annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38622 - 31/01/2023 18:48 Kristendommen som jeg opfatter den
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
For mig er det helt centrale i kristendommen Johannes-evangeliets:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn -
Noget større og smukkere end netop dét, at Gud elsker verden – sit skaberværk – kan man vel næppe forestille sig, og det at tage imod denne kærlighed og give den videre, er vel den højest mulige livskvalitet.

Men der er også sider af kristendommen, som for mig er mindre betagende.
Johannes-evangeliet glemmer straks verden og fokuserer alene på os mennesker, som belønnes for tro med evigt liv, mens ikke-tro straffes med fortabelse – en uhyre barsk ”hvervekampagne”, som forekommer mig mere menneskelig end guddommelig – og uhyre barsk overfor de stakkels ikke-troende.

Bibelen er jo ikke skrevet af Gud, men af mennesker, og var de helt fuldkomne?

Guds kærlighed til verden skal vel ikke alene motivere os til næstekærlighed, men også til at elske ”skaberværket”: Den værende verden.

I det hele taget er det jo tydeligt, at kristendommen, som vi mennesker opfatter den, sætter netop os selv op over alt andet i verden – ja, den gør endda Gud menneskelignende.
Dét er for mig ikke overbevisende.
Bl.a. derfor er jeg ikke kristen.

Men når jeg møder kristendommen – helst i små græsk ortodokse kirker – gerne alene – eller når man i fællesskab tjener Gud, hvor jeg er velkommen, som jeg er smiler så er det inspirationen til altomfattende kærlighed, der fylder mig.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler

Top Svar Citer
#38623 - 01/02/2023 11:55 Re: Kristendommen som jeg opfatter den [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hvad du skriver giver overhovedet ingen god mening - og slet ikke for os der har hukommelse og kan huske dine tidligere skriverier.


Citat:
Arne:

For mig er det helt centrale i kristendommen Johannes-evangeliets:

"For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn -"



Du starter ud med hvad du har bekæmpet og latterliggjort utallige gange de sidste år - nemlig det der Gud Fader Søn noget.

Guddødemig dig der har påstået det mangelfulde fejlagtige og tåbelige menneske makværk i tankegangen om Gud Fader Søn - ja du vælger sgu et sådant eksempel (således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn).


Derfor er du fyldt med vrøvl og manipulation (håber ikke nogen lytter til dig).

Og verden går på den menneskelige moralske etiske religiøse politiske verden. Som når du læser 'verdens'historie - så regner du ej heller at åbne en bog om skaberværket naturen. Men om hvordan menneskeheden - vi mennesker moralsk sociologisk politisk opfører os i verden - har indrettet os i verden med hinanden - hvordan vi oftest egenrådigt udenom Gud hersker og råder og roder rundt i verden. Du opdager endda selv at det er i den betydning verden skal forstås hos Johannes når du skriver: "Johannes-evangeliet glemmer straks verden og fokuserer alene på os mennesker

Nej Johannes glemmer ikke verden - han har fra først af modsat dig ikke forvekslet verden med Skaberværket naturen - men med det vi forstår ved 'verdens'historie - kristendommen er primært en historisk religion - med tanker om Historiens mening set i lyset af syndefaldet eller menneskets frafald at leve i pagt med Gud og NATUREN EDENs HAVE med LIVETS TRÆ midt i Haven/Naturen.


Citat:
Arne:

den (kristendommen) gør endda Gud menneskelignende.
Dét er for mig ikke overbevisende.
Bl.a. derfor er jeg ikke kristen.


Hvorfor vælger du så en Gud Fader med en enbårn Søn:

således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn

Du manipulerer og pynter og du modsiger dig selv uafbrudt.



Citat:
Arne:

derfor er jeg ikke kristen.

Men når jeg møder kristendommen


En ikke kristen der møder kristendommen, og som har haft sin store religiøse erfaring i mødet med et Jesus Kristus Ikon - Guds Søn Billede - og som frasiger at mennesket er skabt i Guds Billede da han tager skarpt afstand fra det menneskelignende. Ha ha og et Jesus Kristus Ikon er symboliserer netop det Guds Billede vi er skabte i og dermed vores muligheder for en guddommeliggørelse og HEL'liggørelse.

Citat:
Frelsen er ensbetydende med en guddommeliggørelse af mennesket. Guddommeliggørelse er nøglebegrebet i den ortodokse kirke...

Det er nemlig menneskelivets bestemmelse at blive guddommeliggjort.



Jamen du VRØVLER jo så gudsjammerligt at det gør helt ondt at høre på.

Du manipulerer efter min mening og bruger og misbruger kristendommen og flager falsk med ortodoks kristendom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38626 - 01/02/2023 17:36 Re: Kristendommen som jeg opfatter den [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver her i denne tråd til mig:
Citat:
Derfor er du fyldt med vrøvl og manipulation (håber ikke nogen lytter til dig).
Det får mig til at spørge:
Mon nogen er enig med Hanskrist her?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38628 - 01/02/2023 18:38 Re: Kristendommen som jeg opfatter den [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg har jo ret præcist demonstreret hvor meget du vrøvler - konstant modsiger dig selv. Dit snak hænger overhovedet ikke sammen.


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Var ikke klar over at du i så mange år fejlagtigt har hævdet Paulus var skatteopkræver.

23/09/18 skriver du:


At der er en sammenhæng til den jødiske opkræver af skat til romerne, Paulus, der fik en blændende og blindende åbenbaring "på vejen til Damaskus", har jeg dog fattet, og jeg har da også søgt at fatte lidt mere ved at læse mange af hans ord i kristendommens Bibel, ligesom du tidligere har søgt at forklare for mig - men desværre, jeg føler mig stadig "på bar bund".


Paulus den jødiske opkræver af skat til romerne


Er det mest absurde vrøvl jeg nogensinde har hørt.

Det var også dig der ikke vidste at Paulus skrev om dette at være i KRISTUS.

Du virker til at være totalt blank mht Paulus - manden hvis teologi er forudsætningen for at forstå meningen med et Jesus Kristus Ikon.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38629 - 01/02/2023 19:14 Re: Kristendommen som jeg opfatter den [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg finder det ikke umagen værd at svare dig på dine voldsomme angreb på mit syn på kristendommen - og dine angreb på mig som menneske.
Jeg afventer med interesse, om der er nogen, der støtter dig.
Og er der ikke, vil jeg ignorere dine mange påstande om mig og om mit syn på kristendommen - hvor jeg ser, at der er en del, du ikke har forstået blinker

Angående Paulus før åbenbaringen, har jeg jo, straks det blev klart tilbagekaldt mine ord om, at Paulus var skatteopkræver, og det blev klart for mig, at han var kristenforfølger:
Citat:
Paulus' omvendelse
Det mest kendte eksempel på en jøde, der omvendes til kristendommen, er apostlen Paulus.

Paulus, der oprindeligt bar det jødiske navn Saulus (eller Saul) og forfulgte de kristne, optræder første gang i Apostlenes Gerninger i forbindelse med retssagen mod den kristne martyr Stefanus.

I sin egenskab af kristenforfølger har Paulus haft et indgående kendskab til indholdet i den kristne forkyndelse. Det har på ene side gjort hans modstand meget intens og på den anden side utvivlsomt haft afgørende betydning for, at han fra det ene øjeblik til det andet kunne omvende sig til kristentroen.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (01/02/2023 19:26)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk