annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 201 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 245 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32284 - 28/05/2021 23:10 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Citat:
Forståelsen af guds ånd er jo, at den kan hvad den vil.

Arrrgh strammer du den ikke nu?

Så ustyrlig er næppe Guds Ånd - selv om der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN.

Ja, ok - Jeg formulerer det anderledes så.

Det er guds vilje der styrer ånden, så intet er umuligt for gud.

Guds ånd - den livgivende guds hellige ånd – og helligånden/talsmanden udgår vel fra himlens gud

Guds hellige ånd skabte jo alting i følge skrifterne.

I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Nå, er lidt træt.

***

Top Svar Citer
#32285 - 28/05/2021 23:22 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...


😲🧐🤐😬

Fy fy Tikka - hvad har du gang i?


Jeg tror ikke det er en skrivefejl - og du ved vist udmærket at du vender den her rundt at det ellers "normaltvis" er mennesket der siges at være skabt i Guds Billede, selv om religionskritikken godt nok har fået øje på den måde du vender tingene, og jo er enige med dig


Nå jeg tror så ikke Gud er skabt i menneskets billede men jeg tror at når mennesker skal sætte ord på deres Gudserfaringer så må vi ty til den vores fælles menneskelige erfarings horisont og det sprog vi bruger til at forstå hinanden, til at kommunikere med hinanden og her kommer udfordringerne, hvordan pokker beskrive det vi ikke rigtig har ord for, det der virker ubeskriveligt fordi det trodser og er hinsides vores almindelige hverdags erfaringer med hinanden.

Tror bestemt ikke at mennesker som sådan er primært motiveret til at skabe Gud i deres billede, men altså at det kunne se sådan ud skyldes at vi er tvunget til at referere til vores fælles erfarings horisont når vi beskriver Gud som vi kender Gud gennem de erfaringer vi har med Gud.


Diskursen om Gud er skabt af mennesker, og det øger vores intimitet og kreative samspils dynamik med Gud, ja alle de rige potentialer Gud og mennesket har for i fællesskab at komme ud over stepperne og få noget rigtig rigtig godt bygget op gennem fælles anstrengelser, indsats.

Personligt tror jeg i den grad det er denne kulturelle evolution der skubber til hjernens samarbejde med vores kropslighed ❤️ og vice versa.

Min dag skulle ellers have været brugt til studier i gnosticismen og Paulus - men er vist blevet grebet af Trosfriheds debatten.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32286 - 28/05/2021 23:36 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Nå, er lidt træt



Jamen du har godt nok også gjort det godt i flere dage nu - en stor indsats


Som fortjener at blive påskønnet, at blive stående, jeg er nemlig modstander af at vi bare konstant flagre videre med hele tiden noget nyt - så lad os sætte farten ned og måske lave et resumé - noget Thomas iøvrigt har gjort tidligere, han er go til at skabe et overblik og give alle synspunkter opmærksomhed.


Jeg er vist lidt manisk - men træthed og søvn er fuldstændig fantastisk såvidt vores barnekår og ja at sove ind, i søvn, som Paulus i Rom 8 fortæller os om Gud der går i forbøn for os, beder i os, er simpelthen den skønneste måde at lande med hovedet på puden vores

God nat Tikka
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32287 - 29/05/2021 00:26 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Citat:
Jeg er vist lidt manisk - men træthed og søvn er fuldstændig fantastisk såvidt vores barnekår og ja at sove ind, i søvn, som Paulus i Rom 8 fortæller os om Gud der går i forbøn for os, beder i os, er simpelthen den skønneste måde at lande med hovedet på puden vores


Romerne 8

Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/8

***
Top Svar Citer
#32288 - 29/05/2021 01:00 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Citat:
Det ved jeg nu ikke. Nogle vil sige, at det har du ret i, mens andre mener, at Gud, Jesu Fader (og alle kristnes Far), er den samme Gud, som andre folkeslag også har følt inspirationen fra - også selv om den inspiration måtte være "filtreret" gennem en anden kultur og et andet sprog.

Citat:
ja. sådan var og måske er det stadig for mig.
Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.

Hvordan pokker får du det til at stemme med at du idag som jeg opfattede din tilbagemelding sagde: jamen klart til efterfølgende:


For det første er der jo en tidsforskel – og når jeg skriver: måske er der der jo ingen garanti for at det er sådan idag

Når jeg skrev: jamen klart – så er det fordi, sådan forstår jeg skriften


Forståelsen er, at Jesus er så meget guds ånd at hans identitet er denne ånd – kender man Jesus har man set hans far der er ånd

… men han var jo stadig menneskesønnen på det tidspunkt

*

Citat:
Vejen og sandheden og livet

Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud, og tro på mig! I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er. Og hvor jeg går hen, derhen kender I vejen.« Thomas sagde til ham: »Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi så kende vejen?« Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14

***

Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 245 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Nyheder fra Religion.dk