annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15926237
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2403395
Et andet syn 2007092
Åndelig Føde 1619804
Jesu ord 1536344
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 50 gæster og 194 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 45 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35979 - 05/06/2022 17:36 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skrev til mig:
Citat:
Mit problem er min utålmodighed. Og du sætter min tålmodighed på prøve - en prøve jeg ikke består.
Og jeg svarede:
Citat:
Jeg har ikke til hensigt at plage din tålmodighed, og jeg læser da, hvad du skriver - i hvert fald når vi er i dialog.
Så hvad det er, jeg plager dig med, det er uklart for mig.
Hvorefter du skriver til mig:
Citat:
du er et fjols og fyldt med snik snak
efterfulgt af en række anklager om, at jeg ikke læser dine ord godt nok, og du afslutter med:
Citat:
og jeg har det fint - så du behøver ikke være bekymret

Så hvad bliver konklusionen?

Er det mon: Hanskrist har et problem med sin utålmodighed, men Hanskrist har det fint, og Arne er "et fjols fyldt med snik snak"?

Eller er det mon: Hanskrist har et dybere liggende problem, som han ikke kan eller vil erkende og derfor ikke kan frigøre sig fra?

Eller er dét også "snik snak"?

Jeg kender ikke svaret, men jeg har svært ved at tro, det kan være sundt og godt at kommunikere med et menneske, som i dén grad bliver aggressivt personligt anklagende i en dialog, og som ikke synes interesseret i at undgå det.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35984 - 06/06/2022 11:52 Re: Livskvalitet [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg er helt enig med dig i, at Jeg'et - Ego'et - er uundværligt.
Men når man ser verden med Jeg'ets øjne, er billedet påvirket af Jeg'ets interesser.

Det er så her psykologen ved Københavns Universitet Kaspar Meitil peger på, at der er noget at opnå ved - indimellem - men altså kun indimellem - at glemme sig selv, at se verden i en selvløs tilstand.

Det er jo dét buddhisterne kalder: at se verden uforvrænget af Jeg'et.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35985 - 06/06/2022 14:05 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Din tekst giver mig associationer til biblens fortælling om den smalle og trange vej – hvor jeg'et forinden formodentligt bevidst vælger retning. Et valg der kan medføre man vælger gud til, som betyder man ikke lever for sig selv længere, hvis man formår at blive på vejen.

Tanken at elske gud med alt hvad man har er vel også en tilsidesættelse af eget begær/egoisme
Top Svar Citer
#35986 - 06/06/2022 14:10 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Jeg'et fordrejer eller forvrænger ikke vores verdensbillede - tværtimod er det Jeg'ets fornemste opgave at frasortere alle de subjektive egoistiske egocentriske interesser der kunne forvrænge vores opfattelse af virkeligheden (eller vores omverden).

Men ved siden af hvad jeg har skrevet om den her problemstilling med selvforglemmelse (eller selvløshed (selv om det er en meget uheldig betegnelse)) - dette at kunne blive løs og fri af sig selv for at kunne være til i verden for 1): noget andet; arbejde studier videnskab og forskning og kreativ kunstnerisk virksomhed) og 2): nogen, nogle, andre (familien kæreste venner eller næsten i nød) 3): æstetisk at erfare Naturens Skønhed og Storslåethed - vor tids vigtigste form for transcendens er nok når naturen på ekstatisk vis griber os og opløfter os - også derfor naturen bliver brugt som terapi.

Psykiatrien og psykologien ved en masse om det neurotiske selvkredsende menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv.

Det barn der fx ikke kan slippe sig selv - blive fri og løs af sig selv for at deltage i leg og andre sociale aktiviteter eller kan følge med i undervisningen må vi have særligt opmærksomhed på. Og det har pædagoger og lærere - de er uddannet til at forstå at det kan være mangel på tryghed der gør at børn ikke kan blive fri og løs af sig selv for at deltage i leg og idræt og undervisningen og så får de skabt denne tryghed der er forudsætningen for at et menneske kan forlade sig selv - give slip på sig selv for at deltage i de aktiviteter der er nødvendige for at vi modnes og vokser som mennesker.

Nå men jeg har som den eneste skrevet klogt og dygtig om de her forhold i årevis.

At du ikke engang har observeret det Arne viser at du simpelthen ikke læser mine indlæg og/eller ikke er i besiddelse af evnen til at skabe et overblik over hvad det er vi har drøftet med hinanden i mange mange år her på Trosfrihed.

Og ja jeg mister indimellem min tålmodig med dig når alt hvad jeg har skrevet fiser hen over hovedet på dig og du fremstiller ham fra Københavns Universitet som noget helt enestående.

Du opfatter og erkender simpelthen ikke en skid af hvad der er foregået og foregår her på Trosfrihed.

Nøjagtig som dengang du påstod jeg aldrig havde skrevet om de spontane suveræne livsytringer og det så viste sig at jeg er den eneste i hele Danmark der har brugt den formulering som fx Løgstrup aldrig selv brugte.

Din underbevidsthed der ikke har noget imod dig stjal simpelthen de spontane suveræne livsytringer fra mine skriverier - det er kun din bevidste indstilling der er ondskabsfuld og fyldt med modvilje imod mig.


-0-0-0-0-



Citat:
Tikka:

Tanken at elske gud med alt hvad man har er vel også en tilsidesættelse af eget begær/egoisme


Nej det er simpelthen SPIRITUALITET - Gud Helligåndens mange vidunderlige ekstatiske skønne virkninger der gør at vi ikke skal gå i rette med os selv. Vi skal ikke forsøge at være selvløse eller mindre fyldt med begær - dette er mennesket uden Gud og Guds Ånd - der vil frelse sig selv.

Det neurotiske selvkredsende menneske risikerer at miste sig selv - fordi det ikke kan blive fri og løs af sig selv (glemme sig selv for en stund) for deltage i "livet" og gøre sig erfaringer med omgivelserne - omverdenen (om disse er sociale naturlige eller det er et arbejde der skal udføres eller studie eller forskning eller om det er kreative kunstnerisk kulturelle aktiviteter).

Jeg har talt og skrevet om de her forhold i årevis i en urkristen paulinsk spirituel sammenhæng men altid i dialog med moderne videnskab - neurovidenskab psykologi og pædagogik og psykiatri - for at gøre det interessant og vedkommende. Er det på for højt et niveau for Arne - nej ikke nødvendigvis - det skyldes mere Arne's bevidste modvilje mod at læse mine indlæg



Psykiatrien og ja psykologien ved faktisk noget om hvad der skal til for at vi mennesker kan blive fri og løs af os selv for at kunne deltage i vores omgivelser om disse er naturen eller sociale eller et arbejde studier kunst og videnskab.

Og det har med EKSTASEN og GLÆDEN at gøre - det har at gøre med vores neo limbic brain - hvor basal ganglierne - og dopamin spiller en vigtig rolle. Dette har at gøre med vores ekstatiske begejstring nysgerrighed og motivation - passion og entusiasme.

Derfor er der ingen selvopgivelse tale om - tværtimod.


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Fornuft - Ekstatisk Fornuft.

Kun Ekstatisk Fornuft formår at fuldføre det Fornuften har indset som et gode. Fornuften er lam, dog seende og ja tænkende, men den formår intet at udrette. Fornuften indser, jeg burde ikke drikke, ikke ryge etc etc, men den formår ikke at ændre på disse forhold.

Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden (vores eksistens kan forandre vores essens), som når mand og kvinde forenes i kærlighedslivet, men dette sker overalt, både når vi arbejder intellektuelt eller åndeligt (med teorier, hypoteser, diskurser), som når vi kaster os over et nyt interessefelt, eller arbejde, eller en ny sportsgren.

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse... Tillich.



-0-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-0-0-

Arne gør nu "psykologen ved Københavns Universitet Kaspar Meitil" til noget helt særligt - som om hans bog er den helt store ORAKEL - men dette er jo vanvittigt når vi påtænker hvor meget mere grundigt og dybsindigt og dygtig jeg har skrevet om disse forhold som Meitil kløjs i og slet ikke formår (at dømme ud fra de citater Arne har gengivet) at sætte ind i en større tværvidenskabelig kontekst.

Men ihvertfald er det ufatteligt at Arne falder på røven for den bog når vi tænker på hvor meget mere grundigt og dybsindigt klogt og tværvidenskabeligt godt gennemarbejdet jeg har analyseret forholdet.

VÅGN NU OP FOLKENS - vær lidt mere nærværende og følg med i hvad der er blevet skrevet her på siden gennem årene -- ellers kommer vi aldrig til at gøre fremskridt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35987 - 06/06/2022 15:12 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Utålmodighed forstås bibelsk som en synd, da tålmodighed forstås som en åndens frugt.


Biblen taler dårligt om utålmodighed og ordet betyder vel manglende mod til at tåle modgang – at det ikke går lige som man syntes bedst om.

***

”der hvor Ånden er vil også altid Friheden være”

Her er der tale om en relation mellem gud og det enkelte menneske – så ægte frihed (frelse) er også en binding, og derfor er alt ikke ”hensigtsmæssigt” da utålmodighed er en synd uden for legemet, modsat utugt, der er synd mod legemet, som forstås som guds tempel
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/6


Så, når utålmodighed fremhæves som en åndens frugt, må man jo antage det er synd at være utålmodig, hvis man har korsfæstet sig selv, er født på ny - ovenfra - og iklædt sig kristus, så man ikke lever for sig selv længere.

men ja, vi fejler alle mange gange.

Jesus kristus som forstås fuldkommen kunne vel ikke synde, og ja det kunne Paulus som ufuldkommen, men også vigtigt for ham at fuldende "løbet" - forblive på den trange vej.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 45 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Knuthenborg Safaripark fordobler deres b..
19/05/2024 12:50
Hærværk står i vejen for offentlige h..
19/05/2024 12:46
Royal Run afspærrer dele af København ..
19/05/2024 11:37
Kong Frederik tager kongeskibet til Roya..
19/05/2024 10:49
20 personer meldes dræbt i israelsk luf..
19/05/2024 10:40
Nyheder fra Religion.dk