annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 84 af 245 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33436 - 30/09/2021 16:26 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Nu hjalp du mig igen smiler til at afklare, at visdom ikke er noget at prale af, men noget at bruge - et "værktøj" - hvis man er så heldig at have lidt af det blinker

For mig er det store mysterium dét, at oplevelsen af det guddommeliges væren overalt skaber kærlighed.
Men det er - mener jeg - ikke noget at spekulere over. Det vil være spild af kræfter, der kan bruges til noget bedre: at elske.

At elske er jo ikke altid lige nemt.

Det er ret ligetil med naturen - og så alligevel - arternes udvikling er en følge af mutationer - vel mest som en følge af kosmisk stråling - mutationer, hvoraf langt de fleste et mislykkede - "misfostre" - og kun ganske få udvikler nye kvaliteter, ja nye arter, som i sin til vi mennesker: Homo sapiens.
Set med menneskeøjne kan udvikling ved mutationer forekomme brutal, når man tænker på alt det stakkels mislykkede.
Men også her er spekulationer jo tidsspilde.

Det er jo betydeligt sværere at elske kriminelle mennesker, at sætte sig ind i , hvordan det er gået dem - oprindeligt uskyldige nyfødte - så galt - og at finde måder at hjælpe dem og deres omverden til en bedre tilværelse.
Jeg tror på, at vi kan gøre det meget bedre.

Kærlighed til kloden er jo heller ikke noget, vi mennesker kan prale af.
Vi har ganske vist opdaget, at vores usynlige forurening af klodens atmosfære kan ramme os selv og forsøger tøvende at bremse op, men der er jo lang vej til en ægte, ydmyg og taknemmelighed kærlighed til vores liv på denne klode.

Du skriver, at du måske stopper med at deltage her på Trosfrihed.dk.
Det er jeg ked af. Vores dialog har været en stor hjælp for mig til afklaring.
Min fornemmelse er at du er i en fase, hvor du vil kunne bringe oplevelser, meninger, idéer, perspektiver, visioner og inspirationer, som ville kunne påvirke os, der læser dig, på en god måde - ikke mindst når du skriver:
Citat:
Måske vi rører ved samme kerne, om end vi meget muligt går til den med et forskelligt vokabularium og kommer fra lidt forskellige vinkler.

Tak for din kærlige velsignelse - lige nu overvælder den mig rødmer

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33440 - 02/10/2021 23:54 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Citat:
Min opfattelse af ham Jesus på træpælen handler om forstandig fred med Helligånden. Oplysning (lærdom og visdom) med noget selvironi minder om guddommens almægtige viden, der for os kræver en erfaring i magtesløsheden. Ren kærlighed bevises på den måde igennem prøvelsen, udfordringer og besværligheder.



I slutningen af din mur af ord skriver du respektløs:
Citat:
"... ham Jesus ..."


***

Det jeg ellers hæfter mig ved, i det som du skriver er " ... Ren kærlighed ..."

Kærlighed kan kun være ren.

Taler du om kærligheden fra gud er den jo hellig, fordi gud er hellig

Kærlighed er handling og forstås som først kommende fra gud.
Han elskede os først.

... Så når vi siger visdommen kommer ovenfra - og vi er skabt i guds billede har vi egenskaberne til både at handle kærligt og med visdom - hvis man har kundskab om gud og handler efter denne viden.
Først da kan man handle med visdom ... og ens trofasthed vises, som jeg forstår du også mener - altid i "modvind" - jo ingen sag at være kærlig når alt er godt ...

Så søger man riget først vil man ha en god samvittighed og hjælper og et fremtidshåb om en bedre jord, men vejen er trang.

Citat:
Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/7

men ikke noget at tænke over fordi man har jo en hjælper i sandhedens ånd, så man altid ledes den rette vej - men dog straks mister hvis man viger fra vejen - guds vej - for du ved jo nok også, at gud kan man ikke narre, fordi han jo kan læse hjerter modsat hans modstander Satan, som kun kan se dine gerninger og hvad dine øjne drages af.

PS: Vil lige sige, jeg ikke har læst dit indlæg tæt. Kun skimmet.
Denne oplysning, hvis ikke mit skriv giver dig nogen mening.

*

Mighty One (feat. Todd Dulaney & Maryanne J. George)
https://www.youtube.com/watch?v=drfiLa3cwbo

*

En god nat til dig smiler

***



Redigeret af Tikka (03/10/2021 00:35)
Top Svar Citer
#33444 - 03/10/2021 18:09 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg ser, du skriver:
Citat:
Jeres modstand er ok tiltrods for, at jeg ønsker andet end modgang. Jeg beder om medgang. I det mindste dør jeg ikke af åndelig kedsomhed her i den åndelige kamp og min med hellig ånd tålmodighed både tåler og udholder alt i livet.
Jeg ved ikke, om du ser også mig som din modstander.
Det føler jeg ikke, at jeg er.

Hvad, jeg har opfattet om dig, er, at du har oplevet og vistnok stadig oplever åbenbaringer, som får dig til at tale om Helligånden - dig - og folket.
Jeg har også forstået, at det fører dig til at søge at gøre andre godt - især, hvem du møder, der ser ud til at have behov for hjælp.
Det beundrer jeg dig for.

Du kommer så ind imellem med udtalelser om forholdet mellem Helligånden, dig og folket, men her bliver jeg forvirret.

Hvad der er indeholdt i dit brug af ordet Helligånden, ved jeg ikke, og jeg gætter, at det nok også er meget vanskeligt at fortælle om.

Og hvad dig selv angår, mener jeg at have set, at du ikke ønsker at være en ny religiøs leder, men jeg er i tvivl om, hvorvidt du alene ønsker at være en, der hjælper sine medmennesker - eller du vil noget mere.

Og når du ofte bruger ordet: "folket", så får det mig til at tænke på noget i retning af et kongedømme - som om du skulle ønske at være "en religiøs konge" - men mit gæt er, at du ikke "ser ned på" dine medmennesker.

Det er alt dette, der forvirrer mig, men dog står det klart, mener jeg, at du har haft åbenbaringsoplevelser, der har hjulpet dig, og som har givet dig både motivation og kræfter til at hjælpe andre.

Dét har du min fulde respekt for!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33450 - 04/10/2021 14:28 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Det var ikke min hensigt at genere dig, men blot et forsøg på bedre at forstå dig.

Jeg fastholder min beundring og respekt for, at du søger at hjælpe andre mennesker.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33471 - 10/10/2021 17:56 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
#33436 - 30/09/2021 16:26 skrev jeg i denne tråd:
Citat:
Det er jo betydeligt sværere at elske kriminelle mennesker, at sætte sig ind i, hvordan det er gået dem - oprindeligt uskyldige nyfødte - så galt - og at finde måder at hjælpe dem og deres omverden til en bedre tilværelse.
Jeg tror på, at vi kan gøre det meget bedre.
Måske et godt udgangspunkt kunne være at se på årsagen til kriminelle handlinger.

Hvis et nyfødt barn har medfødte anlæg for kriminalitet, kan man jo ikke give barnet skylden.
Her er der vel ingen tvivl om, at barnet har behov for noget pædagogisk psykologi.

Og når vi voksne begår kriminalitet, er det vel et spørgsmål, hvor meget det egentlig er af fri vilje, og hvor meget det skyldes styring fra arveanlæg og/eller fra miljøskader i det ubevidste - begge kræfter som den kriminelle jo ikke er herre over - ja nok oftest end ikke kender.

Forbrydelse medfører straf, men når straffen er udstået, bliver forbrydelsen desværre ofte gentaget og fører til ny straf - ret så kostbart for samfundet.

Så spørgsmålet er vel, om ikke dygtige psykologer kunne hjælpe forbrydere til kontrol med deres forbryderiske tendenser.
Hvis det lykkes, kunne det redde ellers fortabte sjæle - og tillige reducere samfundets omkostninger til straf.
(Her er det jo ikke hjernevask, jeg tænker på) blinker

I hvert fald, blot at straffe forbrydere anser jeg for at være både primitivt og barbarisk cool

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 84 af 245 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk