annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 589 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 49 < 1 2 3 4 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42219 - 05/12/2023 12:00 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Nu er jeg med Tikka - sådan griber vi det an - skal lige op i omdrejninger ler

Vi kommer til at tale meget om kærligheden og døden Hanskrist Men interessant indlæg du kommer med = har kærlighed og død ikke noget med hinanden at gøre? Jeg tror ikke Lau mener, at vi ikke skal gå i døden for vores børn - at det ikke er udtryk for kærlighed. Det er nok mere selve døden der er noget galt med, og som ikke har noget med kærligheden at gøre = hvad er døden for noget...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42220 - 05/12/2023 12:51 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Lige en ganske kort bemærkning

Til følgende:


Citat:
Tikka:

og jeg er da enig i, at hvis gud er kærlighed, hvordan kan han så ofre sin søn ... en forfærdelig tanke for mig og ikke særlig kærlig,

men sådan er fortællingen og det kan ikke udelades, for så falder "det hele sammen."


Vi skal ikke gøre for meget ud af det nu (fortabe os i det spørgsmål nu) da der kommer hele 70 sider derom i kapitel 2


Gud ofre ikke sin Søn - men et menneske ved navn Jesus - ved vi fra de tidligste skrifter som er vores eneste vidnesbyrd nemlig Paulus og Markus - omgikkes de mindste iblandt os - syndere og fjender af Gud ovenikøbet


Citat:
mens vi endnu var svage, døde Kristus for ugudelige, da tiden var inde. Der er næppe nogen, som vil gå i døden for en retfærdig; måske vil man vove livet for en, som er god; men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere. Rom 5



Forladt af mennesker og forbandet af Gud pælfæstet på en losseplads udenfor Jerusalem hænger han straffet som en gemen forbryder.

Et menneske på jorden kommet af Davids slægt der var social politisk religiøs (apokalyptisk) revolutionær med sit største engagement blandt samfundets mindste og svageste udstødte - han ender altså sine dage så tragisk pælfæstet som selv en kriminel blandt kriminelle.

Ganske få Jesus tilhængere har ham som Messias.

Grækerne griner deres røv i laser - Gud er forbeholdt arbejdsfrie akademiske filosoffer - der i teorien (syn) kan skue Gud efter ikke bare et par timer i kontemplation men stort set hele livet.

Romerne har Gud i forbindelse med kejseren og hans generaler og embedsmænd for at konsolidere Romerriget.

Jøderne vil overhovedet ikke vide af Jesus som Messias og de henter disse Jesus tilhængere for Synedriet øverste jødiske råd hvor højeste straf er 39 piskeslag. Paulus er her aktiv lige indtil sin Damaskus Omvendelse.

Men Jesus tilhængerne har at Jesus var Messias.

Jesus der levede og elskede solidarisk sit folk især de udstødte og dets hårde skæbne eksistentielle livsvilkår. Se Paulus 1 Kor 1 og Rom 5 ovenfor og Markus Evangeliet.


Jesus er voksen moden mand og politisk religiøs apokalyptisk revolutionær - og han lever for folket (vores/deres skyld) de mindste iblandt os - græsrodsbevægelse fra laveste "kaste". Jesus er så voksen moden mand at han ikke lever for sig selv og i sig selv i sin egen guddommelige høje status nej han giver sig selv og sit liv for folket i laveste socialgruppe - de udstødte syndere og fjender af Gud.

Forhåbentligt gør vi alle sammen noget lignende - se/læs det første fjerdedel tredjedel af mit første store indlæg om moden kærlighed. Dette er iøvrigt ifølge Freud og Psykiatrien tegn på modenhed og et frugtbart succesfuldt liv at kunne forlade sig selv Ekstatisk Begejstret Engageret for at være noget for andre (næsten) og være noget for noget andet (arbejde - at få brød på bordet).

Så Jesus er altså ikke en Lau Sander Esbensen selvhøjtidelig akademiker på Syd Dansk Universitet der lever og ånder for sin egen skyld og svømmer i den rene kærlighedslære for at undgå at skulle død og leve for noget - hvor ufrugtbart goldt og kærlighedsløst er det ikke - dette ikke at ville elske og give sit liv hen for nogen (næsten) og noget (mad på bordet og husly).

-0-0-0-


Spørgsmålet er om Gud er med Jesus og Jesus derfor Messias eller græsk Kristus.

ALT - FANDEME ALT drejer sig alene om dette og ikke om at Gud har haft masterplan at nu skal min Søn ofres - hellere havde Gud set at Jesus havde fået flere år og det ikke var gået ham som det gik - men FAKTA er nu engang FAKTA - det var så tragisk det gik for sig for Jesus vedkommende - æv for Jesus og æv for Gud.

Altså vi må holde os til som det gik.


Citat:
Indskudt:

Jesus Kristus Gud Fader står ikke som determinisme og en Gud med styrende Masterplan - men den levende Gud der altid elsker sin anden nemlig mennesket og Gud Fader bevæges af Sin Søn og vi Guds Børn og kommer os i møde.

Kort og godt ingen forkromet Masterplan = ingen determinisme i kristendommen.



Spørgsmålet alene er om Gud er med Jesus på korset???


Så er Jesus Messias (Kristus) for de der har modtaget Jesus som sådan.

Endnu er der i verden ingen forsoningslære kun at nogle Jesus Tilhængere har Jesus som Messias.




Citat:
Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde. Rom 1




Ikke engang idag kan vi afgøre om Jesus er Kristus - men hvert eneste enkelte kristne kan i sit eget liv

i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde.


Nå frem til at sige Jesus er Kristus og hvad dette indebærer - se sidste tredjedel af mit forrige større indlæg - hvor jeg redegør for at vi med Jesus som Kristus får så meget meget meget meget mere end blot en ren kærlighedslære - hvor sølle ville det dog ikke også være. Nej der skal MEGET MEGET MEGET mere til at skabe den største verdensreligion til dato.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Jeg startede med at skrive lige ganske kort - men det blev lidt langt men dog letlæst - 5 minutter er nok og det er forrygende læsning og man bliver ovenikøbet oplyst og klogere - der er et stort udbytte.


Summa summarum:

Der er ikke skyggen af følgende trip trap træsko kronologiske årsags rækkefølge:

Nu sender jeg Gud min Søn i døden som et offer til frelse for mennesker.

Nej der er et menneske af Davids slægt vi ved nogenlunde hvordan han var social politisk religiøs apokalyptisk revolutionær
engageret i verden.

Og vi ved fra Paulus og Markus hvordan han endte sine dage.

Først nu bevæges Gud over menneskesønnen Jesus og vælger udvælger Jesus for os som det menneske i hvem vi har vores frelse i kraft af at Gud er med Jesus og dermed også os i den udstrækning vi tager imod den Hellige Ånds Vidnesbyrd om at Jesus er Kristus.



PPS:


Citat:
Tikka:

kan gud dø?

Nej gud forstås som evig



Det er ej heller sådan det skal forstås - men om Gud kan tage på sig og være i og med mennesket i dets eksistentielle pga synd (spiste af det forkerte træ i Edens Have med Gud) vilkår nemlig vores sværest sår og død.

I Jesus Kristus bær Gud vores død - er han med i vores død og netop dør jo hverken vi eller Gud.

Sådan har det altid været at forstå.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42221 - 05/12/2023 13:23 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvis jeg dør i dag, og viser mig for dig i morgen, vil du så sige dette til andre...

Citat:
i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde.

Skal mit døde legeme først forsvinde fra graven? Tror du på en kødelig opstandelse? Hvad skal der desuden til for at skabe en verdensreligion...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42222 - 05/12/2023 13:30 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Kære Jan ABC - tak for dit initiativ med Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" ( = GK for eftertiden) og tak for at du er trukket i arbejdstøjet nu.

Du er en kæmpe kæmpe gevinst med dit kærlige gode humør og væsen og altid parat til at tilgive næsten fx mig.



Citat:
Jan ABC:

Hanskrist Men interessant indlæg du kommer med = har kærlighed og død ikke noget med hinanden at gøre? Jeg tror ikke Lau mener, at vi ikke skal gå i døden for vores børn - at det ikke er udtryk for kærlighed. Det er nok mere selve døden der er noget galt med, og som ikke har noget med kærligheden at gøre = hvad er døden for noget...


Tusind tak for at du læser mig Jan - det er der virkelig ikke mange der gør (dog skrev Kristian Leth til mig forleden - jo du kan tro jeg læser hvad du skriver Hans-Kristian (mine lange lidt for lange messenger beskeder til Kristian Leth))


"Det er nok mere selve døden der er noget galt med"

Ja sgu da Jan ABC - hvilket klarsyn - åbenbaring - tillykke!!!

Af alle religioner er det da i udtalt grad kristendommen der har fokus på at der er noget galt med døden.

Det begynder med syndefaldet og det finder sin løsning i Genskabelsen eller de Nye Skabninger Mennesker vi er i Kristus.

Hermed har vi mennesker igen fået kontakt til det rigtige træ i midten af Edens Have - LIVETS ÅND og dets love til EVIGT LIV. Læs Rom 7 sidste halvdel og Rom 8 i et hug.

Læs også 1 Kor 15 - især sidste halvdel hvor der virkelig er "kød på" (sorry der blev jeg fanget i at være ufrivilligt morsomt) om igen; hvor det Himmelske Menneske i sit Åndelige Legeme spøger eller leger med os. Hvilken ARKETYPE der har forandret verden for altid og skænket verden kristendommen. Gud ske tak og lov for det heart heart heart heart heart heart


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42223 - 05/12/2023 13:40 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Kære Jan ABC

Læs hele 1 Kor 15 - især sidste halvdel


Som jeg lige for få sekunder siden skrev:



Læs 1 Kor 15 - især sidste halvdel hvor der virkelig er "kød på" (sorry der blev jeg fanget i at være ufrivilligt morsomt) om igen; hvor det Himmelske Menneske i sit Åndelige Legeme spøger eller leger med os. Hvilken ARKETYPE der har forandret verden for altid og skænket verden kristendommen. Gud ske tak og lov for det


heart

Mange Kærlige Hilsner HansKrist



Husk nu din DÅB hver dag at iklæde dig Kristus og dit Himmelske Åndelige Legeme hvor du er til i kraft af Gud - den Guds Ånd - Helligånden der gør levende.

Når du dette arbejde at iklæde dig Kristus - at død og afdød hver dag fra det forgængelige og iklæde dig dit uforgængelige Himmelske Åndelige Legeme ja så er der ingen død den dag din såkaldte død indtræffer - blot går du over til det Evigt Liv i Kristus du i forvejen kender.

Hvor er din død siger Paulus - ja den er der jo ikke i så fald.



Svend Gehrs:

Det er genialt det der

Flemming Toft:

Huttelihut
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 49 < 1 2 3 4 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kong Frederik 'slapper godt af' i Oslo
15/05/2024 12:32
Nakba markeres over hele landet: 'Dagen ..
15/05/2024 12:21
Zelenskyj dropper sine udlandsrejser de ..
15/05/2024 12:11
Stort politiopbud i Slagelse: Mistænkel..
15/05/2024 12:01
Taliban-folk er rejst til Norge for at d..
15/05/2024 12:00
Nyheder fra Religion.dk