annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675250
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381288
Et andet syn 1990983
Jesu ord 1522966
Åndelig Føde 1521416
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen, ABC ,(1 usynlig), 213 gæster og 164 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 183 af 245 < 1 2 ... 181 182 183 184 185 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35406 - 11/04/2022 13:11 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Min kærlighed opstår spontant ud af oplevelsen af det guddommeliges væren,

og uselviskhed og ydmyghd er ikke noget, jeg tilstræber, men noget der uundgåeligt opstår i oplevelsen.

Jeg tror ikke man kan opleve og forklare egen kærlighed hvis den er ren.

Hvis egen uselviskhed og ydmyghed opleves i episoder hvor du oplever at gi egen kærlighed, er der for mig ikke tale om ren kærlighed – faktisk mener jeg, at kærligheden fra én - når den er ren - kun kan opleves af ”den anden”
Top Svar Citer
#35407 - 11/04/2022 13:25 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Hanskrist

Arne, jeg skal skynde mig at sige, at ovenstående anonyme ikke er mig.

Hanskrist, jeg er nysgerrig på, hvilken plads moral og etik har i din kristendomsforståelse.

Jeg ser, at både evangelierne, Joh. Åb. samt brevene - Paulus' og andres - i høj grad "formaner til ret levevis". Det kan man sagtens komme skævt ind på livet af ... derfor mit spørgsmål: Hvad er den rette sammenhæng mellem Kristusbegivenheden og selvopofrende kærlighed? (For benægte etikkens og moralens dimension i kristendommen vil du vel næppe, tænker jeg).

Han vil gengælde enhver efter hans gerninger: Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv
- Rom. 2:6-7


Kh Thomas
Top Svar Citer
#35410 - 11/04/2022 14:27 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Jeg tror ikke man kan opleve og forklare egen kærlighed hvis den er ren.
Mit svar:
Jeg er helt enig i ikke at kunne forklare, og om det at elske "skaberværket" er helt ren kærlighed, tør jeg ikke gøre mig klog på, men for mig er det en glad, taknemmelig og begærfri følelse, der motiverer til omsorg.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35411 - 11/04/2022 15:32 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jeg mener begæret altid mere eller mindre lurer, når der er noget man mener at elske/værdsætter
Top Svar Citer
#35412 - 11/04/2022 15:44 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3659
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne: Stort set har du alene fortalt om, hvad mødet mellem din Gud og dig gør ved dig, men intet om, hvad det er for en Gud, du møder.


Sådan som du taler om Gud kan man ikke tale om Gud som du gør i dit spørgsmål:

"intet om, hvad det er for en Gud, du møder"

Gud er ikke en hvad for en - det er der så mange andre ting der er - men selvfølgelig da ikke Gud.

Gud er i relationen Gud og mennesket eller mennesket og Gud - der er ikke Gud udenfor mennesket (i samme øjeblik dette skete faldt det hele til jorden) - hvilket første Mosebog og Johannes Evangeliet kap 1 jo slår entydigt klart fast.

Kort og godt Arne; det giver ingen mening at stille spørgsmål om Gud udenfor som Gud åbenbarer sig for os. Gud er i de erfaringer vi har med Gud - her udenfor er der ikke noget/nogen Gud. har et menneske ikke forstået dette skal det finde sig noget andet at beskæftige sig med end det religiøse spirituelle

Pinsen er fantastisk - begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der nu "skaber" Kirken - de kristne samfund. Der er fx ikke mere Gud i Gud Fader Skaber end der er Gud i "Gud Helligånden" som vi mennesker erfarer Gud her. GUD ER I DISSE SINE ÅBENBARINGER og vi kan ikke tillade os eller det giver ingen mening at spørge til Gud eller en Gud udenfor disse åbenbaringer. Hvis vi vil vide mere om Gud må vi ind i ÅBENBARINGERNE - det tydeliggør Paulus overalt.


Men som agnostiker er du selvfølgelig udelukket fra at forstå det spirituelle (fx 1 Kor 2) også derfor du bekæmper mig og Paulus med næb og klør og en sjælden set ihærdighed fordi vi begge har den mest rene og kraftige SPIRITUALITET verden nogensinde har set - som det også er illustreret i billederne af beskrivelserne af Jesus Kristus: Gud Fader Søn forholdet - spiritualitet når det er mest kreativ frugtbar og dynamisk virkende i vi menneskers liv - de nye skabninger vi er i KRISTUS - i og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus -

Iøvrigt det du bekæmper med dine private opfundne dogmer Arne. Kender ingen så skråsikker dogmatisk som dig Arne - hvor du totalt nedgør og afviser det Gudsliv - den SPIRITUALITET Jesus Kristus skænkede verden og som er klippen hvorpå KIRKE og kristendommen er bygget op på.

Hvis et menneske ikke forstår 1 Kor 2 straks det læser dette kapitel skal det egentlig ikke være beskæftiget med det religiøse spirituelle - da det er herpå det religiøse spirituelle hviler.

Og folk der ikke forstår 1 Kor 2 - de forbinder det religiøse spirituelle med filosofisk spekulation eller med Bibel Fundamentalistisk Overtroiskhed - hvor de sætter sig selv udenfor og på stand by og overtænker og overtror hvad der står i Bibelen uden at forstå en hujende fis heraf og uden at det har nogen som helst praktisk konkret indflydelse og virkning på deres liv - da Gud er noget abstrakt overtroet og overtænkt - og slet ikke findes i deres liv. Tikka er mønster eksemplet herpå - hvad hun prædiker (bibelfundamentalisme) gir hun ikke en skid for og har hun en total afvisning af (hvorfor hun så prædiker det hun ikke tror på er en gåde (men det skyldes at kristendommen kun ifølge hende kan være bibelfundamentalistisk Overtroiskhed også derfor Simon var så glad for Tikka fordi hun fremstillede kristendommen latterligt barnligt og dette elsker ateisterne jo).

Bibelfundamentalister er de mest Gudsforladte mennesker der findes -- MEN DE TROR - OVERTROR og OVERTÆNKER hvad der står i Bibelen uden overhovedet at have forstået eller grebet eller være ramt af hvad Paulus og Jesus stod for og fx hvad Paulus skriver 1 Kor 2.

Nå det har I hørt før
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 183 af 245 < 1 2 ... 181 182 183 184 185 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 12:58
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Østjysk skole evakueret på grund af 'm..
23/04/2024 12:38
Anders Fogh Rasmussen tjener millioner i..
23/04/2024 12:32
Ukraine suspenderer konsulær bistand ti..
23/04/2024 12:05
Anklager mod dopingmistænkt håndboldsp..
23/04/2024 12:01
Lars Boje Mathiesen stifter nyt parti ti..
23/04/2024 11:33
Nyheder fra Religion.dk