annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 92 af 245 < 1 2 ... 90 91 92 93 94 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34049 - 24/12/2021 17:11 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg er for fuld til at komme med noget. Men du er en mester i mine øjne. Glædelig jul broder heart




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34050 - 24/12/2021 17:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
And yet the figure of Christ seems only to grow in dignity. It is tempting to describe this vision of reality as—for want of a better alternative—a total humanism: a vision, that is, of humanity in its widest and deepest scope, one that finds the full nobility and mystery and beauty of the human countenance—the human person—in each unique instance of the common nature. Seen thus, Christ’s supposed descent from the “form of God” into the “form of a slave” is not so much a paradox as a perfect confirmation of the indwelling of the divine image in each soul. And, once the world has been seen in this way, it can never again be what it formerly was.” David Bentley Hart

❤️😍💕

🙏🙏🙏

Ifølge The Polyvagale Theory er den vores evolutions biologiske nyeste del af Det Autonome Nervesystem - vores sociale nervesystem - smart vagus funktionerne et "brain face heart voice" system - hvor det menneskelige ansigt - dets livfulde kommunikerende emotionalitet KARISMA og AURA spiller en helt central rolle:


total humanism: a vision, that is, of humanity in its widest and deepest scope, one that finds the full nobility and mystery and beauty of the human countenance—the human person—in each unique instance of the common nature.


Altså grundlaget for "i KRISTUS" ikon teologien er hard wired i vores nervesystem.

Så "i KRISTUS" IKON TEOLOGIEN - SPIRITUALITETEN - som vi finder udarbejdet ret detaljeret hos Paulus peger hen på vores ypperste potentialer for optimal social engagement og menneskelighed: en slags "total humanism" - ny humanitet og menneskelighed.

Ja så sandelig KRISTUS er det menneskelige i Gud. Om noget vi har og får vores menneskelighed skænket fra Gud i KRISTUS.

Gud er ikke en fremmed Gud over os men er i øjenhøjde med os selv og næsten hvis vi kan få øje på KRISTUS i os alle gennem at vi lærer at se med ❤️ som Gud ser på os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34051 - 24/12/2021 17:49 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Ja mange tanker, mange følelser her i Solhverv og Den Kristne Jul, hvor det fejres, at kristendommens Gud lod sig føde som et lille hjælpeløst menneskebarn af en jomfru - ved Helligåndens hjælp.

Mit håb er, at det fører os til at indse, at vi mennesker ikke er hævet over naturen, men selv blot er en del af den, og må leve derefter: Ikke være alt, alt, alt for mange - ikke hærge og plyndre og svine, men ydmygt, mådeholdende, empatisk omsorgsfuldt, og i kærlighed, at nå frem til et harmonisk liv - ikke blot med hinanden, men med hele denne klode.

Vi har jo evnerne dertil. Så hvorfor ikke bruge dem?
Overbefolkning: Bring de fattige lande ud af deres fattigdom.
Plyndre og svine: Find tilfredshed med et mindre og mere harmonisk forbrug.


M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmygghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34054 - 24/12/2021 21:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej Arne (mester)

Hvad har dyrene med os at gøre...

https://www.ringbearersdiary.com/Ringbearer_Cursed_Ring_DK.htm

https://www.ringbearersdiary.com/Ringbearer_Light_Ring_DK.htm

Skal vi ikke snart spise en sildemad sammen og drikke en flaske snaps ler blinker halvfuld heart Glædelig jul gamle broder...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34087 - 25/12/2021 11:21 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist, Arne og Jan

Jeg er glad for, at du kunne lide citatet af David Bentley Hart, Hanskrist. Han skriver virkelig smukt. Han kan også være tung at læse for mange; han lægger ikke skjul på, at han er en intellektuel sværvægter. Men han kan også mildne op og blive helt poetisk i sit sprog. Her er mine tre foreløbige favoriteter:

Dale C. Allison
David Bentley Hart
Nicholas Thomas Wright

Der findes en del med dem på både skrift og video (youtube).

Har jeg forstået dig rigtigt, at vi er hardwired med et fremragende potentiale for socialt engagement og menneskelighed? Og at det er Kristus-begivenheden, som aktualiserer dette potentiale?

At vi allerede er hardwired, minder mig om ordene:

Det gode behøver ikke at drage ind i sjælen, for det er der allerede, det er blot ikke erkendt.
- Theologia Deutsch


Og herfra kan jeg så ikke lade være med at tænke på dine ord, Arne:

Citat:
Vi har jo evnerne dertil. Så hvorfor ikke bruge dem?


Hvordan erkender vi? Hvordan handler vi? Nogle vil jo gerne handle for alles bedste, ja hele klodens bedste, men gør ikke det gode, selv om de gerne vil.

Er det egentlig også dette, Paulus taler om?

For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg.

For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.

Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde.

Fra Romerbrevet kap. 7


Kender du ikke også dette fra dit eget liv, Arne? Du vil elske med den altomfattende kærlighed og handle derefter. Men vil du påstå, at det er let?!

Måske Hanskrist eller Jan kan hjælpe os lidt her? smiler

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 92 af 245 < 1 2 ... 90 91 92 93 94 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Bombetrussel i Billund Lufthavn: Termina..
20/04/2024 11:34
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk