annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 197 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41567 - 20/10/2023 17:00 Re: Min ”religion” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Det er svært for mig at følge din logik, hvor du gør min fornemmelse til en viden om en virkelighed, som min hjerne "fabrikerer".

For mig er det snarere en oplevelse, der intuitivt giver mig en fornemmelse af en totalt ufattelig virkelighed: Sandhedens Mirakel (som Rumi fandt ud af at udtrykke det for ca. 900 år siden).

Og hvis jeg kunne forstå min intuition, ville "magien" nok forsvinde, skriver du.
Det kan jeg nok give dig ret i, men det ville jo kræve, at jeg kunne forstå verdens væren - og det er der vist ingen, der kan - medmindre de tyer til religionernes ubegrundede dogme-verden blinker
Så jeg forbliver nok i "magien": Sandhedens Mirakel smiler

Du skriver nu - vist for første gang helt tydeligt:
Citat:
I mit univers findes der ingen gud eller guds ånd/ Helligånd som en virkelighed - og derfor er der ikke noget som er guddommeligt ...

... og mirakler hører vel ind under guds domæne, men korrekt livet kan give mennesket tanker om, hvorfor vi er her, grundet hvor hjerne, og denne hjerne kan både skabe gud og dennes ånd, som opleves forskelligt af menneskene.

Vi oplever intet ens.

Oplevelsen er vor egen, som vi selv sætter ord på, hvad nogle evner bedre end andre.
Min replik:
Her kan jeg følge dig et langt stykke ad vejen, for i min verden er der heller ikke "en gud eller guds ånd/ Helligånd".
Sådanne begreber opfatter jeg som primitive i forhold til den for mig totalt ubeskrivelige og ufattelige sandhed.

Men jeg synes du efterlader et ubesvaret spørgsmål:
Hvad findes der i "dit univers"?
Så dybt som du har tænkt over tingene, tror jeg ikke, det alene er tomhed.
Men jeg ved jo - af egen erfaring - hvor svært det kan være at komme til klarhed.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41572 - 20/10/2023 17:22 Re: Min ”religion” [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

I mit univers findes der ingen gud eller guds ånd/ Helligånd som en virkelighed - og derfor er der ikke noget som er guddommeligt ...


Skræmmende

Eller også er spørgsmålet om du overhovedet aner hvad du snakker om


Citat:
Tikka:

denne hjerne kan både skabe gud og dennes ånd, som opleves forskelligt af menneskene.


Nej ikke hvad ordet/begrebet Gud dækker over har hjernen skabt (var det tilfældet ville religion hurtigt være forsvundet)

Det er ikke hjernens opgave overhovedet at skabe fiktion eller fantasi eller hjernespind hvis man da ikke er forfatter der er beskæftiget med fiktion

Hjernens opgave er blandt andet at kunne sætte ord på de åndelige erfaringer mennesker til alle tider også før historisk tid (før skriftsproget) har haft erfaringer med

Var Gud og Guds Ånd blot noget der var opfundet af hjernen som slet og ret opdigt og fantasifuld fiktion ville religion hurtigt være forsvundet - det ville aldrig være blevet verdensomfattende igennem 100000 af år.

Så det beror altså på nogle konkrete mere eller mindre almene menneskelige erfaringer der hører med til den menneskelige kosmiske i verden værens eksistens og engagement og stemthed og spændthed og ophidsethed eller ekstatiske emotionelle motivationelle affekt tilstand

Som begreberne kærlighed og forelskelse ej heller et et fiktivt fantasifuld produkt og opdigt fra hjernens side af (hjernespind) men har at gøre med vores biologi og nervesystem og i verden værens tilstedeværelse og engagement med det modsatte køn ude i synsfeltet

på nøjagtig samme måde gør det sig gældende med begreber Gud og Helligånden

Som dækker over nogle åndelige erfaringer der er almen menneskelige på tværs af kulturer og tider - der har været her i tusindvis og atter tusindvis af år tilbage i vores fortid og intet tyder på at disse åndelige erfaringer vil klinge af nogensinde

Menneskets eksistens er en kosmisk i verden værens eksistens der er fyldt med emotionelle motivationelle ekstatiske affekter - hvor forelskelse og kærlighed og had og vrede og glæde og afsky og jalousi med mange flere affekter er almen menneskelige erfaringer

Tydeligst ser vi hvor voldsomt eller intenst disse ekstatiske affekter fuldstændig formår at besætte selv spædbørn i forbindelse med forældrenes "titte bøh" leg

På samme intense måde formår ekstatiske affekter af mægtige sjælskræfter, entusiasme og begejstring triumf jubel og glæde og tilhørsforhold (at høre hjemme og til) og forklarelse og afklarethed og lys og syner billeder og motiver og motivationer (arketyper) at gennemstrømme voksne mennesker på en eksistensforvandlende måde - så disse åndelige religiøse erfaringer kommer til at betyde eller varsle en omvendelse der varer livet ud

Meget mere kunne siges herom W James og vores danske Harald Høffding har set på, studeret, disse religiøse erfaringer der helt naturligt hører den menneskelige eksistens til og har gjort det i tusindvis af år på tværs af kulturer, civilisationer og landegrænser

-0-0-0-


Jamen HansKrist dog - nu kaster du dig ud i ret avancerede religionsvidenskabelige overvejelser - din tværvidenskabelige forståelse har altid været beundringsværdigt og aftvingende omgivelsernes respekt om de overhovedet kan følge dig

Det er virkelig interessant at en mand med din dannelse og uddannelse og store tværvidenskabelige forståelse kaster dig over det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET og da især Paulus
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41577 - 20/10/2023 19:29 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg håber, du ikke lader vores dialog forstyrre af andres indblanding.

For mig er din indstilling virkelig spændende, så jeg håber, på et nyt indlæg fra dig - til mig smiler

M.v.h. Arne heart smiler
Top Svar Citer
#41579 - 20/10/2023 20:23 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Tikka.

Jeg håber, du ikke lader vores dialog forstyrre af andres indblanding.

For mig er din indstilling virkelig spændende, så jeg håber, på et nyt indlæg fra dig - til mig smiler



Noget af et frieri eller kur mageri fra den ene pseudo religiøse vrøvlehoved til den anden.

Gad vide om de to i deres had til kristendommen kan finde rundt i hvad de i det hele taget mener.

Den ene har ophøjet et Jesus Kristus Ikon uden overhovedet at ville have noget som helst at gøre med hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for og den anden hævder hårdnakket at det Ny Testamentes trosbegreb betyder at læse Bibelen bogstaveligt fra a til z og tro bogstaveligste forstand hvert ord.

Længere væk fra en forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET kan man ikke komme.

Iøvrigt har begge gjort et større nummer ud af at de sørme bestemt ikke er kristne.

Fint nok men den ene Tikka fremstiller kristendommen som bibelfundamentalisme hvad de fleste teologer og kendere er enig om er et gedigent kætteri - sekterisk.

Den anden har et Jesus Kristus Ikon som spillende en helt central rolle i vedkommendes pseudo religiøse udsyn mens han håner og benægter alt det Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt for.

Man må sige det kører for de to pseudo religiøse vrøvlehoveder - der egentlig blot er ateister begge to når vi får det undersøgt nærmere hvad de skriver.

Jeg kaldte ovenfor Tikka et pseudo religiøs vrøvlehoved. Om jeg virkelig kan tillade mig dette skudsmål blev jeg i tvivl om efter at være dumpet ned i nogle flere år gamle indlæg fra Tikka. Høj kvalitet - og mindre indædt had til kristendommen end som hun har disket op med her på det sidste.



-0-0-0-

Undrede mig også over hvor lang tid den fredelige tone mellem dig og Arne ville vare HansKrist.

Rart at se I igen ikke overhovedet kan forliges pga Arne's subtile disrespekt for dig HansKrist.

Og at du melder fra overfor Tikka's djævelskab og besættelse af indædt had til kristendommen klær dig godt. Iøvrigt bliver hun mere og mere desperat i hendes ateistiske forsøg på at nedgøre og latterliggøre kristendommen - især Paulus der pludselig ender ud i at være det stik modsatte hvad langt de fleste kendere ellers bedømmer ham som.

Paulus er ifølge Tikka morder (1)* og dogmatisk fundamentalistisk rettroende. Hans skrifter vidner her og der sort på hvidt at dette er det sidste vi kan tillade os at skyde ham i skoene. Han er da også berømmet for det stik modsatte af kendere som Alain Badiou og Albert Schweitzer og Paul Tillich og Rudolf Steiner med et utal af andre eksperter og største kapaciteter på at læse og forstå Paulus.


(1)*:


Apropos at Tikka kalder Paulus en morder

Så er dette ganske usandsynligt - højeste straf for at være i uoverstemmelse med jøderne - Synedriet øverste jødiske råd - var 40 piskeslag minus 1 - altså 39 piskeslag som Paulus selv var blevet udsat for.

Romerne ville jo på ingen måder tillade at jøderne begyndte ude af deres kontrol at henrette Jesus bevægelsens tilhængere bare pga religiøse stridigheder.


Så at kalde Paulus for en morder som Tikka gør er hevet ud af det blå der er ingen historiske kilder der overhovedet kan dokumentere dette.

At overvære en stening gør jo ikke et menneske til morder. Iøvrigt hævder Paulus selv at have været udsat for en stening. Så åbenbart ikke altid med dødelig udgang.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41580 - 20/10/2023 22:24 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du kan spare dig at sende indlæg til mig!

Jeg har nu - omsider - et ret så afklaret billede af, hvordan du er som menneske, og hvordan du får din tro til at passe med dét.

Den slags emner hører efter min mening ikke hjemme på Trosfrihed.dk, så i stedet kan du nok regne med, at jeg stort set ignorerer dig - hvilket jo er min gode ret.

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk