annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 13 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38273 - 03/01/2023 22:35 Re: Tidsånd - de 12 Trin [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Det var en glædelig overraskelse, at du svarer mig - og også fortæller, at du - i hvert fald til tider - udfører lønnet arbejde frem til din forestående pensionsalder.
Og arbejde er jo arbejde - enten det så er jord og beton eller det er armen op i røven på en ko for at finde ud af, om den er blevet med kalv - hvad jeg gjorde i ret mange år, indtil en landmand lærte mig, at dyrlæger ikke bare skal diagnosticere og helbrede, men også foreygge sygdom - hvad den samlede dyrlægestand var fremmed for, men som ændrede mit dyrlægeliv radikalt.

Du synes at mene, at begejstring over miraklet: Verdens Væren kun kan opleves af de velbjergede.
Det får mig til at mene, at du ikke seriøst har nærmet dig det modsatte: ikke-væren, intethed.
I så fald ville du efter min mening indse, at kun selvmordsbesluttede falder udenfor muligheden for begejstring.

Angående Gerth, er det min opfattelse, at Gerth har haft åbenbaringer, som han oplever som forpligtende, og som han gør sit bedste for at leve op til.
Det samme kunne man vel sige om Paulus, omend indholdet her er noget helt andet.
Gode råd til Gerth tror jeg ikke Gerth lytter til - af den simple grund, at han ikke tror på, vi forstår ham.
Det gør jeg faktisk heller ikke - i hvert fald ikke særlig godt forvirret

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#38274 - 04/01/2023 11:59 Re: Tidsånd - de 12 Trin [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

"Og arbejde er jo arbejde - enten det så er jord og beton eller det er armen op i røven på en ko for at finde ud af, om den er blevet med kalv - hvad jeg gjorde i ret mange år"


Ja jeg har ofte som dreng stået ved siden af en dyrlæge med armen op bag i koen (og selvfølgelig også en inseminør).

Hvornår skulle man ringe til dyrlægen hvis et af husdyrene havde det dårligt. Skulle man have assistance i forbindelse med kælvning.

Har overværet utallige kælvninger som dreng hos begge mine hold bedsteforældre og de mange onkler jeg havde der også var ved landbruget.

Ja du har taget din tørn Arne.

Jeg overvejer at forsætte, om mit helbred tillader det, med noget permakultur jordbrug køkkenhave gartneri på hobbyplan nok og noget udlejning af ferieboliger til turister efter min 67 år. Jeg har en lille økonomi og kunne jeg lave lidt penge det ville give mig større økonomisk tryghed.


-0-0-0-

Andelsgårde

Jeg vil stadig promovere Andelsgårde bevægelsen som lige må være noget for dig Arne. Kig lidt på det. Du må også have læst artikler om Andelsgårde bevægelsen i Information (jo en rigtig god avis).



-0-0-0-

Citat:
Arne:

Angående Gerth, er det min opfattelse, at Gerth har haft åbenbaringer, som han oplever som forpligtende, og som han gør sit bedste for at leve op til.
Det samme kunne man vel sige om Paulus, omend indholdet her er noget helt andet.
Gode råd til Gerth tror jeg ikke Gerth lytter til - af den simple grund, at han ikke tror på, vi forstår ham.
Det gør jeg faktisk heller ikke - i hvert fald ikke særlig godt forvirret



Din Arne og Jan ABC's rummelighed overfor Gerth er nok mere tolerant og konstruktiv.

Og i den sammenhæng kom jeg til at tænke på præsterne og teologernes rummelighed (og tolerance) overfor hvem der kommer ind af kirke døren til gudstjeneste og fandt denne sigende betragtning derover (der ramte mig):

Fagteologerne må beherske deres trang til som dørvogtere at ville rense folks hverdagstro. "Sættes man fri fra at vogte døre, frigøres i stedet energi til at forstå, hvad der kommer ind af døren". Johannes Værge.

"Sættes man fri fra at vogte døre, frigøres i stedet energi til at forstå, hvad der kommer ind af døren"

Og ja du Arne og Jan ABC - I vogter ikke døren her på Trosfrihed - men istedet bruger I jeres energi til at forstå hvem/hvad der kommer ind af døren - nemlig Gerth.

Måske jeg skulle opgive at vogte døren ind til Trosfrihed og gå mere op i hvem det er vi har fået ind af døren (Gerth) og hvad han kommer med - bidrager med.

Kan godt se du Arne og Jan ABC har en mere konstruktiv holdning til ham Gerth vi har fået ind af døren her på Trosfrihed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38275 - 04/01/2023 16:07 Re: Tidsånd - de 12 Trin [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig rigtig meget over dine ord smiler
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#38278 - 05/01/2023 13:18 I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gerth har nævnt jeg var BESAT af Paulus.


Jeg er ihvertfald BESAT og BEGEJSTRET over hvad jeg mødte hos Paulus og hvad han kunne give mig - nemlig blive far til mig i KRISTUS = Paulus iklædte mig KRISTUS - gjorde at KRISTUS vandt SKIKKELSE i mig.

Det er hvad jeg finder i de ægte Paulus Breve der FASCINERER mig - OPTAGER mig - GRIBER OPSLUGER og HENRYKKER mig. Har GREBET MIG - JER ER BLEVET GREBET AF og som I alle har bemærket - som Gerth har bemærket. At blive GREBET AF KRISTUS - IKLÆDT KRISTUS - kan ikke foregå udenom GUD HELLIGÅNDENS MEDVIRKEN - så jeg kan ikke læse mig til det alene, udelukkende med mine egne læsefærdigheder.

Paulus som menneske og person tænker jeg ikke så meget på i første omgang jeg er optaget af hvad jeg finder i Paulus Breve:

Paulus første Brev til Thessaloniki.

Paulus Brev til Galaterne

Paulus første Brev til Korintherne

Paulus andet Brev til Korintherne

Paulus Brev til Romerne

Paulus Brev til Filipperne

Paulus Brev til Filemon

Paulus Brev til Kolossenserne

Paulus Brev til Efeserne


-0-0-

Hvem var jeg da jeg møder Paulus Breve?

Jeg var ham der havde studeret psykologi og medicin på Århus Universitet og filosofi på
Odense Universitet.

Jeg var nok en førerhund som en af mine kærester sagde om mig. Jeg var beundret for min nytænkning og høje intelligens eller gode forstand (hvilket der er mange anekdoter og "myter" om).

Jeg tror ikke det er forkert at sige jeg var lynende godt begavet hvilket mine præstationer på psykologi studiet og især medicin studiet også bakker op om.

Men jeg fungerede også ved siden af mine studier - havde et liv ved siden af hvor jeg gjorde mig gældende. Jeg var en hård nyser såvidt fysisk arbejde og sport. Og efter sigende meget INSPIRERENDE at være sammen med og folk blev smittet af mit gode humør.

Op til at jeg møder Paulus Breve har jeg oplevet STORE OMVENDELSES ØJEBLIKKE i MIT LIV og perioder med ÅBENBARINGER hver eneste dag - ja jeg brugte ordet ÅBENBARING i en ikke religiøs sammenhæng.

Jeg forsøgte som naturvidenskabelig skolet opdraget på Universitetet at få styr på de STORE OMVENDELSES ØJEBLIKKE og de utallige ÅBENBARINGER jeg havde i en periode.

Søgte medicinske (neurovidenskabelige) og psykologiske (Jung) forklaringer. Jeg ville gerne forstå disse store KRÆFTER og ENERGIER jeg havde stiftet bekendtskab med.

Jeg var utrolig nysgerrig og levende og ja utrolig godt begavet (hvilket jeg kan sige uden at prale og hvis jeg ikke nævner dette så lyver jeg eller skjuler jeg noget for jer - derfor skal det med).

Jeg var engageret i alt indenfor for NEW AGE - og det på egen krop. Havde en kæmpe solid erfaringsbaggrund.

Så er det jeg møder Paulus Breve.

Ja det er en høj intelligent naturvidenskabelig skolet karismatisk førerhund mand med stor livserfaring (fra Universitetet og fra arbejdsmarkedet og familie livet (kærligheds livet)) der møder Paulus Breve.

Og i Paulus Breve finder jeg disse STORE OMVENDELSES ØJEBLIKKE og disse mange ÅBENBARINGER vores liv kan være fyldt med - ja i mit liv var de mange og på daglig basis i en periode.

Endelig finder jeg et menneske der forklarer åh så smukt alt det jeg har været igennem. Jeg følte mig straks hjemme da jeg trådte ind i Corpus Paulus - Paulus Breve.

Jeg følte mig forstået - jeg var ikke alene. Jeg følte mig HJEMME - her var jeg HJEMME.

De STORE OMVENDELSES ØJEBLIKKE og de utallige ÅBENBARINGER der burde ledsage vores liv var så SMUKT beskrevet i Paulus Breve og komponeret op om:

BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED ind i verden ved mennesket Jesus - vi også har adgang til.

De Nye Skabninger vi er i KRISTUS - KRISTUS der VIRKER og er den samme efter Jesus død og ud i al fremtid og er altså ikke bundet uløseligt til historiske Jesus som det dog BEGYNDTE MED og VED.

Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud

Det er altså ikke mennesket Jesus vi dyrker men hvordan GUD AKTUALISERER og GØR SIG GÆLDENDE og KOMMER TIL VERDEN - TIL OS - ved og igennem mennesket Jesus og FORSÆTTER MED AT GØRE SIG GÆLDENDE efter Jesus død, fordi KRISTUS BEGIVENHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - altså KRISTUS BEGIVENHEDEN er den samme altid.

Det GUDS NÅDESVÆRK - VORES - VI MENNESKERS NYE HANDLINGSBASIS I GUD - især gennem GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - der BRYDER ret for alvor IND I VERDEN ved og/eller igennem mennesket Jesus - FORSÆTTER med samme uformindsket styrke og virkekraft og OVERVÆLDENDE KRAFT efter Jesus død - derfor PAULUS siger det er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - KRISTUS ER OPSTÅET FRA DE DØDE - BEGIVENHEDEN KRISTUS forsvandt altså ikke med Jesus død. Vi får KRISTUS BEGIVENHEDEN eller KRISTUS IMPULSEN der altså til alle tider er sluppet løs i verden og som vi alle har adgang til til enhver tid.


-0-0-0-

At erfare GUDS KÆRLIGHED KRISTUS der er UDGYDT i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os - dækker også over BEGIVENHEDEN KRISTUS - OS i KRISTUS og KRISTUS i OS.

KÆRLIGHED er altid en forening af to der behøver hinanden for at være FULDKOMMEN.

Og i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er der tale om GUD og MENNESKET der behøver hinanden for at være FULDKOMNE.


Gud ville ikke være FULDKOMMEN GUD uden sin elskede anden mennesket.

Og mennesket ville ikke være FULDKOMMEN uden sin elskede anden GUD DETS SKABER.


At "kigge på" og forstå et KRISTUS IKON kan blive erfaringen af GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - som jeg beskrev det ovenfor.

Nemlig i KRISTUS er det HIMMELSKE og det JORDISKE FORENET.

Derfor KRISTUS er KOSMISKE KRISTUS - hvor vi finder vores VERDENSSJÆL. Eller KRISTUS har KOSMISK VERDENSJÆLS KARAKTER over sig.

GUDS KÆRLIGHED KRISTUS = BEGIVENHEDEN KRISTUS er en KOSMISK VERDENSJÆLS BEGIVENHED i vores liv som vi kan møde ved at kigge på og forstå et KRISTUS IKON.



AMEN


forsættelse følger
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38279 - 05/01/2023 15:40 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du burde skrive en bog og tjene nogle knapper til alderdommen...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvad er vi grebet af...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 13 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk