annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 319 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 16 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37451 - 04/11/2022 23:00 Re: Den bedste religion... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Beklagelse modtaget.
Din meddelelse om, hvor du står religiøst, indeholder ikke ét eneste ord fra dig selv, men blot 5 lange links til Vandrer mod Lyset, som vel så må være dét, du tror på - er det virkelig sandt, at du slet ikke selv er i stand til at formulere din tro? Du kunne vel i det mindste have bragt de for dig mest væsentlige citater.

Alle disse dogmer, som denne religion påstår skulle være sandheden, dem finder jeg ikke troværdige - for mig ligner de promitivt storhedsvanvid.
For mig er det guddommelige ikke muligt for mennesker at fatte - udover at det er.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37454 - 05/11/2022 15:51 Re: Den bedste religion... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvor står jeg henne religiøst...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Citat:
Guds Veje er mangfoldige, men de vil alle føre til det samme Maal: en, for alle Mennesker, ensartet Erkendelse af Gud som Menneskeaandens Skaber og Fader; en ensartet Erkendelse af det oversanselige og det jordiske Livs Basis og Opstaaen; en ensartet Erkendelse af, at den eneste rette og sande Forbindelse med Gud-Fader gaar gennem den direkte Henvendelse til Ham i Bøn og i Tanke uden nogen Formidler, det være sig Kristus, »Guds Moder«, Helgener eller andre; en enstemmig Forkastelse af Daaben som Salighedsbetingelse; en enstemmig Forkastelse af Nadver og alle andre Sakramenter, o. s. v.

Hvad med resten af svaret? Er det ikke relevant? Kan noget udelades? Lad os tale om vores forståelse af Gud? Har vi opfundet ham/hende? Står der ikke en intelligent bevidsthed bag universet? Tanken og Viljen...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37456 - 05/11/2022 16:43 Re: Den bedste religion... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
"Guds veje" og "Gud-Fader", der åbenbart alene bekymrer sig om mennesker, og som ligner et menneske, det er alt rigeligt for mig til at afvise, hvad der for mig er en nedgørelse af det guddommelige og en opløftelse af os mennesker til at være det eneste vigtige i dette univers.

Du opfatter åbenbart ikke, hvor jeg står trosmæssigt, og hvor jeg i mit forrige indlæg i denne tråd skrev:
Citat:
For mig er det guddommelige ikke muligt for mennesker at fatte - udover at det er.
Den særlige omsorg for os mennesker, som vist alle religioner byder på, er for mig "falsk lokkemad" trist

Vi er jo kommet lidt længere end "himmel og jord" med vor viden om solsystemet, galakser, sorte huller, universet, men det kniber stadig med at erkende vor ydmyge placering trist ligesom vi synes at ignorere, at det dog er en placering i det ufattelige, guddommelige mirakel: Verdens Væren smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37458 - 05/11/2022 20:40 Re: Den bedste religion... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg håber dette vil glæde dig...

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Citat:
Jeg taler til eder, I unge Mænd, og til eder, I unge Kvinder. Hører mig, thi jeg taler til eder alle, hvilket Land, Samfund eller Folk I end tilhøre!
Elsker, ærer og agter dem, der gave eder Livet. Følger de Raad og de Formaninger, der gives eder, til den Stund kommer, da I selv maa tage Ansvaret for alle eders Handlinger.
Værer overbærende og ærbødige mod de gamle, at den Slægt, der kommer efter eder, kan være overbærende og ærbødig mod eder, naar I stunde mod Graven.
Hengiver eder ikke til syndige og urene Lyster. Sælger ingen Sinde eders Legemer til Utugt.
I Mænd, voldtager og forfører ingen Sinde!
I Kvinder, dræber ikke de Børn, I føde! Tilintetgører ej heller med velberaad Hu det Liv, I have undfanget; thi jeg siger eder: alt sligt er af det onde! og I skabe eder selv mange Lidelser derved.

Værer barmhjertige mod Dyrene; piner dem ingen Sinde, jager og udrydder dem ikke, naar det ikke gøres behov.
Værer varsomme med alle rusende Drikke og sløvende Gifte; thi I skulle vide, at I selv fuldtud maa bære Ansvaret for de taabelige, onde og slette Handlinger, I udøve, naar I, ved Uagtsomhed eller slet Vane, miste Herredømmet over eders Forstand og eders Villie.
Søger til alle Tider at berige eders Aand ved nyttige og belærende Kundskaber. Og naar I engang træde ud i Livet, da bryder ingen Sinde Sandhedens og Retfærdighedens Love, hvilke Stillinger I end beklæde, hvilket Arbejde der end er eders, hvad enten I da tælles blandt de lovgivende, styrende eller dømmende Myndigheder, eller eders Gerning ligger paa andre Omraader; og handler ingen Sinde mod eders Samvittighed.
Paalægger ikke eders undergivne større Byrder38, end de formaa at bære; og lønner38 deres Arbejde med den Løn, I selv vilde kræve, hvis I vare i deres Sted.
Værer trofaste og paalidelige i al eders Færd. Blive I utilfredse med den Gerning, der er eders, og forlade I det Arbejde, I have paataget eder, da tvinger ingen Sinde eders Fæller til at følge eder; thi derved krænke I den frie Villies Ret og paatage eder et stort Ansvar39.
Erhverve I eder Rigdomme ved eders Aands Tanker, eders Hænders Gerning, ved Arv eller paa anden ærlig Vis, da tilkomme de eder med Rette; men jeg beder eder tænke paa og støtte dem, der have lidet eller intet.
Og til eder, der have lidet eller intet af denne Verdens Goder, siger jeg: misunder ikke dem, der ere bedre stillede, thi deres Ansvar er langt større end eders; og kræver ingen Sinde at faa Lod og Del i andres retmæssige Ejendomme; thi I have ingen Ret til at stille slige Krav. Glæder eder over det, der er eders, og over det, der gives eder, men kræver ingen Sinde, hvad der ikke tilkommer eder.
Samle I Rigdomme ved Aager eller Bedrag, ved Tyveri eller Rov, da skulle I visseligen i eders kommende Jordeliv give alt tilbage til de rette Ejere — ja, sandelig, I skulle give alt tilbage med Renter og Renters Rente!
Fryder eder over alt, hvad der er skønt og herligt i Verden, udnytter paa mangfoldig Vis de mange Gaver, der ere givne eder af vor Fader, og samler eder alle om det Maal: i Fællig og god Forstaaelse at bane Vej for en evigvarende, ubrydelig Fred mellem Jordens mange Riger og Lande.

Ja, hører mig, I unge Mænd og I unge Kvinder! Gennemtænker nøje hvad jeg her har talet til eder; thi I skulle erindre: I ere Fremtidens Skabere, Fremtidens Bærere.
Beder vor Fader støtte og hjælpe eder, at I under hans Vejledning kunne nedlægge de første Stene til den nye Verdensbygning. Ja, beder vor Fader være med eder, at de kommende Slægter med inderlig Glæde kunne se tilbage paa den Tid, der var eders, og takke eder for det gode, I have udrettet.

Kunne vi have undgået anden verdenskrig? Værket blev udgivet i 1920, og blev sendt til mange af kirkens mænd, men reformationen udeblev...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37459 - 06/11/2022 12:49 Re: Den bedste religion... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg har læst din citerede moral-prædiken fra Vandrer mod Lyset.
Umiddelbart er det ikke mit indtryk, at den afviger væsentligt fra det tilsvarende i kristendommen.
Det eneste nye, jeg fandt, var dette:
Citat:
Værer barmhjertige mod Dyrene; piner dem ingen Sinde, jager og udrydder dem ikke, naar det ikke gøres behov.
Og det er jo meget godt - bortset fra den "kattelem", der er indeholdt i de sidste ord, hvor vi menneskers "behov" går forud for alt andet.

Jeg kan ikke se andet end, at der er meget lang vej fra det her citerede og til det mådehold, som er nødvendigt, for at vi mennesker ikke fortsat skal udpine og tilsvine vort hjem: Denne klode.

Jeg kan heller ikke se blot skyggen af en chance for at denne religion, som du missionerer for, skulle kunne have stoppet Adolf Hitlers 2. verdenskrig - medmindre I havde omvendt ham til jeres nye religion.

Hvad krige angår ser jeg i det hele taget ikke anledning til at stole på religioner.
Striden mellem Martin Luther og den romersk-katolske kristendom blev til 30 års krig i Europa.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 16 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 16 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Nyheder fra Religion.dk