annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677157
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381441
Et andet syn 1991131
Jesu ord 1523069
Åndelig Føde 1522121
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 212 gæster og 73 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 181 af 245 < 1 2 ... 179 180 181 182 183 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35363 - 06/04/2022 17:47 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg har ofte tænkt over, at jeg har svært ved at forstå dig - ikke bare sprogligt, men så sandelig også hvem du egentlig er, hvad din situation er, og hvad du kæmper med i din tilværelse.

Mit gæt er, at du materielt ikke er i nød, og jeg mener at huske, at du er godt 40 år.
Du skriver ofte om dig selv og det seksuelle, hvor du er gået i stå og aldrig har haft et seksuelt forhold til en kvinde - hvis jeg har forstået dig ret.
Og så har du oplevet spirituelle åbenbaringer af, hvad du betegner som Helligånden.

Det er i hovedsagen mit billede af dig, og jeg håber du vil rette mig, hvis det ikke er helt rigtigt.

Det er jo ikke enhver, der oplever spirituelle åbenbaringer - og nok langt fra alle, der fortæller om det - men mit indtryk er, at det ikke - i hvert fald ikke endnu - har bragt dig til afklaring af dit liv - og at det netop er dét, der optager dig.

Gætter jeg rigtigt, at det netop er denne afklaring - meningen med dit liv - du "bokser" med?

Hvis du synes, jeg er for nærgående, kan du jo blot ignorere mig, og jeg vil naturligvis respektere.

Men hvis det er noget, du gerne vil skrive om, da er jeg en af dem, der læser det.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35369 - 07/04/2022 12:30 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3662
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Hej Gerth.
Jeg har ofte tænkt over, at jeg har svært ved at forstå dig - ikke bare sprogligt, men så sandelig også hvem du egentlig er, hvad din situation er, og hvad du kæmper med i din tilværelse.

Mit gæt er, at du materielt ikke er i nød, og jeg mener at huske, at du er godt 40 år.
Du skriver ofte om dig selv og det seksuelle, hvor du er gået i stå og aldrig har haft et seksuelt forhold til en kvinde - hvis jeg har forstået dig ret.
Og så har du oplevet spirituelle åbenbaringer af, hvad du betegner som Helligånden.

Det er i hovedsagen mit billede af dig, og jeg håber du vil rette mig, hvis det ikke er helt rigtigt.



"Mit gæt er, at du materielt ikke er i nød" -- økonomisk materielt er Gerth ikke i nød efter hvad han selv har givet udtryk for, nøjagtig som nok alle os andre.

Så hvorfor så ikke gøre noget fornuftigt med dine økonomiske muskler Arne???? Hvorfor sætter du ikke gang i noget regenerativ permakultur køkkenhave gartneri på det stykke jord du uden tvivl ejer???? Dig der konstant bebrejder at folk ikke gør noget, hvad gør du selv Arne, dig der har de økonomiske muskler til at gøre noget. Og som dyrlæge og så meget du skriver om menneskets rovdrift og ødelæggelse af naturen, du burde jo gøre noget for at modvirke den krise.

Det samme med Gerth, der med sin gode økonomi kunne overveje at flytte et andet sted hen hvor der er lidt jord til - men du har måske ikke grønne fingre Gerth.

Snakke/skrive kan vi men gøre noget gider vi ikke. Så mens vi peger fingre af alle de andre (de kristne som Arne altid er efter) foretager manden sig ikke en skid selv.

Hvis den økonomisk velstillede ældre generation i vesten brugte deres enorme formue i en grøn retning da ville verden hurtigt komme til at se meget anderledes bedre ud. Brok brok brok og pege fingre af andre det kan vi finde ud af, men at gøre noget selv gider vi dekadente magelige velstillede brokhoveder ikke.


Opsang til Arne og til Gerth - brug nu hovedet til at tænke på hvad I kunne gøre for klimaet og naturen, at få genoprettet naturen og fremme biodiversiteten. Stærk økonomi forpligtiger - ja så er man fandeme forpligtiget på at gøre noget for naturen.

-0-0-0-0-

"Du skriver ofte om dig selv og det seksuelle, hvor du er gået i stå og aldrig har haft et seksuelt forhold til en kvinde - hvis jeg har forstået dig ret".

Gået i stå kan man vel ikke sige om et menneske der ikke har været igang med kvinder nogensinde.

Det kan vel ikke være gået din næse forbi Arne at Gerth søger sex med mænd og ret detaljeret har skrevet hvor liderlig han er i den sammenhæng. Så tror ikke lige kvinder står øverst på ens ønskeliste når man er så ekstrem homoseksuel orienteret.

-0-0-0-0-

"Og så har du oplevet spirituelle åbenbaringer af, hvad du betegner som Helligånden".

Jeg tror at det Gerth kalder for Helligånden er lig med Gerths egen tankevirksomhed. Altså det er menneskets ånd (sin egen ånd han forveksler med Helligånden). Og der er en verden til forskel på menneskets egne åndelige aktiviteter og Gud Helligåndens emergente manifestationer med ind over vores liv.

Hvis nogen ønsker at sætte sig ind i det med Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus og som den KLIPPE Kristendommen - Kirkerne, det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET bygger på - burde de læse og studere Paulus - han er Åndens Apostel pr se - Gud Helligåndens Apostel pr se - det er hans meme og verden 3 diskurs, kulturelle religiøse diskurs - begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved Jesus og forsat som Kristendom og Kirke på jorden.

Både Paulus og Jung og Abraham Maslow behandler det med Gud Helligånden eller Åbenbaringer - de åndelige åbenbaringserfaringer - Gnosis, noget anderledes end Gerth.

Fx skelner Gerth ikke mellem sin egen åndelige aktivitet og Gud Helligåndens Ny Væren og Virke. Og efter min mening er det denne manglende skelnen hos Gerth der gør at han tænker forfærdeligt uklart om alting og at han siger noget om alt uden nødvendigvis at kræve af sig selv at han har sat sig ind i hvad han udtaler sig om. Gud Helligånden fritager os ikke fra at lovsynge med vores forstand, ja Helligånden sætter ikke vores forstandighed ud af funktion - så vi kan tillade os at vrøvle snakke om vores åndelige åbenbarings'erfaringer. 1 Kor 14 er fremragende her, ellers HansKrist og Paul Tillich som de også gør rede for forholdet.

Nøjagtig det vi har skolen til, her skal vi lære at formulere os ud fra viden og forståelse en sag.

Hvis man som Gerth begynder at tage patent på Helligånden så vil man i skolen forlange at man har en vis viden og forståelse begrebet Helligånd.


-0-0-0-0-

Citat:
Arne:

Det er jo ikke enhver, der oplever spirituelle åbenbaringer - og nok langt fra alle, der fortæller om det - men mit indtryk er, at det ikke - i hvert fald ikke endnu - har bragt dig til afklaring af dit liv - og at det netop er dét, der optager dig.

Gætter jeg rigtigt, at det netop er denne afklaring - meningen med dit liv - du "bokser" med?


Fremragende Arne, uden tvivl er det her hunden ligger begravet.

Selv om det gode spørgsmål er om vi mennesker nogensinde når frem til en afklaring vores liv. Et menneske troede det var afklaret sig selv og sit liv og så kommer Ukraine Krigen eller klimakrisen og natur og miljø katastroferne og man opdager pludselig at man om noget er medskyldig i den udvikling og at man ikke har gjort noget for at afbøde den udvikling men tværtimod er med til at fremme den udvikling.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35379 - 08/04/2022 15:40 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg indser, at jeg ikke har forstået dig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35392 - 10/04/2022 13:05 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har endnu en tilføjelse til mit svar til dig: #35341 - 04/04/2022 13:3 i denne tråd - især angående "Uselvisk kærlighed".
Den danske hjemmeside om sufisme bringer allerførst et andet lille digt af Jalal al-Din Rumi:
Citat:
”Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”
Derefter starter de med ordene:
Citat:
Sufisme er vejen til at finde sin indre frihed og til at finde den kilde i hjertet, som springer med visdom, kærlighed, medfølelse, glæde og sandhed.
De bruger ikke det buddhistiske mantra: Om mani padme hum, men siger i stedet:
Citat:
Sufismens veje til den indre kilde er mangfoldige: meditation, healing, bøn, venskab, naturens hemmeligheder, retreat.
Og de skriver:
Citat:
Vi anerkender og respekterer alle religioner og trossystemer og tilbyder forskellige aktiviteter, som er åbne for enhver, der er interesseret i sufivejen.
De fleste af disse aktiviteter omfatter meditation.
Så her har vi altså en religion, der indeholder trosfrihed smiler

Om sufistisk meditation skriver de:
Citat:
Sufismen stiler mod en direkte erfaring af det guddommelige og vejen går gennem en forfinelse af hjertet. I sufimeditation bruger man ord og lyde i den meditative proces. Det er en slags mantraer, kaldet wazifaer, som har såvel psykologisk og ernergimæssig virkning og zikr som er en form for hjertebøn.
Hvordan dét er, ved jeg jo ikke, men lidt ærgerligt er det, synes jeg, at det absolut skal foregå som kurser.
Er det ikke muligt - helt alene - i dyb fred - at oplevede "sandhedens mirakel": Verdens væren ?
Jo, det tror jeg smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35393 - 10/04/2022 14:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3662
Sted: Nørresundby
Sufismen stiler mod en direkte erfaring af det guddommelige og vejen går gennem en forfinelse af hjertet. I sufimeditation bruger man ord og lyde i den meditative proces.


Citat:
ja det strider imod agnosticisme:

Agnosticisme er et begreb, der siden Thomas Henry Huxley (1869) er blevet brugt som betegnelse for den opfattelse, at der ikke kan opnås egentlig viden om emner, der er genstand for religiøse og filosofiske spekulationer, og at tavshed derfor er den eneste visdom i denne sammenhæng.


I snæver forstand angiver agnosticisme det synspunkt, at det ikke er muligt at få vished om Guds eksistens. I modsætning til ateismen, der afviser, at Gud eksisterer, hævder agnosticismen således, at spørgsmålet herom ikke lader sig besvare.

I en bredere betydning udtrykker agnosticismen det erkendelsesteoretiske standpunkt, at virkeligheden, dvs. sandheden, ikke kan erkendes.



En sufi er en muslim, der udøver islamisk mystik. Sufien praktiserer sin troskab til Gud ved individuel hengivenhed, askese og særlige ritualer og håber på at opnå en enhed med Gud via sin specielle praksis. Sufier accepterer som udgangspunkt den traditionelle islams lære og praksis, og sufismen skal derfor ses som et supplement til traditionel sunni- og shia-islam, ikke som et reelt alternativ.


Vi kristne's møde med Gud - er Gud i Kristus = Gud i Begivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren (tilstedeværelse og nærværelse i vores liv) og Virke/Virkelighed i vores liv begyndende med mennesket Jesus og forsat lige siden som værende de levende sten kristendommen og Kirkerne er bygget op ved hjælp af:


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3




Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


At erfare hele guddomsfylden i kød og blod i Kristus - i forbindelse med begivenheden Kristus:

den Gud Helligåndens Ny Væren (tilstedeværelse og nærværelse i vores liv) og Virke/Virkelighed i vores liv begyndende ret for alvor med mennesket Jesus og forsat lige siden

betyder ikke en svækkelse af mennesket - Gud svækker ikke mennesket og det menneskelige i kristendommens GudsMystik der er KristusMystik:

there is no loss of self but an enriching of it

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

In Christ the God'Man there is a revelation not only of God but also of His other'Self, that is to say, of man. Nicolai Berdyaev.

dette er nyt i religionshistorisk perspektiv og her adskiller kristendommens GudsMystik der er KristusMystik sig fra alle andre religioner - læs igen hvad der står:

In Christ the God'Man there is a revelation not only of God but also of His other'Self, that is to say, of man. her finder vi Paulus og Nicolai Berdyaev, Jung, Paul Tillich og Abraham Maslow (humanistisk psykologi) - her finder vi vores moderne verden med TROEN på menneskets uanede muligheder i Gud og med Gud - sammen med Gud i Guds Kærlighed Kristus

det er nyt liv, det er omvendelse (fornyelse af sindet) og recovery - helbredelse - det er ny kreativ skabende personlighedsdannelse - det er en fornyelse af humør og begejstring og tro og mod på tingene



-0-0-0-0-0-


Hos Tikka og Jørgen Primdahl er mennesket totalt uberørt - alt drejer sig om noget OVERTROISK (overindlært og overtænkt og overtroet gennem bibellæsninger (Bibelen erstatter Gud - de tror mere på Bibelen (deres bogstavelige læsninger Bibelen) end de tror på Gud i deres liv)) og mennesket står som det samme fjols som det altid har været og skal glo og tro sig selv stor i en OVERTROISKHED der er umenneskelig og ikke har sin gang her på jorden. Et tænkende og kristent menneske bliver grædefærdig af at møde hvad Tikka og Jørgen Primdahl skriver - det er det værste kristne kætteri tænkes kan her på jorden. Iøvrigt tror de ikke selv på hvad de skriver.

hos Arne og Jan ABC er det hele endt i filosofisk spekulation

hos andre er det et spørgsmål om selvforbedring - her findes ingen Nåde Guds Kærlighed Kristus - men mennesket skal hver dag arbejde på sig selv og med sig selv - dømme og fordømme og revse sig selv og andre - og tanken om at vi faktisk når længst med Gud såvel som vi med Gud når noget vi slet ikke engang har turdet drømme om eller haft fantasi til at forestille os har de glemt -


jeg må kraftigt anbefale Gud i Kristus - Gud i Begivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden der begyndte med mennesket Jesus
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 181 af 245 < 1 2 ... 179 180 181 182 183 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 19:59
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kronprins Christians elefantridderskjold..
23/04/2024 21:25
Niårig brite vinder europamesterskabern..
23/04/2024 21:11
Ikast ryster problemerne af sig og vinde..
23/04/2024 20:08
Advarsel om blæst på Storebæltsbroen
23/04/2024 19:50
Krisepsykologer til stede på skole efte..
23/04/2024 19:22
Nyheder fra Religion.dk