annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 449 gæster og 163 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 45 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36112 - 12/06/2022 16:03 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Du kan åbenbart ikke læse min underskrift - og hvad jeg foretager mig er ikke dit anliggende - ligesom det heller ikke er mit anliggende, hvad du foretager dig.
Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36113 - 12/06/2022 20:31 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Jeg mærker, at jeg bliver harm over den "spand lort", Hanskrist netop har hældt i hovedet på mig i denne tråd.
Min vurdering er, at en stor del af det er direkte injurierende - fordi det er ærekrænkende - og fordi det er løgn.
Jeg har derfor tippet moderator.

Hvad dyrevelfærd angår, mener jeg, at jeg godt kan være tilfreds med min indsats for at stoppe smitte i nutidens store svinebesætninger.
Det var en landmand i det nordvestlige Sønderjylland, hvor jeg havde en dyrlægepraksis, der sagde, at jeg ikke gjorde mit arbejde godt nok.
Han indrømmede, at dyrene blev raske, når jeg behandlede dem, men han bebrejdede mig, at der blev ved med at komme nye sygdomstilfælde.
De næste tre dage var jeg sur på ham, men så gik det op for mig, at manden havde ret: Dyrlæger skal ikke bare helbrede sygom, de skal også forebygge den.
Fagligt hedder det: Epidemiologi og præventiv medicin.

Jeg solgte min prakis til fordel for en forskerstilling (med den halve indkomst) på dette nærmest totalt uopdyrkelde område.
Det førte til oprettelsen af en forsøgsvis svinesundhedstjeneste i samarbejde med Statens Veterinærdirektorat, og hvor jeg var dyrlægen.
Dét kom der noget - men ikke alverden - ud af, men sygdomsforebyggelse var nu på dagsordenen.
Jeg prøvede også at fremstille totalt kimfri - og dermed jo også smittefri - grise ved højteknologisk kimfrit kejsersnit, en metode, der havde været forøgt i England og som herhjemme førte til oprettelsen af de såkaldte SPF-besætninger, svinebesætninger, som var fri af generende smitte.

Desværre blev en del af disse besætningersmittet igen p.g.a. udefra kommende smitte, og det viste sig at lungebetændelsessmitten kunne flyve flere km gennem luften.

I mellemtiden havde der været gode resultater af at tømme, rengøre og desinficere svinestalde, men problemet var jo, om de nye grise var smittefri.

Omsider var der en amerikansk dyrlæge, der fandt løsningen, som fik navnet: Mulisite.
Når søerne (moderdyrene) skulle fare (føde) blev de anbragt i en tom, rengjort og desinficeret farestald sammen med andre søer fra besætninger, der skulle fare nogenlunde samtidig.
Når alle de fødte grise var klar til fravænning kom de over i en tom rengjort og desinficeret smågrisstald og derfra, når de var store nok i en tom, rengjort og desinficeret slagtesvinestald.
De mennesker, der passede svinene måtte selvfølgelig ikke slæbe smitte fra den ene stald til den anden, men skulle rengøres og desinficeres ved indgangen.
Det lyder besværligt, men i praksis er det ikke så slemt.

I USA blev det ret hurtigt gennemført og med succes (foderstoffirmaerne havde stor indflydelse), men i Danmark gik der år efter år, hvor jeg på alle måder søgte at overtale ejerne, indtil der endelig var en landmand, der var modig nok til at prøve det - og havde succes med det - og så gik det stærkt rundt omkring i den industrielle svineproduktion smiler

Forsøg på bedre velfærd i den industrielle svineproduktion med en griselem, som grisene selv kunne betjene, så dyrene kunne komme udenfor, kom til at fungere, men blev desværre aldrig til noget.

I stedet kom jo så den økologiske svineproduktion med udendør farehytter og med dybstrøelse (som grisene elsker) indenfor, og som jeg selvfølgelig søgte at fremme.

I fremtiden skal vi jo ikke have så meget kvæg og ejheller så mange svin, og her er opgaven jo at finde alternative fødevarer, der er mere attraktive end kød.
Det har jeg jo ingen forstand på, men jeg har da skåret mit eget kødforbrug ned til ca. en fjerdedel.

I mit hus er oliefyret for længe siden udskiftet med en varmepumpe.
Jeg kører stort set kun til supermarked og apotek i min minibil, og ferierejser er droppet.
Grænser for vækst har jeg taget alvorligt lige siden det blev kendt i 70'erne, og politisk støtter jeg dette - ligesom jeg er opmærksom på risiko for yderligere vækst, hvis atomfusion lykkes.

Har jeg gjort det godt nok? - som Hanskrist benægter - og som er svært at svare på.
Jeg solgte min praksis, jeg droppede en topstilling på Axelborg i utilfredshed, jeg blev fyret af et amerikansk medcinfirma (fordi et forsøg på at udrydde smitte med medicin viste, at konkurrentens medicin var bedre), jeg blev smidt ud af dyrlægeforeningen (fordi jeg ville rådgive og uddelegere behandlinger til ejeren) og jeg endte som distriktsdyrlæge i Landbrugets veterinære Konsulenttjeneste, hvor det begyndte at lykkes blinker


Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36114 - 12/06/2022 21:01 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Arne du skrev:


Citat:
i mine oplevelser af det guddommelige mirakel: Verdens Væren.

Jeg fornemmer det guddommelige - og at det ikke er noget, jeg - blot et menneske - skal forsøge at fatte.

Men det motiverer mig til, hvordan jeg skal leve



Jeg svarede dig pænt og seriøst hvad jeg mener vi alle burde gøre - ihvertfald kunne gøre og hvad den økonomisk velstillede del af den vestlige befolkning har de nødvendige økonomiske muskler til at gøre - for at afbøde:

Miljø katastrofen - forureningen og biodiversitets katastrofen

Klima krisen.


Mit indlæg var seriøst ment - du kan selv gå tilbage og læse det

Men hvad sker så - du giver mig et meget spøjst svar tilbage:

Citat:
Det er det guddommelige, der motiverer mig - ikke dig


Jamen jeg gav dig blot svar på dit spørgsmål om hvordan skal vi leve

Var mine tanker derom ikke interessante?


Undrer mig over at du ikke kommenterede mine tanker om hvad jeg mener vi burde gøre.

Så havde vi haft en ganske interessant debat.

Men du svarede bare flabet tilbage:

Det er det guddommelige, der motiverer mig - ikke dig


Senere skriver du:

Citat:
hvad jeg foretager mig er ikke dit anliggende - ligesom det heller ikke er mit anliggende, hvad du foretager dig.


Nej men det var dig selv der havde spørgsmålet "hvordan skal vi leve"

Jeg svarede dig om mit syn på hvordan vi burde leve


Du svarer at det ikke har din interesse hvad jeg svarede dig - kun det guddommelige motiverer dig.

Men dit sidste svar viser da at konkrete tiltag også interessere dig

Synes du reagerer lidt ulogisk og lunefuld her

Det ulogiske er at du pludselig siger at det er det guddommelige der interesserer dig og ikke hvordan vi skal leve set i forhold til verdens væren og naturen

Det jeg reagerede på var; at hvad jeg skrev som svar på dit spørgsmål: hvordan skal vi leve det interesserede dig ikke - kun det guddommelige som vi ifølge dig ingenting kan vide om havde din interesse

Det var lidt overraskende og ulogisk reaktion fra dig at verdens væren og naturen som du ellers har talt og skrevet så meget om pludselig ikke havde din interesse

Derfor min reaktion - som var en forargelse over at du kunne være ligeglad med verdens væren og naturen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36116 - 12/06/2022 22:11 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg er grundig træt af dine skriverier, såsom:
Citat:
Fandeme godt der kommer en ny generation der tager naturen og verdens væren: miljø problemerne forurening og biodiversitet og klima krisen mere seriøst end du og din generation har gjort

Tænk at selv et menneske der har en dyrlæge uddannelse overhovedet ikke kan forbinde noget som helst med naturen og verdens væren

Nu har jeg kort redegjort for min indsats i mit dyrlægeliv og mit pensionsliv.

Nu er det din tur!
Hvad har du præsteret?
Svarer du ikke, mister du enhver respekt her - og det er jo ikke dine skriverier, det handler om.

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36119 - 12/06/2022 22:53 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Du stillede spørgsmålet hvordan skal vi leve


Det besvarede jeg uden overhovedet at blive personlig - jeg skrev hvad jeg mente vi den uhyre økonomiske velstillede ældre del af den vestlige verdens befolkning burde gøre

Du svarede at det ikke interesserede dig hvilke tiltag jeg mente vi burde gøre for miljøet og klimaet

Kun det guddommelige interesserede dig (motiverede dig)


Dit svar kom bag på mig - chokerede mig

Er du så alligevel ikke interesseret i verdens væren og naturen


-0-0-0-

Kunne du ikke bare have svaret mig - nu når jeg gav dig et seriøst svar på dit eget spørgsmål

Hvordan skal vi leve

Og iøvrigt mener jeg hvad jeg skrev.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 45 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Nyheder fra Religion.dk