annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43372 - 17/04/2024 01:03 Tanker - idéer - visioner.
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Tikka skrev i en anden tråd:
Citat:
Jeg har ikke et debat emne pt.
Tænkte på ild og sol da jeg så OL ilden blive tændt, og tænkte på forholdet til gud og det at ofre og tilbede solen mm.- men har ikke noget samlet til et emne.
Først nu flere timer senere går det op for mig, at det måske netop er i dén situation, Trosfrihed.dk kan være frugtbart værdifuld.
At begynde at skrive i en sådan situation kan i sig selv være kreativt, afklarende og åbnende for ikke hidtil sete perspektiver (Det mener jeg i hvert fald selv at have erfaret).
Hvis du gør det Tikka, vil jeg - og nok også andre - læse det med stor interesse.

Og tråden er jo åben for alle, der har noget nyt at fortælle smiler

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43373 - 17/04/2024 03:23 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Jeg har jo tidligere foreslået et Snik Snak Forum.

Ang. mine - af dig - citerede ord, er der ikke så meget mere at sige til det.

Tanker kommer og går, og idag startede det nok med oplysning om brand i Børsen, hvor fortiden brændte, og der på presenningen på stilladserne stod ,,frygt ingenting,, - var det vist - og med en Batman figur på gavlen, alt imens flammerne og røg steg op mod himlen.

Husker også jeg tænkte på fortællingen om Kain og Abels ofringer, - ilden i det hele taget og hvordan mennesker kan fascineres af ildebrande og vulkan udbrud.

Dette fik mig til at tænke på tilbedelse af gud og solen.

... og ja, så var der et nyhedsindslag med OL ilden som blev tændt, som var smukt iscenesat, hvor jeg tænkte, hvorfor var der kun kvinder.


Hvad tankerne kan blive til, mere end de har været, ved jeg ikke.

Mange ting jeg kunne dykke ned i. Især det med OL ilden vil jeg nok tjekke op på - og så de der drager på spiret på Børsen. Der er jo også historie i det.

.

Top Svar Citer
#43383 - 17/04/2024 13:26 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Ja, dét at vi mennesker fandt ud af at beherske ild, det har jo enorm betydning for os her på denne klode.
Desværre var vi jo ikke opmærksomme på - og har stadig ikke fundet ud af - at beherske røgen fra de utallige bål, vi hele tiden har i gang.
Er vi mennesker på denne klode en fiasko?
Arne.
Top Svar Citer
#43388 - 18/04/2024 11:30 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.
Ja, dét at vi mennesker fandt ud af at beherske ild, det har jo enorm betydning for os her på denne klode.
Desværre var vi jo ikke opmærksomme på - og har stadig ikke fundet ud af - at beherske røgen fra de utallige bål, vi hele tiden har i gang.
Er vi mennesker på denne klode en fiasko?
Arne.
Mener du dermed, menneskets eksistens har et formål/hensigt, andet end at sætte børn i verden og leve det liv vi hver især får?

Lidt sjovt med ilden og røgen – ikke i sammenhæng med branden af Børsen – men bibelsk følger gud jøderne som en ild og røg søjle –

... også tanken om at mennesket har stjålet ilden fra gud -

og at den gives som helligånden –

Læs selv evt link

https://symbolleksikon.lex.dk/ild

Ild, symboliserer bl.a. det guddommelige, lutring og renselse, straf og frelse, død og genopstandelse eller forvandling, lidenskab og engagement, kærlighed og had og ødelæggelsestrang, vision og inspiration.


*

I mange folkeslags myter bliver kulturen til, da en kulturheros stjæler ilden fra guderne, fx den græske Prometheus. Den er dog stadig guddommelig og har rituelle funktioner, i det enkelte hjem som husarne og i samfundet som alterild, der skal brænde evigt.

.
Top Svar Citer
#43391 - 18/04/2024 13:44 Re: Tanker - idéer - visioner. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Citat:
Ja, dét at vi mennesker fandt ud af at beherske ild, det har jo enorm betydning for os her på denne klode.
Desværre var vi jo ikke opmærksomme på - og har stadig ikke fundet ud af - at beherske røgen fra de utallige bål, vi hele tiden har i gang.
Er vi mennesker på denne klode en fiasko?
og du svarede:
Citat:
Mener du dermed, menneskets eksistens har et formål/hensigt, andet end at sætte børn i verden og leve det liv vi hver især får?
Min replik:
Årsag til - og formål med - vi menneskers eksistens tror jeg ikke er noget, vi mennesker har nogen som helst mulighed for at begribe - lige så vel som jeg ikke tror, vi mennesker har nogen som helst mulighed for at fatte verdens eksistens.
Her er jeg enig med sufien Jalal al-Din Rumi:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Og dét fører mig til at erkende vor ydmyge situation i verden - miraklet - som vi endda selv er en del af blinker

I øvrigt lægger jeg mærke til, at blandt de mange smukke ord om ild nævnes der intet om, at ild sviner!

Alt dette siger mig, at det rigtige er at opgive vort storhedsvanvid - opgive forsøgene på at forstå verden - og i stedet elske den heart
(Tænk om vi opgav at plyndre og svine - for i stedet at elske.)

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk