annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 197 af 245 < 1 2 ... 195 196 197 198 199 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35595 - 27/04/2022 17:22 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Når jeg ser på, hvad jeg selv oplever spirituelt - og som jeg jo ikke kan benægte - og når jeg tillige ser, hvad andre fortæller om, hvad de oplever, tror, tænker, er overbevist om - eller betvivler, så mærker jeg i mig ofte en mangel på tolerance.

Det er jo bestemt ikke noget, jeg beundrer mig selv for - tværtimod - når jeg ser det hos andre, føler jeg væmmelse, men når jeg mærker det i mig selv, er det uudholdeligt.

Det er åbenbart empati - evnen til at sætte mig i andres sted - jeg skal lære at blive bedre til


Har du det virkelig sådan? Du virker ellers til at skatte de forskellige temaer i de forskellige religioner.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35596 - 27/04/2022 18:56 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, jeg mente jo også selv at have en empatisk livsholdning, men når jeg tænker mig om, er det tydeligt, at jeg kunne gøre det bedre.

Her på Trosfrihed.dk er det klart for mig, at mine empatiske evner - især overfor Hanskrist - ikke er just imponerende.
Jeg mener, at medfølelse forudsætter indsigt, og min indsigt her er nærmest ikke eksisterende - efter mange forgæves forsøg derpå - hvorfor der ikke er megen basis for medfølelse.

Jeg kunne så finde på at bebrejde Hanskrist, at han - for mig - er svær at få indsigt i, men det er jo "at snyde på vægten",
Hanskrist er, som han er, og det er helt alene op til mig at nå til indsigt i Hanskrist.
Så jeg må erkende, at jeg - i hvert fald indtil videre - ikke har gjort det godt nok her.

Generelt kan det jo være svært at nå frem til medfølelse med andre mennesker såsom forbrydere, der har skadet andre mennesker.
Her tænker jeg ofte, at de jo startede som uskyldige nyfødte børn, med nogle arveanlæg, som de ikke selv har valgt - og i et miljø, som de heller ikke selv har valgt
Når noget så går galt for dem, hvor megen skyld kan man så lægge på dem som menneske og hvor megen skyld kan man lægge på deres arv og på deres miljø?
Det næste bliver jo så: Hvordan kan man hjælpe dem frem til noget bedre - bedre både for dem selv og for deres omgivelser? En kæmpeopgve for kriminalforsorgen - men hvad gør vi? Vi straffer, hvilket ofte fører til mere kriminalitet - stedet for at hjælpe til et bedre liv.

Og når vi ser på religionerne, hvor i kristendommen romerne omkring år tusind brød ud af kirken og dannede deres egen romersk katolske kirke, ændrede forholdet mellem Fader, Søn og Helligånd - filioque - og organiserede kirken efter samme mønster som kejserstaten samt gjorde den lokale patriark til Pave, med alt hvad dét medfører.
Samt tænker på trediveårskrigen mellem katolikker og protestanter, korstogene og muslimernes Islamisk Stat og tillige alskens kætter afstraffelser - så forstår jeg godt det kristne udtryk: "en falden verden".

Man så tænker jeg også på, hvor meget ægte empati ville kunne genrejse verden - både i forholdet vi mennesker imellem, men også i forholdet mellemm mennesker og alt andet levende - og så sandelig også i forholdet mellem vi mennesker og denne klode blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35604 - 28/04/2022 10:08 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist er, som han er, og det er helt alene op til mig at nå til indsigt i Hanskrist.
Så jeg må erkende, at jeg - i hvert fald indtil videre - ikke har gjort det godt nok her.

Generelt kan det jo være svært at nå frem til medfølelse med andre mennesker såsom forbrydere, der har skadet andre mennesker.



Hvad er det du har gang i

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35605 - 28/04/2022 19:01 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Bare rolig. Det er mine egne evner til indsigt og medfølelse, jeg indser er ringere, end jeg troede.
Her nævnte jeg min mangelfulde opfattelse af dig som eksempel.
Jeg kunne også have nævnt Gerth.

Men bemærk, det er ikke dig eller Gerth, det her handler om, det er mine empatiske mangler - man kunne næsten sige min blindhed - det handler om.

Det fik mig så til at tænke på, hvor megen sådan "blindhed" der er i os mennesker - og hvor store og forfærdelige konsekvenser det indeholder trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35607 - 29/04/2022 18:59 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg mener, at medfølelse forudsætter indsigt, og min indsigt her er nærmest ikke eksisterende - efter mange forgæves forsøg derpå - hvorfor der ikke er megen basis for medfølelse.


Har du prøvet i den anden rækkefølge? At lade viljen til kærlighed gå først. At øve den gode vilje mod den anden uden nødvendigvis at have et formildende grundlag, fx indsigt i den anden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 197 af 245 < 1 2 ... 195 196 197 198 199 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Nyheder fra Religion.dk