annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 294 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 45 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35953 - 04/06/2022 01:05 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver?

Citat:
Arne:

Jeg ser, at det for Hanskrist er helt "uden for horisonten" at glemme sig selv



Jeg skrev:

Det menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv - der mangler engagement, interesse og motivation og drive til at kunne arbejde og elske stagnerer, går i stå i sin udvikling.

Det drejer sig om at kunne blive fri og løs af sig selv, i en kreativ selvforglemmelse for en stund - uden at miste sig selv - uden at gå i opløsning og blive psykotisk.



Og alle de åndelige åbenbaringer - erfaringer af det guddommelige - kommer i stand gennem en EKSTASE - hvor vi er ude af os selv (uden at miste os selv) for at det guddommelige kan gribe os og være inde og tilstede - være nærværende - gøre sig til kende overfor os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35957 - 04/06/2022 08:38 Re: Livskvalitet [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Ja, men igen udtrykker folks forskellige ord synspunkter, altså sprog.


Nej ikke nødvendigvis - det kan være beskrivelser af virkeligheden, forhold ved virkeligheden.

Synspunkter har jeg altid sagt er uinteressante - og jeg deltager gerne ikke i at drøfte synspunkter, det overlader jeg til andre.

Men det er da korrekt at du Gerth og Tikka og især Arne konstant kredser omkring synspunkter.

Hende der skrev at Paulus ikke fordømte homoseksuelle hun er højt uddannet i Klassisk filologi der er studiet af det græske og latinske sprog og den klassiske kultur.

Så hun har nok lidt mere forstand på hvordan man skal læse og forstå og oversætte hvad Paulus skriver end du har Gerth. Måske det ville være klogere at lytte til hende end til dig der aldrig har udvist ædruelighed og forstandighed - evnen til at kunne studere et emne, men blot beskriver du bare din egen private fantasi om tingene, fx helligånden som simpelthen ikke er en realitet men blot noget privat du oplever, fantasifuld privat i dit eget sind, for var det Helligånden ville den virke OPBYGGELIG og skabe STRUKTUR og forstandighed og MENING i dit liv - men da intet af dette sker, er det simpelthen ikke Helligånden du har erfaringer med. Men jeg ville da ønske for dig at du en dag løb ind i Helligånden og indtil det sker må du pjatte dit liv væk med din egen private helligåndethed.

Og dog, nu læser jeg hvad du skriver til Somo om Helligånden og det er rent faktisk okay. Måske du er ved at få styr på det med Helligånden - lad os så håbe du også vil modtage Helligåndens mange åndelige velsignelser, frugter og OPBYGGELIGE gaver der skaber STRUKTUR i dit liv. Indtil videre lever du udsvævende (alkohol misbrug og kærlighedsløse meningsløse seksuelle tilfældige forhold) uden OPBYGGELIGHED og STRUKTUR og MENING.

-0-0-0-0-

på din facebook side står der at du har gået på gymnasiet; hvor mange måneder må jeg spørge, det virker da ikke til på dig at du har en studentereksamen. Hvis man har en studentereksamen vil jeg mene at man skulle kunne beherske det danske sprog så meget at man kan skrive så andre mennesker kan læse hvad man skriver.

Det er jo kun med stor god vilje at vi kan læse hvad du skriver når vi gætter os til hvad du mener, for læser vi ord for ord hvad du skriver giver det sjældent nogen mening. Og dette er ret træls altid at skulle gætte hvad vi tror du mener fordi du ikke behersker det danske sprog. Og det er ikke fordi jeg tror der er et andet sprog du behersker.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35960 - 04/06/2022 11:27 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Det menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv - der mangler engagement, interesse og motivation og drive til at kunne arbejde og elske stagnerer, går i stå i sin udvikling.
Det siger mig, at Hanskrist vist ikke har fattet "det selvløse":
Citat:
Pointen her er, at når vi bliver mindre selvcentrerede, bliver vi mindre selvkritiske, mindre selvoptagede, mindre egoistiske og mindre selvbevidste, vi tager ting mindre personligt, bliver mindre styret af vores behov for anerkendelse og tilfredsstillelse – vi bliver i det hele taget mentalt friere og mindre fastlåste i bestemte idéer om, hvem vi er. Og fra dette ståsted er der plads til mere kærlighed, venlighed og hjælpsomhed, mere plads til at interessere sig for verden, for menneskerne og dyrene i den, for det fælles bedste, for naturen og helheden. Og nu understøttes det af forskningen – at denne form for væren er bedre for vores mentale trivsel.

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35961 - 04/06/2022 12:20 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
jeg tror ikke det hjælper Arne -

jeg har talt om det her i alle de år jeg har været her og havde du læst og forstået hvad jeg har skrevet ville du ikke være faldet på røven for det her sentimentale tautologiske pubertets pladder:

Pointen her er, at når vi bliver mindre selvcentrerede, bliver vi mindre selvkritiske, mindre selvoptagede, mindre egoistiske og mindre selvbevidste, vi tager ting mindre personligt, bliver mindre styret af vores behov for anerkendelse og tilfredsstillelse – vi bliver i det hele taget mentalt friere og mindre fastlåste i bestemte idéer om, hvem vi er. Og fra dette ståsted er der plads til mere kærlighed, venlighed og hjælpsomhed, mere plads til at interessere sig for verden, for menneskerne og dyrene i den, for det fælles bedste, for naturen og helheden. Og nu understøttes det af forskningen – at denne form for væren er bedre for vores mentale trivsel.

"mere plads til at interessere sig for verden, for menneskerne og dyrene i den, for det fælles bedste, for naturen og helheden". - netop ud fra Maslow's behovspyramide ved vi at dette kræver at vores mere primære fundamentale behov er blevet tilgodeset eller opfyldt. Netop psykoanalysen og humanistisk psykologi har vist og bevist at hvis det lille barn ikke får tilfredsstillet sin primære narcissisme vil det senere som voksen risikere at udvikle en patologisk sekundær form for narcissisme der i nogle tilfælde også har psykopatiske træk.

At kunne elske og arbejde er at kunne give slip på sin egen selvkredsen. Men hvem kan det? Det kan et menneske med en stærk og sund ego'self struktur - hvorimod det umodne barn eller menneske er fanget i egoisme og selviskhed og nærtagen sårbarhed grundet at det er så fandens selvhøjtidelig (som dig fx der vil føre injurie retsag mod folk når du bliver kritiseret). At kunne forlade sig selv grunder sig på en sund ego'self struktur - et usikkert selv vil ikke kunne forlade sig selv (magte en selvforglemmelse) for at arbejde og elske (et sådant menneske må de offentlige myndigheder hjælpe).

Det menneske der ikke kender sig selv - kan ikke have empati og sympati og respekt for andre mennesker - da det kræver selvrespekt og kendskab til os selv. Det er noget der kommer med modenhed.

Jeg ved du og ham du læser I opfatter tingene lidt anderledes da I ser vores ego'self strutur som noget der skal svækkes. Men al erfaring fra psykologi og psykologi fortæller at det grænsepsykotiske menneske uden stærk og sund ego'self struktur - selvværd og selvrespekt - udvikler nogle uheldige narcissistiske og i svære tilfælde grænsende til psykopati endda.

Individuation og sund selvudvikling betyder netop ikke at være selvcentreret og selvoptaget forfængelig og sårbar nærtagen.

Et menneske i underskud med sig selv kan aldrig være idealet.

Et menneske som ikke kan holde sig selv ud - kan hvile i sig selv og kender sig selv - vil være utålelig for andre at være sammen med. Virkelig et ubehageligt selskab. Det er det modne menneske der kender sig selv der er berigende at omgås - ikke det selvløse menneske der igen forståelse og kendskab har til sig selv - sig selv som fx et religiøst spirituelt væsen.

Selvløsheden - og svækkelsen af vores ego'self struktur er ikke anbefalelsesværdigt.

Det er jo vores sunde ego'self struktur der gør at vi kan ikke bare klare os selv men at vi også kan arbejde og elske. Utallige mennesker skal have hjælp af det offentlige fordi de ikke har udviklet den sunde ego'self struktur der gør os i stand til ikke bare at klare os selv men også at yde noget til gavn for fællesskabet - nemlig at arbejde og elske -- at nå frem til den modne voksne indstilling her: mere plads til at interessere sig for verden, for menneskerne og dyrene i den, for det fælles bedste, for naturen og helheden

Det modne selvstændige menneske er jo netop ikke selvcentreret og egoistisk - men alt det ved psykologien og psykiatrien alt om, fordi de netop arbejder med at hjælpe folk der ikke har udviklet nogen sund ego'self struktur - der ikke er blevet "voksne" modne og selvstændige.


iøvrigt har jeg skrevet om og debatteret det her emne i snart 20 år på først religionsdebatten og så trosfriheds debatten med Jmp Michael og Kræn-p.

Og hvis du var lidt kvikkere i opfattelsen ville du også huske hvad der er blevet sagt og skrevet. Nu er du ved at falde på halen over banaliteter der ikke er særligt gennemtænkte og dybt nok forstået. Jeg har udvist igennem årene en dyb dyb forståelse om egoet er en ven eller en fjende.

Når mennesket nærmer sig det guddommelige bliver det ikke svækket og opløst i det guddommelige - men i forbindelse Guds Fødsel i vores liv - i forbindelse med at vi møder det guddommelige - bliver vi mennesker ikke svækket - men der bliver født et nyt menneske, vi bliver født igen som nye mennesker - født af Gud - født af Gud Helligånden:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35964 - 04/06/2022 13:55 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Allerede når du skriver:
Citat:
Jeg ved du og ham du læser I opfatter tingene lidt anderledes da I ser vores ego'self strutur som noget der skal svækkes.
så står det jo klart, at du ikke har fattet, hvad det her handler om.

Selvet skal ikke svækkes - men der er noget værdifuldt i det selv-løse - og som du jo her viser, at du ikke kender.

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 45 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Nyheder fra Religion.dk