annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 19 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41712 - 02/11/2023 18:32 Re: Vor Far i himlene [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev om den kærlighed, jeg har mødt foran en Kristus Ikon, og som jeg nu omsider også selv føler:
Citat:
Den omfatter jo alle mennesker - også de værste forbrydere -
Og jeg gætter at nogle tænker:
Hvordan dét?
Jo, jeg mener jo, at vore handlinger bestemmes af vore arvede egenskaber - som vi jo ikke selv har valgt - samt de miljøpåvirkninger vi har været udsat for, lige siden vi blev født - og som vi vel egentlig heller ikke selv har valgt.

Det, tror jeg ikke, levner megen plads til, hvad vi kalder den fri vilje, og som man kan se i mit link til Wikipedia, er dette ikke just afklaret. Jeg tror ikke på ret megen plads - om nogen - til denne frie vilje.

Vore arveanlæg kan vi ikke ændre, men vi har jo mulighed - også udover forældre/børn forholdet - til at give hinanden det bedst mulige miljø - herunder også - i næstekærlighed - at inspirere vore medmennesker til: næstekærlighed.

Det må så betyde, at vores nuværende holdning til forbrydelse og straf, bør tilføjes næstekærlig hjælp til, at forbryderen fremover får et bedre liv - en gavnlig miljøpåvirkning fra kriminalforsorgen - og fra alle os andre - lidt på samme måde som vi forholder os til andres sygdomme.

For mig er det dét, der er sand kristen næstekærlighed.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41713 - 03/11/2023 00:33 Re: Vor Far i himlene [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jo, jeg mener jo, at vore handlinger bestemmes af vore arvede egenskaber - som vi jo ikke selv har valgt - samt de miljøpåvirkninger vi har været udsat for, lige siden vi blev født - og som vi vel egentlig heller ikke selv har valgt.

Det, tror jeg ikke, levner megen plads til, hvad vi kalder den fri vilje, og som man kan se i mit link til Wikipedia, er dette ikke just afklaret. Jeg tror ikke på ret megen plads - om nogen - til denne frie vilje.

Vore arveanlæg kan vi ikke ændre,



Faktisk er der noget der tyder på at ca 1/3 dels bestemmende indflydelse skyldes gener og 1/3 miljøets bestemmende indflydelse og 1/3 er vores egen frie skabende handlinger.

Individet er ikke uden muligheder. Hvert enkelt af os er frie nok til at gå imod svære odds om disse så skyldes uheldigt miljø indflydelse eller gener.

Idag ved man at vi ikke kan ændre brutto DNA puljen som nu engang er som vi har fået dette ved undfangelsen --- men de fleste gener slumrer og det er vores måde at være kreative aktive i verden på der bestemmer for en stor del hvilke gener der skal slumre og hvilke der skal tændes.

Så selv overfor vores gener har vi igennem vores kreative handlinger noget at skulle have sagt.

Det er den spændende epigenetiske videnskab der på den måde i de senere år har ændret vores syn på generne som jeg beskrev det ovenfor og ellers har nævnt mange i debatterne her på Trosfrihed.

Jeg er nok absolut en af de første der rigtig tager de epigenetiske erkendelser til mig og det fordi jeg blev introduceret herfor i 1983 - 84 af en af de dygtigste genetiker Lars Boland.

Det var bare lige vand på min mølle at vores adfærd - vores livsstil - vores måder at agere handle kreativt aktivt i verden havde betydning for hvilke gener i vores liv der blev slået til og hvilke der blot slumrede.


Fx har alle mennesker sygdomsgener men derfor behøver disse i et helt langt liv ikke at blive slået til - aktiveret - ja hos nogle slumre de blot hele livet. Og ja igen det er vores fri vilje - måden vi reagerer kreativt aktivt i verden på - vores adfærd - vores livsstil - der har afgørende betydning for hvilke gener der slås til - kommer til udtryk og hvilke der slumrer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41714 - 03/11/2023 00:42 Re: Vor Far i himlene [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Der var noget du misforstod - det med billedet var ikke substansen i mit indlæg men informationerne omkring Bibelen Leth Fortalt som Tikka og Arne og jeg har haft en snak om. Vågn op.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41715 - 03/11/2023 12:43 Re: Vor Far i himlene [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Top Svar Citer
#41716 - 03/11/2023 14:16 Re: Vor Far i himlene [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Fuldstændig meningsløst teoretisk videnskabeligt ævle bævle


Men det kommer jo an på hvor meget man putter i begrebet fri

Freud er også videnskabeligt af den overbevisning at den frie vilje ikke findes - men netop hans psykoanalyse bygger på at mennesket kan frigøre sig fra biologien - det ubevidste indflydelse på vores valg og fra overjeget - kulturens indflydelse på vores valg og dermed styrke Jeg'et


Du har jo en fri vilje der gør at du kan svare mig eller lade være



-0-0-0-


De mest spændende mennesker at drøfte fri vilje med må være Jan ABC og Gerth

Måske de to der har den svageste jeg-styrke (altså mindst fri vilje) af alle os debattører.


2 forhold kunne vi drøfte med dem, nemlig

1):

deres alkoholisme

2):

Jan ABC's måde at spamme Trosfrihed med de samme indlæg igen igen

Gerth der hele tiden vender tilbage til sine homoseksuelle prostitutions annoncer og vulgære udgydelser (og så går der nogle dage og han påstår han slet ikke er sådan) - men historien gentager sig og han vender altid tilbage til sine homoseksuelle prostitutions annoncer og vulgære udgydelser og derefter igen at sådan er han ikke - etc etc etc - dette er sket et utal af gange


For begge omtalte er der noget meget tvangspræget over deres adfærd



-0-0-0-




Alle de sundheds programmer i tv hvor man forsøger at hjælpe folk til en ny livsstil - er jo tegn på at vi har et utal af muligheder mht livsstil
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 19 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Nyheder fra Religion.dk