annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395787
Et andet syn 2000999
Åndelig Føde 1588909
Jesu ord 1532860
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
0 registrerede 74 gæster og 207 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 214 af 245 < 1 2 ... 212 213 214 215 216 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35714 - 08/05/2022 13:09 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Paulus, faderen til begrebet Helligånden, fordi Paulus har en omfattende og dyb forståelse Helligånden.


Altså ikke et begreb for Paulus, men en virkelighed …

… men faderen til begrebet Helligånden ? - Det må du forklare --- guds ånd optræder jo allerede "i begyndelsen" som den skabende kraft, og der er vel tale om samme kraft, som også kaldes Talsmanden

Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1


Citat:
Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/15

***

ingen farve smadrpc
Top Svar Citer
#35715 - 08/05/2022 13:22 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Hvor optræder begrebet Gud Helligånden sat ind i en omfattende kontekst - og videregivet for al eftertid at forstå, jo hos Paulus.

Men Paulus taler ikke om undfanget ved Helligånden.

Og begrebet Gud Helligånden (en neologisme fra Paulus) dækker selvfølgelig over noget der er virkeligt og konkret - hvilken enhver jo selv kan forsikre sig om ved at læse hvor detaljeret Paulus formår at tale om Gud Helligåndens Frugter og ikke mindst Karismatiske Åndsgaver.

Hvor detaljeret Paulus kan tale om hvordan Gud Helligånden virker er enestående og uden fortilfælde og hvad der efter Paulus's breve dukker op af tanker og ideer om Gud Helligånden er enten taget direkte fra Paulus eller det er dårligt forklaret og forstået og slet ikke kontekstet, sat ind i sammenhæng med andre ideer og tanker, som det er hos Paulus.


Hvad Paulus siger om Gud Helligånden er meget meget mere detaljeret og omfattende og dyb en forståelse end hvad der kommer frem i 1 Mosebog og hvor "talsmanden" nævner. Det er Paulus der har den omfattende og dybe forståelse og i detalje kan redegøre for hvordan Helligånden arbejder og virke.

Gud Helligånden - Helligånden - er uløseligt kontekstet til begivenheden Kristus, de nye skabninger vi er i Kristus, vi er i og med begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - alt dette findes der intet om i 1 Mosebog eller i evangelierne på en så fuldstændig detaljeret måde som hos Paulus, og derfor det er Paulus breve der gør at der er kød på begrebet Gud Helligånden, eller Helligånden.

Iøvrigt interessant at bemærke er at Paulus aldrig taler om Helligånden uden at begivenheden Kristus og Gud Fader også bliver forklaret og nævnt. Så der er ingen treenighedsdogme hos Paulus men der er en grundig beskrivelse af at man ikke kan forstå Gud Helligånden udenom Kristus (begivenheden Kristus) og Gud Fader.


Hvor i kultursfæren, ideesfæren, noosfæren, verden 3 optræder Gud Helligånden først - jo hos Paulus - og det er kontekstet til begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der skaber de kristne samfund KIRKERNE:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35716 - 08/05/2022 13:25 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7232
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg har kendt til Løgstrup og hans "spontane suveræne livsytringer" længe før jeg - med glæde - så dem hos dig.

Jeg vil ikke spilde tid på, at lede efter, hvornår jeg her på Trosfrihed.dk første gang skrev om Løgstrups fortælling om barnet, der var ved at drukne i grusgraven, og en mand, der med fare for sit eget liv reddede barnet, efterfølgende blev spurgt om det var næstekærlighed, hvortil manden svarede: "Nej, det var fordi barnet var ved at drukne" - dette som et eksempel på de spontane suveræne livsytringer.
Jeg ved jo også, at Løgstrup af nogle blev kritiseret for at "skubbe Kristus lidt i baggrunden".

Men hvorfor alt dette "manden i stedet for bolden"-snak?
Hvad er det, der får dig ned på så lavt et personfnidder-plan?

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35717 - 08/05/2022 13:27 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg har kendt til Løgstrup og hans "spontane suveræne livsytringer" længe før jeg - med glæde - så dem hos dig
.

løgn

og hvorfor kan jeg vide det, jo fordi Løgstrup aldrig nævner de "spontane suveræne livsytringer" den vending bestående af disse tre samstillede ord, den eneste der gør det er HansKrist.

bedre held næste gang Arne



-0-0-0-0-


Citat:
Jeg ved jo også, at Løgstrup af nogle blev kritiseret for at "skubbe Kristus lidt i baggrunden".


ja det er en spændende drøftelse

men nu har Løgstrup jo ej heller tilegnet sig en forståelse begrebet Kristus, opstandelsesbegivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund Kirkerne:


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35718 - 08/05/2022 16:20 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7232
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, bortset fra, at jeg selv har en bog derom, så kan du jo se her.

Du er hermed dumpet som værdig at debattere med - og min fornemmelse er, at du behøver hjælp trist

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 214 af 245 < 1 2 ... 212 213 214 215 216 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Eurovisions afstemning for ikke-deltagen..
11/05/2024 07:14
Islamister planlægger demo i Hamborg, o..
11/05/2024 07:02
Den hidtil skarpeste kritik: USA anklage..
11/05/2024 06:23
De Forenede Arabiske Emirater fordømmer..
11/05/2024 05:04
Israelsk militær angriber to Hamas-mål..
11/05/2024 03:53
Nyheder fra Religion.dk