annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#407 - 22/04/2008 00:45 Re: Da Tårnet blev væltet [Re: ]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Kære NVD

Jeg antager at du er et jehovas vidne. Men hvis du godt må gå i biografen og se 'verdslige' film og gå til koncerter og høre 'verdslig' musik, giver det så ikke problemer med vagttårnets anvisninger for hvordan man bør leve som kristen?
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#408 - 22/04/2008 04:19 Re: Da Tårnet blev væltet [Re: Admin]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Kære Peter Arentzen


Ja til alle punkter, NVD har ret, man må gerne gå i biffen, drikke en fyraftenspilsner osv. Så længe man ikke foretager valg, der er til skamme for, (i Jehovas vidners øjne), for Gud, Jehova. Biblen siger at alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. Så de lader, (i sådanne tilfælde), det være op til det enkelte vidnes samvittighed.

Filmen, To verderner, beskriver godt, at børnene kender konsekvensen af, ikke at "følge med flokken", om man så må sige. Så jo børnene kendte udemærket godt konsekvensen. Og det er jo deri det skræmmende også ligger, at selv børn ved, at følger man ikke de henvisninger fra Vagttårnsselskabet, kan konsekvensen føre til udstødelse.

Hvilket fører mig til det næste du skriver.

Fordi, er man uenig med det politiske parti man er medlem af, kan man melde sig ud, eller blive eksluderet. Men det fører jo ikke til, at man mister nærværet, samværet med sine kære. Der er nok ikke mange i denne verden, der egentlig helt kan sætte sig ind i, hvad det vil sige, ikke at have den kontakt til sine kære, bare fordi, man ikke er enig i deres religiøse synspunkter.

Jo sekter og andre fundamentalistiske religioner, der har meget skarpe rammer og kanter. Men i det store og hele har de fleste mennesker vel frihed under ansvar og dermed retten til selv at vælge, uden at miste deres sikkerhedsnet, deres familie og venner.

Hvori består kærligheden, såfremt et menneske ryger helt ud, hvor det er sort, og til sidst vælger at begå selvmord f.eks., bare fordi, vedkommende ikke er tilhænger af et trossamfunds meninger og holdninger? Ikke at det er et spørsmål til dig. JV's svar kender jeg, men nej, jeg tror virkelig ikke længere på at en kærlig Gud, vil tillade sådanne ulykkelige menneskeskæbner.

Så når vores ytringsfrihed, og dermed også retten til selv at vælge, selv at have egne meninger og holdninger er i fare, så bør vi råbe op.

Kærlighed og frihed er noget meget dyrebart, noget vi alle bør kæmpe for at bevare til det sidste.

Og derfor er jeg også af den mening, at det er super, at Trosfrihed.dk er oprettet, fordi du dermed også siger, at ingen skal afgrænses. Men selvfølgelig er der en grænse. En grænse der må og skal bevares, så ingen bliver krænkede. Etik og moral skal sammen med kærlighed og frihed være i højsædet.

Så den almindelige høflighed, venlighed og ikke mindst næstekærlighed bør være den styrende part i ethvert menneske.

Mange hilsner

Manjana
Top Svar Citer
#411 - 22/04/2008 09:06 Re: Da Tårnet blev væltet [Re: Admin]
NVD
Uregistreret

kære Arentzen

Nej, for Jehovas Vidners publikationer taler meget varmt om musikkens gave. Der bliver sommetider nævnt, at der i 'verdslig' musik kan forekomme tekster der forherliger utugt, narko og vold. Men det er 100 procent op til den enkelte kristne selv at vælge og vrage ud fra såvel moralske som rent musikalske kritierier.

Og det er det helt det samme, når det gælder film.

Her er Vagttårnets anvisninger:

Citat:

Alle kristne bør passe på ikke at gøre andres byrder tungere at bære ved at påtvinge dem deres egne holdninger i spørgsmål hvor den enkelte må træffe sit eget valg. Det sker at nogle skriver til Vagttårnets Selskab for at få at vide hvordan de skal se på visse film og bøger eller noget bestemt legetøj. Men Selskabet har ingen bemyndigelse til at gå ind i sådanne sager og bedømme dem. I de fleste tilfælde er der tale om spørgsmål som den enkelte eller det pågældende familieoverhoved bør afgøre på baggrund af sin kærlighed til de bibelske principper.


Citatet stammer fra: bladet Vagttårnet 1996 1/9 s. 21 § 8

med venlig hilsen

NVD
Top Svar Citer
#414 - 22/04/2008 12:27 Re: Da Tårnet blev væltet [Re: ALH]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Anne.

Hjerteligt tak for din nytestamentligt exegetiske bistand. Den har jeg mere tillid til, end JV's amatørarbejde. For mig at se er det endnu et belæg for, at det forholder sig, som Arentzen antydede: Man fifler med oversættelsen, så man får pengene til at passe med teologien i JV's lære.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#417 - 22/04/2008 13:09 Re: Da Tårnet blev væltet [Re: Manjana]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Kære Manjana

Mit eksempel med den politiske uenighed var dårligt, fordi man trods alt ikke mister sine nærmeste ved at være uenige. Men børn følger jo i en vis grad deres forældre og påtager deres holdninger, ihvertfald til en vis alder. I filmen 'To verdner' mener jeg at Sara angiver sin alder til 17 år og hun oplever også smerten ved at vælge mellem Teis og JV, fordi hun kender konsekvensenerne, og hun vælger til sidst ikke at følge flokken.

Men jeg tror du har ret i, at det ikke er alle der har den psyke der skal til for at forlade flokken, og at man derfor vælger at blive. For mig er det helt uvirkligt, at man kan forstøde sit eget barn. Det eneste jeg kan komme i tanker om der er værre end en udstødelse fra JV, er hvis man konverterer eller forlader islam. Der er straffen i visse lande døden.
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk