvendigt, men vel også noget med konkurrence, for vi har meget madspild, har jeg læst.

Citat:
Daoismens idé om ikke at forstyrre naturen har nok været kendt endnu længere tilbage end myten om at spise af Kundskabens Træ i Paradisets Have for efterfølgende at misbruge den opnåede kundskab.

Forstyrrer?
Jamen vi er jo selv en del af naturen, men forstår godt hvad du mener.

Når vi har evnen til kende forskel på ondt og godt, skal vi benytte denne egenskab, frem for at lade begæret styre … MEN jo også nysgerrighed som fører til udvikling, og uvidenhed - ofte - som kan vise sig det ikke var hensigtsmæssigt, eller netop misbruges.

Man kan ikke spå om fremtiden, og ej heller hvordan det opfundne bliver brugt/misbrugt, men man kan lovgive om forskelligt. Eksempelvis der ikke må bruges dyr til forsøg.

Og så er det jo træls med alt det skrot i rummet, havene ja mange steder, så dyrenes levevilkår forringes.
Har set billeder af plastik øer - altså plastik affald i vandet i store samlet mængde.

Nok om det, for så længe mennesket ikke indbyrdes kan respektere hinanden, vil vi bekrige hinanden, og dette hindre en samlet indsats for at sætte fornuftige grænser for alt mellem himmel og jord, som i øvrigt også er umuligt da mange ikke har, men ønsker det samme som de rige lande.
Ja, de har ikke mad, vand og ej heller bolig – og ingen fremtidsudsigter for et værdigt liv.

Nå, men læste flygtigt i går, var det vist - en udtalelse af Mette Frederiksen, at de europæiske lande skal stå sammen, så vores velfærds niveau bevares.

Men ikke nemt med en global tankegang - viser Mette Frederiksens udtalelse også … men menneskene bevæger sig vel alligevel i retningen af lighed og retfærdighed grundet medier og internet, selv om det ser sløjt ud pt. - men jo magthaverne der har de forkerte briller på, men klart de har jo kun magten så længe folket accepterer dem, hvis vi altså ikke taler om diktaturer, hvor oplysthed holdes nede.

Men jeg er ikke til politik, og det jeg skriver er måske ikke korrekt, men kan se der er mange magtkampe, og som flest bunder i gammel strid, og hvis vi tager Israel, så er det en stor fejl, syntes jeg, de fik landet på grund af tekst i biblen.

Så hvis verden skal i harmoni, skal der en ny himmel og jord til som bibelen udtrykker det.

Altså en anden styreform så livet på jord ændres – en ny start - men nok ikke realistisk. For hvad med alle de forskellige religioner, som jo både samler og adskiller folk.

.

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Dobbelt så mange elever på SOSU Østjy..
01/05/2024 15:58
Omkring 30 kvæstet ved ulykke med majvo..
01/05/2024 15:41
Nu lukker de sidste syv Irma-butikker
01/05/2024 14:49
Briterne er gået i gang med at tilbageh..
01/05/2024 14:25
Tyrkisk politi skyder med gummikugler og..
01/05/2024 14:20
Nyheder fra Religion.dk