annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37868 - 05/12/2022 23:00 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du skrev...

Citat:
Som der ikke ville være en Sokrates eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Platon som TÆNKER - ville der ej heller være en Jesus som eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Paulus som TÆNKER.

Det stiller jeg lige spørgsmålstegn ved...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Lidt mere læsning...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Lad os tale sammen om tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37869 - 06/12/2022 11:22 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg HansKrist skrev:


Som der ikke ville være en Sokrates eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Platon som TÆNKER - ville der ej heller være en Jesus som eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Paulus som TÆNKER.


Hvortil du Jan ABC skrev:

"Det stiller jeg lige spørgsmålstegn ved..."


Mere har du ikke skrevet Jan

Hvorfor har du ikke skrevet noget?

Vil du ikke argumentere for det du finder tvivlsomt i mine påstande.

Du stiller spørgsmål ved noget jeg har skrevet (hvilket du selvfølgelig er i din gode ret til) - men du skriver intet om hvad det er ved mine påstande du stiller spørgsmål ved.

Før du gør det har vi ligesom ikke en debat - da jeg jo intet aner om hvad det er du finder problematisk i hvad jeg hævder.


-0-0-0-

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-



PS:


Arne's tråd med overskriften

"Religioner som jeg opfatter dem"

Fik ihvertfald for kristendommens vedkommende en rigtig dårlig start - da Arne's forståelse kristendommen er skræmmende mangelfuld.

Jeg har forsøgt at råde bod herpå ved at demonstrere hvor fortegnet og barnlig (umoden) en kristendoms forståelse det er Arne igen igen har præsenteret os for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#37870 - 06/12/2022 13:03 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at Hanskrist fortsat skaber sig i denne tråd, hvor jeg i indledningen bl.a. omtalte, hvad jeg kaldte "beretningen/myten" om Jomfru Maria og Helligånden.

Dét angriber Hanskrist mig for, men underligt nok ikke Bibelselskabet og ej heller Kristendom.dk blinker

Arne smiler


Top Svar Citer
#37872 - 06/12/2022 14:12 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37873 - 06/12/2022 14:13 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg skaber mig ikke - men det gør du Arne som altid især overfor mig (sådan har du iøvrigt altid opført dig overfor mig)



Citat:
Arne:

For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født.


Dette er noget forbandet vrøvl og sludder fra ende til anden.

"For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria,"


Nej det var ikke hvad der skete år 0

Men det er en Kristen Kirkes teologiske biografier evangelierne der skrives fra år 70 og frem der i teologisk billedesprog fremstiller det sådan - ikke noget der skete som du påstår i din uvidenhed og naivitet som du vil have de kristne det skudt i skoene.

"Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født"

Nej igen det er ikke kristendommens fødsel eller etablering i verden du der tror du snakker om.

Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er det der etablerer kristendommen her på jorden (de første kristne menigheder (og her har man intet hørt om eller talt om Jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden mm der var ikke spor af en sådan tankegang). Dette kan du læse om i de ældste skrifter hos Paulus.

Senere, ja mange år senere er det Kirken der teologiserer og dogmatiserer omkring Jomfru Maria og Treenigheden.

Du har simpelthen kuk i kronologien (årstal og hvad der kom først og hvad der er en senere Kirkes teologiske teoretiseren og dogmatiseren omkring Jesus der er Kristus for vi kristne).

Du har forsøgt at sige noget der kunne ligne hvad ham HansKrist skriver men det er du bestemt ikke sluppet heldigt fra - men at du i det mindste har forsøgt (selv om forsøget fejlede) må vi tage vores hat af for. Bedre held næste gang Arne.


-0-0-0-


Mig som du altid har påstået vrøvler det er meget sjovt at se hvordan du dog gennem årene tyvstjæler fra mig. Både begrebet BEGIVENHED og KRISTENDOMMENS FØDSEL har du tyvstjålet fra mine tekster gennem årene.

Så et og andet indtryk må jeg gøre på dig som da du påstod de spontane suveræne livsytringer var dine gennem en bog af Løgstrup - men nej der er kun 1 i hele Danmark der har sat de her tre ord begreber sammen i rækkefølge: spontane suveræne livsytringer - og det HansKrist. Igen et eksempel på du stjæler fra ham du påstår vrøvler - men meget værre er det at se du ikke magter at håndtere dine tyvekoster.

Du bliver kun så løjerlig og ynkelig og sølle et menneske fordi du absolut vil have mig ned med nakken og det magter du bare ikke - dertil mangler du de nødvendige muskler mellem ørerne - ihvertfald når vi sammenligner med hvad HansKrist råder over i den sammenhæng.


-0-0-0-


Arne bringer to link som han påstår jeg skulle være i uoverensstemmelse med - men jeg siger jo principielt og endda ordret også hvad der står i disse link:

Selvom Jomfru Maria er smukt beskrevet i Lukasevangeliet, [size:8pt](Lukasevangeliet er skrevet til en hedningekristen menighed, og det er en almindelig antagelse, at det er sket i perioden mellem 80 og 140 e.Kr.)
er det først flere hundrede år senere, at hendes betydning vokser. Langsomt opstår der legender og traditioner af vidt forskellig karakter: Hvem hendes forældre var, at hun efter Jesu korsfæstelse rejste med disciplen Johannes til Rom, at hun efter sin død steg direkte til himmels og meget meget mere.[/size]

Dette er jo nøjagtig hvad jeg har prøvet at forklare dig i denne tråd.

Du tror at kristendommens fødsel og etablering er foregået sådan -- nej nej nej det er en senere Kirkes teologiske teoretiseren omkring tingene.


Hvad der står i de to link er jo hvad jeg har forsøgt at forklare Arne - men Arne siger så at hvad jeg skriver og hvad der står i de to link (Bibelselskabet og Kristendom.dk) ikke er hvad verdens 2 milliarder kristne tror - men mon ikke de fleste godt er klar over sammenhængen og altså på linje med hvad jeg har forsøgt at få Arne til at forstå og hvad Bibelselskabet og Kristendom.dk skriver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk