annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 349 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42419 - 24/12/2023 15:58 Re: Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Kristian Leth - kort fortalt


Citat:
Kristendommen en åbenbaringsreligion – en religion, som er baseret på oplevelsen af det guddommelige. Men der er ikke meget plads i folkekirken til, at der er en, der kommer til præsten og siger: ‘Nu skal du høre, hvad Gud har fortalt mig.’ Så vil præsten hellere sende manden til psykolog end beordre menigheden til at male væggene blå. Det er et indbygget paradoks, som er utrolig svært at overkomme,” siger Kristian Leth.

Han mener, at folkekirken har forsømt at engagere danskerne på det eksistentielle, det etiske og det religiøse plan. Han har ikke noget decideret imod spaghettigudstjenester og fastelavnsgudstjenester, for det hører med til folkekirkens selvvalgte fokus på rollen som samfundsinstitution.

Men de sociale arrangementer kan ikke stå alene.

“Folkekirken er nødt til at omfavne det obskure, det antiuniverselle, det skøre og det bizarre. Alle dem med det lilla hår og krystallerne, som helst ikke skal tale for højt om deres overbevisning, fordi de – som man nedsættende siger – strikker deres egen tro sammen. Så længe folkekirken ikke kan engagere folks oplevelser af engle, ånder, dæmoner og besættelser, så er det uklædeligt at tale dårligt om dem, som forsøger at finde et sprog for deres tro.”

“Vi taler jo om en kirke, som bygger på en ældgammel tradition, hvor der var masser af ord for de her ting. Hvor det, der skete i pinsen var, at en masse mennesker blev besat af Helligånden og begyndte at tale i tunger. Det konstante er ikke folkekirken. Det er folks personlige oplevelser af det guddommelige.”

“Hvis en religion skal være levende, så må den være baseret på menneskers oplevelser af det hellige og det guddommelige, også når oplevelserne er farlige, upassende og voldsomme. I Papua Ny Guinea, hvor jeg har været, betyder ordet tabu netop både helligt og beskidt.”

“Der findes masser af fantastiske præster i folkekirken, men det er virkelig svært for mig at se protestantismen udvikle sig og overleve som en aktiv religion, hvis det vigtigste i den ikke er menneskers oplevelse af det religiøse.”

“Det er en af monoteismens store svagheder, at den insisterer på at ligge inde med den universelle sandhed. Jeg tror, at Gud fortæller én i Hjørring noget, og én i Bilbao noget andet. Det siger jeg ikke, fordi jeg er relativist, men fordi jeg tror, at den store, universelle sandhed er dybt unik, dér, hvor den er.”

Det lyder ellers ret relativistisk – eller i hvert fald som en altædende appetit på alt, hvad der er religiøst?

“Haha, jeg tror, jeg er altædende i min nysgerrighed, men jeg er den første til at anerkende, at mit udgangspunkt er protestantisk. Det er ikke et manifest, men en konstatering. Når jeg hører Bachs Goldberg-variationer, bevæger de mig på en måde, som de ikke ville bevæge de mennesker, jeg mødte i Papua Ny Guineas jungle eller kender fra Haiti. Kultur former os lige så meget, som vi former den.”

“Jeg kan have en ambition om at udvide mit resonanskammer, men det er højest en ambition – jeg er herfra, hvor jeg er. Det er derfor relativismen er morsom, for det at argumentere for relativismen er i sig selv dybt kulturelt forankret,” siger Kristian Leth.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43018 - 29/02/2024 12:23 Re: Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Thomas og Tikka

Hej Thomas (og ja Tikka) denne her "Bibelen Leth Fortalt" skal du høre.

Bibelen Leth Fortalt - Tro contra Gerninger "Brevet fra Jakob, Jesus Bror" er overskriften til dagens udsendelse.

Jeg er glad for at Kristian Leth påpeger at Diskursen om TRO er en Paulinsk Diskurs - det er ikke som vi opfatter tro idag - ej heller som tro i at tro på Oldkirkens Trosbekendelses Dogmer.

Paulus's diskurs om TRO - er simpelthen Guds Tro som Abraham havde det - at leve i TRO på som vi har Gud der meddeler og viser sig for os i vores liv - kommer til os og velsigner os. TRO på den Gud der griber ind i tiden og historiens gang også i vor tid og liv, i vores liv.

Og Abraham TRO nu i paulinsk sammenhæng er KRISTUS TRO - at her handlede Gud med os allesammen - os som skabninger i en forløsning fra synd sygdom og død.


Således er den paulinske diskurs om TROEN; på Opstandelses -Begivenheden Kristus - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (syndernes forladelse (og deri ophævelsen af adskillelsen) i en nu forligelse og forsoning/forening mellem mennesket og Gud; jøder og grækere, træl og fri, kvinder og mænd) der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.




TRO er altså TRO på hvad Gud i Kristus har gjort for os.

Vi tænker ikke på det og så derefter tror det. Nej i TROEN der er en EKSTATISK AKT bliver vi forenet med det vi TROR PÅ. Dette er forskellen på at tænke over noget og tro dette eller tvivle dette og så TROEN hvori vi bliver forenet med og tager aktivt del i det vi TROR PÅ.

Derfor er den Abraham Sara Guds TRO der nu for Paulus er Kristus Guds TRO - at vi i TROEN bliver forenet med KRISTUS = det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus, qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.


Retfærdiggørelsen af TRO = vores Retfærdiggørelse i Kristus - betyder at det er Gud der retfærdiggør vi mennesker at vi har brug for Gud i vores liv for at erfare en retfærdiggørelse og frelse og forløsning og HEL'BREDELSE og HELLIG'GØRELSE. Heri er jeg enig med Paulus - men igen enig med Paulus i at den Nåde der er Gratis vi ufortjent har modtaget i Kristus - at her betyder vores aktive samarbejde (gerninger) med at iklæde os Kristus alt.

Paulus er som teologisk tænker et geni - genialt af ham at holde fast i at vi skal have Gud med ombord i vores liv og at vi befinder os i samme virkelighed med Gud som Jesus Kristus og at vores arbejde (gerninger) er at være i et samarbejdende gernings og lydigheds eller samhørigheds BØNS -forhold til Gud.

Det kræver stort mod og dåd - handlinger (gerninger) at følge de Guds Ånds Åbenbarings Ord og Meddelelser og Syner som ARKETYPER MOTIVATIONER vi får fra Gud. Jungiansk Psykologi bygger nøjagtigt på dette forhold også derfor Jung elsker 1 Kor 2 over alt på jorden.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Citat:
ApG 26, 19-20:

Paulus:

Derfor, kong Agrippa, har jeg ikke været ulydig mod det himmelske syn. Men jeg forkyndte først for dem i Damaskus og derefter i Jerusalem og i hele jødernes land og så for hedningerne, at de skulle omvende sig og vende om til Gud og gøre de gerninger, som omvendelsen kræver.



Iøvrigt er der noget der ud fra Apostlenes Gerninger tyder på at jøder Apostlene i Jerusalem snedigt har opstillet en fælde, gennem hjælp af jøder fra Asien, for Paulus, for at få ham henrettet, i forbindelse med anklager imod Paulus om at han prædiker ude omkring i verden at jøde kristne ikke skal overholde den jødiske loven og at han tager græker hedninger med i Templet. Ihvertfald kunne søjle Apostlene Jakob, Jesus Bror og Peter, jo lige så let som ingenting have gået i forsvar for Paulus (som de i en klipning håret, som en renselse, måske har narret op i Templet sammen med fire andre tvivlsomme, hvor Asien Jøderne står parat til at anklage og angribe Paulus).

Nå men bare for at vise det her med TRO contra Gerninger og Nye Testamente som en samling tekster eller bøger der er enig med sig selv og derfor skal forstå at indeholde en samlet logisk konsistent fejlfri eller entydig fortælling, den holder simpelthen ikke - og alene af den grund kan og ja skal Bibelen ikke være Guds Ord én til én pålydende.

Men dette skader ikke kristendommens troværdighed - tværtimod må vi sige - det styrker blot at kristendommen aldrig har været nogen Bog'Religion - Bibel'religion - men folkets den levende Guds Religion - som religion er en åndelig dybde dimension tilhørende menneskers liv fra tidernes morgen, tilhørende virkeligheden ved dette at være menneske blandt andre mennesker.

Ja Bibelen er en alt for vigtig bog med vidnesbyrd om denne åndelige spirituelle dimension ved virkeligheden, til at den må læses bogstaveligt.


(1)*:

Biblen.info - Biblen for Ateister - Paulus Arresteret :

Citat:
Så er der ballade. Paulus dukker som aftalt op i templet, men bliver udpeget af nogle jøder fra provinsen Asien, der har set ham sammen med en uren græker! Nu tror de, at de fire nasiræere også er grækere.

Vi får aldrig at vide, om Paulus er gået i en fælde arrangeret af apostlene, men to ting er sikre: Apostlene gør intet for at hjælpe Paulus, og befolkningen er overhovedet ikke indstillet på at acceptere ikke-jøder. Vi ser endnu engang, at Paulus aldrig har fået lov af de øvrige apostle til at omvende ikke-jøder.



Jeg kan kun på det varmeste anbefale Biblen.info Bibelen for Ateister - og selv meget dygtige teologer roser denne fantastiske hjemmeside. Læs i gæstebogen hvordan dygtige teologer anerkender og roser denne sober fremragende hjemmeside om Bibelen.

Eneste fejl eller mangel er måske den manglende forståelse af at kristendommens TRO's fundament ikke er Bibelen, men vi kristne mennesker (i Kristus mennesker) der udgør Kirken - som har en festlig glædelig syngende LOVPRISNING og LOVSYNGENDE jublende Gudstjeneste TRO's bekendelse indbyrdes med hinanden (= vores personlige KRISTUSVIDNESBYRD) til Gud i Kristus der virker mægtig i vores liv - igennem at Gud i Kristus gennem Helligånden er blevet os en konkret nærværende virkelighed i os og iblandt os. Vi lever med Gud igennem at vi deltager i den samme virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden; SØN'FADER JEG'DU DIALOGISKE KOMMUNIKERENDE SAMTALENDE BØNS SPARRINGSPARTNER SAMSPILS VIRKELIGHED MED GUD GENNEM HELLIGÅNDEN.


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

Zizioulas hævder, at dåben udgør en ontologisk ændring i mennesket, hvilket gør dem til en kirkelig hypostase eller en person. Denne genfødsel 'ovenfra' giver ny ontologisk frihed, da den ikke er begrænset af den biologiske eksistens grænser. Zizioulas


Den religiøse KRISTUSÅBENBARING: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en EKSTATISK GUDS ÅNDENS begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


Gud i Kristus kan ikke fanges i Bibelen ej heller i nogen anden bog eller en Kirkes Dogmatiske Trosbekendelseslære eller fanges i og gå død i Jesus - netop det opstandelsen hævder ikke sker - at Gud ikke går død i Jesus - men tværtimod går ind i sygdom synd og død - ind i dødsriget og sprænger alt det der fadtlænker os til døden frem for livet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43023 - 29/02/2024 16:47 Op med humøret... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvorfor er Bibelen verdens vigtigste bog...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Forhold dig til virkeligheden...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/42981/Kaerlighedsbevaegelsen.html#Post42981

Your friend forever

Krishna

PS: Mens vi venter på forklaringen...


Top Svar Citer
#43025 - 29/02/2024 18:34 Re: Op med humøret... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Jeg har advaret dig - så snart dine spam indlæg bliver for meget - dråben der får bægeret til at flyde over - så ryger du ud af Trosfrihed Jan.

Tålmodigheden med dig er ved at være opbrugt fra alle sider.

Forstå det nu venligst, at du ikke skal spamme andres dialog og tråde - ingen gider dette i længden.

Du fik Simon væk og nu er der andre dygtige debattører der ikke kan se sig selv være på en debat portal hvor du konsekvent spammer samtlige tråde og samtaler.

Men du er advaret nu
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43026 - 29/02/2024 19:33 Re: Op med humøret... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvorfor er du respektløs og ubehagelig ler Hvad er mit navn blinker Skal jeg fortælle dig det igen...

https://www.borger.dk/familie-og-boern/Navne-og-navneaendring/Navneaendring

Det er blevet godkendt, så nu hedder jeg Krishna og ikke længere Jan. Men fortsæt du bare med at være respektløs og ubehagelig, og så kan du selv blive udelukket fra forummet. Hvis du ikke vil forholde dig til virkeligheden, så lad være med det, men tro ikke, at vi andre gør det samme. Jeg har forstået Bibelen...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Når du bliver træt af dine fantasier, så kig forbi...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/42981/Kaerlighedsbevaegelsen.html#Post42981

Your friend forever

Krishna

PS: Mens vi venter på forklaringen...


Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Polens premierminister har fået trusler..
16/05/2024 20:23
Ribe-Esbjerg brænder og må nøjes med ..
16/05/2024 20:21
Tre er varetægtsfængslet i narkosag om..
16/05/2024 20:19
Togbusser i stedet for regionaltog melle..
16/05/2024 20:14
60 procent er afbleget: 'Jeg er meget be..
16/05/2024 20:13
Nyheder fra Religion.dk