annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 102 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 224 af 245 < 1 2 ... 222 223 224 225 226 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42682 - 21/01/2024 23:46 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er meget enig med dig i det, du nu skriver.

Hvad der især betyder noget for mig i kristendommen er:

Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Desværre glemmer Johannes hurtigt "verden" til fordel for alene at belønne troende mennesker med "evigt liv".

Også Matthæusevangeliets kapitel 5, vers 3 til 10: Saligprisningerne:
Citat:
»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.

Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.

Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.

Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.

Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.

Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.

Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.

Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
Igen her er jeg ikke så overbevist om "belønningerne".

Og så er der jo den græsk-ortodokse kirkes ikoner, især Kristus Ikoner, hvor jeg i en stor del af dem direkte oplever ren og betingelsesløs guddommelig kristen kærlighed.

Jeg kan så tilføje, at det at gøre det guddommelige til en person: Gud - for mig forekommer primitivt "nærsynet".
Jeg er dog klar over, at der er ortodokse kristne, som fastholder, at kristendommens Gud ikke kan beskrives og fattes.
Ikonerne har jo heller aldrig visualiseringer af Gud - som i Det sixtinske Kapel - men symboliserer alene det guddommelige med farven guld: "Det uskabte lys" smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (21/01/2024 23:48)
Top Svar Citer
#42683 - 22/01/2024 00:52 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1901
Jeg undre mig over dit svar … Det du forstår som kristendom og dennes kærlighedsbudskab -

... når du samtidig ikke er overbevist om belønningerne – hvad er der så tilbage andet end tomme ord?

Nå, men mine spørgsmål var:
Citat:
Kan du kort beskrive, hvad du mener, der er kristendom -

… og hvilket kærlighedsbudskab denne religion har, som du ser den?


***


Citat:
Jeg kan så tilføje, at det at gøre det guddommelige til en person: Gud - for mig forekommer primitivt "nærsynet".


Så vil du måske forklare hvorfor du fremhæver Johannes 3:16 som det, du forstår som kristendom?

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.


.
Top Svar Citer
#42684 - 22/01/2024 10:57 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3679
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Og så er der jo den græsk-ortodokse kirkes ikoner, især Kristus Ikoner, hvor jeg i en stor del af dem direkte oplever ren og betingelsesløs guddommelig kristen kærlighed.


"ren og betingelsesløs guddommelig kristen kærlighed"

Vil du forklare hvad du mener med:

"ren og betingelsesløs guddommelig kristen kærlighed"


Det er ikke bare "ren og betingelsesløs guddommelig kærlighed" - nej der er tale om kristen kærlighed - guddommelig kristen kærlighed

I kristendommen findes ingen kærlighed (kristen kærlighed) mellem mennesker indbyrdes der ikke er person anerkendende - anerkender personen.

Og det samme med kærligheden mellem Gud og mennesker - også denne kærlighed er person anerkendende - anerkender personen.

Men du har måske opfundet en alternativ kristen kærlighed? Og for at forsvare din alternative kristen kærlighed vil du henvise til hvad du bygger det på i Nye Testamente.

Jeg har læst dig igennem mange år og de sidste mange år har jeg aldrig set det mindste spor af at "kristen kærlighed" bliver forkyndt og ja hvordan forstår du kristen kærlighed??? Nu du åbenbart godt kan fatte denne "kristne kærlighed".

Guds Kærlighed Kristus og den kærlighed der udfolder sig imellem Gud og mennesker ifølge Jesus Kristus gør du evigt og altid tykt grin med - nedgør og latterliggør du konstant - ja du bruger enhver mulig given lejlighed dertil. Hvad Jesu Kristi Ikon'er symboliserer omkring "kristen kærlighed" benægter du stort set i alle dine indlæg.

Som jeg i mange år har påpeget så flager du falsk med din Jesu Kristi Ikon. Enten ved du ikke hvad du taler om eller også er du jordens største hykler.

Jeg har det så dårligt med alle de mennesker du fører bag lyset. Der kunne jo være mennesker iblandt os der er oprigtige søgende og virkelig søger Gud i deres liv og i fald de lytter til dig bliver de fyldt med det værst tænkelige ANTI JESUS KRISTI'lige sludder jeg nogensinde har hørt - meget værre end hvad ateisterne disker op med.

At du samtidig med, at alt du skriver, er så ANTI JESUS KRISTI'ligt som noget kan være, også flager med et Jesus Kristus Ikon er simpelthen for meget af det gode.


Husker stadig hvor glad jeg blev første gang jeg mødte dine Jesus Kristus Ikon indlæg. Og jeg forventede at nu skulle vi endelig høre fra Arne om den kristne kærlighed mellem Gud og mennesker - kvaliteten af denne dynamiske dialogiske skabende communion og kommunikation der finder sted mellem Gud og mennesker - netop den virkelighed mellem Gud og mennesker som Jesus Kristus bærer ind i verden der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.

Men jeg ventede og ventede forgæves, der skete intet. Så prikkede jeg til dig i en opfordring til at gå et spadestik dybere i den kærlighed mellem Gud mennesker som Jesus Kristus bærer ind i verden (der er forudsætningen for den indbyrdes kærlighed mellem mennesker - at der ikke er forskel på jøder og græker træl og fri og kvinder og mænd). Stadig ingen reaktion og tegn på at du forstod et ord af noget som helst. Derfor har jeg overtaget den diskurs om Jesus Kristus Ikon'ernes legitimitet i Nye Testamentes Skrifter.


Vh HansKrist

PS:

Hvis nogen er interesseret i at forstå den kristne kærlighed mellem Gud og mennesket kan de læse mit forrige indlæg i denne tråd.

Dette skriver jeg fordi jeg allerede nu kan sige at Arne ikke har forstået den kristne kærlighed mellem Gud og mennesket og derfor ej heller hvad Jesus Kristi Ikon'er symboliserer - nemlig kvaliteten af den kristne kærlighed mellem Gud og mennesket.

Hvis jeg som menneske skal møde Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus - da skal jeg også opdage og erkende at være Guds elskede anden (Guds Børn se Rom 8 fx) - opdage og erkende hvordan Gud elsker mig; ser mig og kender (anerkender) mig (se usynlige Gud i det synlige (fx det uskabte SKABENDE LYS som GUDS HERLIGHED på Kristi Ansigt (qua Guds Billede) og igennem Kristus også min Karismatiske Guds Herlighed og Skønhed genoprettet) - og hører mig - tilhører mig - min samhørighed (communion og kommunikation) i GUDS ORD til mig igennem BØNS'HØRELSEN.


Kære HansKrist - en ting er at du kan spot on meget smukt poetisk på en endda enkelt og forståelig måde beskriver den Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologi ud fra Nye Testamente 's vidnesbyrd om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER ved Helligånden ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.

En ting er hvor meget smukt poetisk på en endda enkelt og forståelig måde kan beskrive Guds Kærlighed Kristus - den Jesus Kristus Søn Fader JEG'DU dialogiske dynamiske skabende samspils virkelighed mellem Gud og mennesket igennem Helligånden -- noget andet er at du kan redegøre for hvordan dette samspil mellem Gud og mennesket (og indbyrdes mellem mennesker) endda er HardWired i det menneskelige nervesystem - det evolutionsbiologiske nyeste parasympatiske sociale nervesystem - Smart Vagus der bygger på et BRAIN FACE HEART intersubjektivt kommunikation og communions dialogisk tilknytning og samhørighed - hvor ANSIGTET og HØRELSEN spiller en afgørende rolle på endda neurobiologisk set HardWired vis.

Neurobiologisk findes der HardWired spor af den paulinske (Nye Testamente) Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologi og SPIRITUALITET.

Altså når vi spirituelt gribes af og på ekstatisk vis opløftes af at møde Guds Kærlighed Kristus - vi oplever at være Guds elskede anden - i forbindelse med Nye Testamentes paulinske Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologi og SPIRITUALITET - så har vi medfødte neurobiologiske HardWired anlæg der gør at vi kan KONSOLIDERE hvad denne GUDS HERLIGHEDs DOXA SPIRITUALITET i en Ny Skabelse - de Nye Spirituelle Skabninger vi er.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42685 - 22/01/2024 13:34 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dit spørgsmål, som du her gentager:
Citat:
Kan du kort beskrive, hvad du mener, der er kristendom -

… og hvilket kærlighedsbudskab denne religion har, som du ser den?
var jo dét, jeg søgte at besvare.

Men jeg ser nu, at jeg vist ikke har læst dig korrekt, så jeg skynder mig at tilføje, at jeg ikke magter de ønskede beskrivelser, og at jeg alene kan beskrive, hvad i kristendommen, der især gør indtryk på mig.

Og det er jo - som jeg skrev - budskabet om det guddommeliges kærlighed til verden samt saligprisningerne af bestemte former for menneskelig væren - budskaber, der inspirerer mig - ikke efter et "noget for noget princip", men inspireret af at være en del af det elskede - verden - og inspireret til selv ydmygt at elske verden.

At kristendommen så stort set alene fokuserer på "Gud og mennesker" ser jeg som et primitivt træk, som kristendommen deler med så mange andre religioner.
Buddhismen er jo her en undtagelse, men den er jo så til gengæld fastlåst i dogmet om talrige genfødsler.
Tilbage bliver - mig bekendt - alene daoismen, som jeg dog kun kender meget lidt til.

P.S.: Jeg er selvfølgelig klar over, at mennesker, der anser sig som kristne, er det på mange forskellige måder. Det blander jeg mig ikke i, men jeg fastholder, at vi her i landet har trosfrihed.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42686 - 22/01/2024 13:40 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7215
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du kan angribe mig alt det, du vil, men du kan ikke fratage mig min trosfrihed.
De tider er forlængst forbi blinker
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 224 af 245 < 1 2 ... 222 223 224 225 226 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Nyheder fra Religion.dk