annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 51 gæster og 241 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 19 < 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41641 - 25/10/2023 21:34 Re: Vor Far i himlene [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg har fulgt med i denne tråd og fristes omsider til en replik til dit start-indlæg: #41621 - 23/10/2023 23:14.

Jeg forstår jo godt behovet for det guddommelige i form af en menneskelignende faderfigur, som vil én det godt, som man kan bede til, som for nogle fører til begejstring, for andre (typisk for muslimer) til underkastelse, som er god og retfærdig, som er verdens skaber (vel også Satans - den faldne engels - skaber?), og som vi kalder Gud.
Men for mig er en sådan "superfader" en - synes jeg - smålig ønskedrøm.

Der er jo ret meget andet i verden end os mennesker, og i dette univers - så vidt som vi evner at opfatte det - kan vi mennesker på denne planet i denne galakse vel dårligt være mere end en bagatel.

Men selv om samtlige os mennesker kun er en bagatel, så er vi dog en del af miraklet - vidunderet - den værende verden.
I hvert fald for en tid.
(Vi er måske i færd med at udrydde os selv i hovmodig grådighed - og i hvert fald når solen brænder ud - det sidste brint er blevet til helium - ophører denne klode jo med at eksistere - om ca. 5 milliarder år.
Og sandsynligheden for, at vi finder vej til en anden egnet klode at leve på - den er jo nok ikke stor - det er nok mere sandsynligt, at vi længe før udryddes som art af andre grunde.)


For mig er det vigtige, at jeg er en del af miraklet, den værende verden - for en tid.
Jeg bilder mig ikke ind på nogen måde at kunne forstå det, og jeg tror heller ikke, at det er dét, jeg skal.

Men det, at opleve at være en lille bitte del af miraklet - og at føle kærligheden til det - og i det - det oplever jeg som meningen med mit liv.

Først nu går det op for mig, at det var dén kærlighed, jeg oplevede foran en Kristus Ikon for mange år siden - og tillige opfattede, at jeg godt kunne kaste dogmerne overbord.

Dermed er kristendommen faldet for mig.
Men jeg oplever umiddelbart, at kærligheden i kristendommen er en del af det inderste i miraklet: Verdens Væren.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41642 - 25/10/2023 23:15 Re: Vor Far i himlene [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Citat:
Jeg forstår jo godt behovet for det guddommelige i form af en menneskelignende faderfigur, som vil én det godt, som man kan bede til, ..................................................................

og som vi kalder Gud.
Men for mig er en sådan "superfader" en - synes jeg - smålig ønskedrøm.


Så du mener, Jesus havde en en smålig ønskedrøm, og behov for en menneskelig faderfigur?

Han var vel jøde på det tidspunkt, hvor han underviste i bøn til disciplene?

Så det må du forklare, hvorfor du mener Jesus og jøderne havde dette behov.

Og

Hvorfor mon tror du, bønnen ”kom på banen”? … og hvor kommer den hen, når man beder til den himmelske gud? -

Hører gud bønner, når man er en Jesu discipel?

Disciplene havde vel ikke hellig ånd på det tidspunkt, den kom vel først til dem efter Jesu offerdød og opstandelse i følge skrifterne, eller hvad?

.
Top Svar Citer
#41643 - 25/10/2023 23:36 Re: Vor Far i himlene [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver til mig:
Citat:
Så du mener, Jesus havde en en smålig ønskedrøm, og behov for en menneskelig faderfigur?
Mit svar:
Jeg har ingen anelse om Jesus som menneske, jeg peger blot på den almindelige opfattelse af, hvad vi mennesker kalder: Gud - og anser det for vi menneskers smålige ønskedrøm.

Jeg fornemmer, at det guddommelige er noget meget, meget større, og hvor vi mennesker kun er en bagatel.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41645 - 26/10/2023 11:03 Re: Vor Far i himlene [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Håber du hører Bibelen Leth Fortalt

Man skulle næsten tro det var mig der havde en finger med i spillet i dagens udsendelse - hvilket jeg måske også har

Nå men det glæder mig at jeg ikke står alene med at Paulus har en meget avanceret forståelse af opstandelsen 1 Kor 15 - det han har fået overleveret er slet ikke nok for ham - ja han omstyrter det med at sige at også han har set Jesus som opstanden - efter sin død.

Whåt må vi alle tænke - så må Paulus operere med en anden forståelse opstandelsen end den naive barnlige der egentlig er uinteressant og uden indhold da vi ikke er omfattet og medindraget - hvilket vi altid er hos Paulus - der er ifølge Paulus ingen opstandelse uden at vi har Gud og Jesus og os.

Opstandelse Virkeligheden Kristus (at vi er i Kristus (1)* - de Nye Skabninger vi er i Kristus (vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende Ny Natur)) er ifølge Paulus Guds handling igennem Jesus med os - alle os andre.

(1)*:

At være i Kristus er Paulus nøglebegreb og nævnes eksplicit over 50 og implicit over 100 gange da retfærdiggjort af TRO betyder nøjagtig det samme siger Albert Schweitzer.


OPSTANDELSES VIRKELIGHEDEN KRISTUS kan vi erkende og den virker ind på os kristne hvert øjeblik:

Citat:
vort borgerskab er i himlene; derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser. Han skal forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme med den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt. Fil 3

1 Kor 15:

ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede.

Men det siger jeg jer, brødre: Kød og blod kan ikke arve Guds rige, og det forgængelige arver ikke det uforgængelige. Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:

Døden er opslugt og besejret.

Død, hvor er din sejr?

Død, hvor er din brod?

Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus!



Følgende er også bemærkelsesværdigt i vores drøftelse opstandelsen:


Citat:
Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, v4 i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde Rom 1


Ej heller nogen kan sige Jesus Kristus er vor Herre uafhængig Helligånden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41648 - 26/10/2023 15:17 Re: Vor Far i himlene [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvor befinder vor broder Jesus sig henne ler Er han stået op fra de døde blinker Hvad skete der for 2000 år siden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-27/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxvii/

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Du har meget at glæde dig til...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Et godt sted at begynde...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Lad os rette øjnene mod virkeligheden...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 19 < 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Nyheder fra Religion.dk