annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 123 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 182 af 245 < 1 2 ... 180 181 182 183 184 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35397 - 10/04/2022 19:34 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, det er jo ingen overraskelse, at du er negativt indstillet overfor alt, der ikke er "paulinsk" - og det er jo din gode ret.
Men at du også tillader dig at fremføre vurderinger af deltagere her på Trosfrihed.dk, som du gør her med ordene:
Citat:
hos Arne og Jan ABC er det hele endt i filosofisk spekulation
det siger mig, at der er en hel del, du ikke har fattet.

For at opleve det guddommeliges væren - dog uden derved at få viden om det guddommelige - det er bestemt ikke filosofi, men snarere en meditativ oplevelse som påvirker mig i retning af kærlighed - og som jeg nu ser, at sufismen siger altid har været der, men blot har været hæmmet.

Nu er jeg jo ikke sufist - ligesom jeg jo heller ikke er kristen - men jeg finder bestemt kvaliteter i sufismen, som jeg ikke har set andre steder.
Og på samme måde finder jeg også kvaliteter i kristendommen - især kærligheden - men kristendommens dogmatisme har jo desværre meget på sin samvittighed - og trosfrihed er den jo bestemt ikke kendt for.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35398 - 10/04/2022 20:28 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Ja, Hanskrist, det er jo ingen overraskelse, at du er negativt indstillet overfor alt, der ikke er "paulinsk" - og det er jo din gode ret.


Prøvede netop at vise illustrere hvor meget sufismen var i god overensstemmelse med kristendommen - hvor agnosticisme ingen plads har som det ej heller har selvfølgelig hos Sufismen.


Citat:
Arne:
Og på samme måde finder jeg også kvaliteter i kristendommen - især kærligheden - men kristendommens dogmatisme har jo desværre meget på sin samvittighed - og trosfrihed er den jo bestemt ikke kendt for.


I den paulinske urkristendom - den oprindelige kristendom findes ingen dogmatisme og de fleste kristne lande i verden er de mest udogmatiske i deres tilgang det religiøse spirituelle.

Dogmatisk kristendom skal selvfølgelig bekæmpes fordi det på ingen måder er i overensstemmelse med den oprindelige kristendom (Paulus) hvor der ikke findes spor dogmatisme.

Kærlighed kan ikke stå alene - da kærlighed altid er mellem to parter eller størrelser. Så at tale om kærlighed uden at kunne pege på de kreative skabende dynamiske relationer der er på tale giver ingen mening - ja da bliver kærlighed et tomt begreb.

Kærlighed kommer sig af at to der hører sammen og behøver hinanden for at lykkes finder sammen igen. Det kan være mennesket og Gud fx.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35399 - 10/04/2022 22:45 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Hankrist, jeg glædede mig over dit seneste indlæg her - indtil jeg kom til det sidste, hvor du skriver:
Citat:
Kærlighed kommer sig af at to der hører sammen og behøver hinanden for at lykkes finder sammen igen.
Mit svar:
Hvad du skriver her ligner bestemt ikke, hvad Paulus skriver i sit første brev til Korintherne, 13, 5 om kærlighed:
Citat:
Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag.
hvor jeg især hæfter mig ved: "søger ikke sit eget" - altså hvad Thomas kalder "den uselviske kærlighed" og jeg "den rene kærlighed".
Det er jo noget helt andet end dit "behøver hinanden", som får mig til at tænke på begær.

Og så lige angående agnosticisme:
Det er for mig ikke uvidenhed om, at det guddommelige er, det er for mig uvidenhed om, hvordan det er - og for mig er nysgerrighed her egentlig usømmelig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35400 - 10/04/2022 23:43 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

hvor jeg især hæfter mig ved: "søger ikke sit eget" - altså hvad Thomas kalder "den uselviske kærlighed" og jeg "den rene kærlighed".
Det er jo noget helt andet end dit "behøver hinanden", som får mig til at tænke på begær.


Mennesket behøver Gud - og Gud behøver mennesket - så hverken Gud eller mennesket "søger sit eget" - men den anden.

Begæret og/eller længslen er selvfølgelig stor - stor som kærligheden er stor - for de to hører sammen.

Derfor det altid er i en EKSTASE hvor man bliver fri og løs af sig selv i en overgivelse hengivelse og/eller henrykkelse imod/efter den anden.

Gud giver mennesket noget de ikke kunne give sig selv og mennesket giver Gud noget Gud ikke kunne give sig selv - sådan er kærligheden - det er aldrig noget vi kan finde i os selv kun.


Men den kærlighed du taler om giver du dig selv - fremmer du selv gennem dine forsøg på uselviskhed og ydmyghed.

Derfor er min kærlighed mere ægte da jeg ikke selv kan fremme den - skabe den.

Jeg er derimod prisgivet Gud for at lykkes.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35405 - 11/04/2022 12:38 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du skriver til mig:
Citat:
Men den kærlighed du taler om giver du dig selv - fremmer du selv gennem dine forsøg på uselviskhed og ydmyghed.

Derfor er min kærlighed mere ægte da jeg ikke selv kan fremme den - skabe den.
har jeg denne kommentar:
Min kærlighed opstår spontant ud af oplevelsen af det guddommeliges væren, og uselviskhed og ydmyghd er ikke noget, jeg tilstræber, men noget der uundgåeligt opstår i oplevelsen.

Jeg ser, du tildeler din Gud den egenskab, at "Gud behøver mennesket".
Kan du fortælle mere om din Gud?

Stort set har du alene fortalt om, hvad mødet mellem din Gud og dig gør ved dig, men intet om, hvad det er for en Gud, du møder.

Det er jo her, jeg er agnostiker, men det forstår jeg jo, at du bestemt ikke er smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 182 af 245 < 1 2 ... 180 181 182 183 184 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk