annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 432 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 175 af 245 < 1 2 ... 173 174 175 176 177 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35234 - 29/03/2022 11:28 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Nå, men jeg har aldrig haft mulighed for et parforhold med en kvinde.


jamen er du ikke homoseksuel orienteret?

hvor meget går en homoseksuel op i et parforhold med en kvinde? kan han helhjertet ønske det?


Citat:
Gerth:

Jeg gider ikke en luder


men du gider godt selv være en luder og hvordan gik det iøvrigt? fik du dig nogle seksuelle oplevelser? ligefrem kærlighed er det vel ikke, men blot seksuelle oplevelser og erfaringer

jeg var bange for at du ville risikere at blive udsat for vold og blive misbrugt

nå men fortæl gerne, skete der noget, fik du aftaler på plads og hvor mange penge forlangte du?




Citat:
Gerth:

Fordi i ikke gider mig som en hjælp, har jeg ingen grund til at leve...udholde mere.


Kunne du uddybe mere præcist hvad du mener, det ville være rart før jeg begynder at besvare dig min ven


Citat:
Gerth:

Kun Helligånden driver mig!


fremragende Gerth - du burde læse Paulus der er drevet og grebet af Gud Helligånden og satte verden i brand med Begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der skabte de kristne samfund og Kirken.

Du burde da i den grad føle dig hjemme i kristendommen i en Kirke

Find ind i en Kirke Gerth - måske PinseKirken
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35235 - 29/03/2022 11:29 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Hvis du er tiltrukket af Kristen Mystik, hvad tænker du så om Meister Eckart?

Er det ikke noget med, at du er glad for Augustin? Der er en youtube-video om ham, som vi kan se.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35237 - 29/03/2022 12:13 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
jeg kan huske noget af Augustin fra år tilbage

han havde da godt nok også et erotisk indre og ja vel også ydre drive.

Gud, som monade (eller chakra eller arketype) er ikke et "neutrum" men sexet og fed - er vel ikke nogen ubevæget bevæger men er i sig selv fyldt med bevægelser og rørelser - virksom i kærlighed

et indre sjæleligt higende eros princip hvorigennem vi kan "stige" og opnå ihvertfald en indre fylde og rigdom vi savner som fattige

vi er så fattige - indre fattigdom - men igennem et indre sjæleligt higende eros princip kan vi opnå at blive forenet med vores rige og fyldige anima sjæl (animus sjæl) - det indre bryllup

et rigt indre liv - hvor vi formår at elske os selv og hvad der bor i os - fantasi og forestillingsevne - et indre rigt sjæleligt liv - hvori både drømmen om fred på jorden og paradis og himmeriget på jord indgår -

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.



I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Vi kan rumme noget og fatte noget med HJERTET som vi ikke kan med hovedet. For Paulus er Kristus Hjerte Mystik - vi kan blive omskåret i HJERTET med Kristus og erfare en transformation

hjertet har sine grunde, som fornuften ikke kender Pascal


med hovedet kan vi næppe rumme Kristus - Gudsfylden - og Gud Helligåndens rigdomme - men med HJERTET har vi i det mindste en mulighed for at kunne gribes heraf og ja gribe, begribe, det - ja at erfare hele guddomsfylden i kød og blod - eksistentielt

og efter min mening kan vi også sætte ord på efterfølgende som Paulus forlanger det både i en hymne pris og lovsang der udtrykker sig musikalsk gennem sang og musik men vi kan også lovsynge med vores forstand om vores Gudserfaringer - åndelige erfaringer - tale forstandigt = forståeligt til hinanden om tingene

jeg er gnostiker af hele min sjæl og hjerte og har altid været det, har aldrig været skeptisk, dertil har jeg fra barnsben, fra lille dreng haft alt for mange åbenbaringer til at jeg kunne ende op som tvivler eller som agnostiker

det personlige møde, de personlige møder, med Gud har været for overvældende og hyppige til at jeg kunne ende op som agnostiker i åndelig spirituel sammenhæng

på samme måde de mine indre sjælelige erfaringer har været for overvældende massive til at jeg kunne med en psykologi der afskaffer i videnskabelighedens navn enhver tale om at mennesket skulle være i besiddelse af en sjælelig indre rig verden - ja mennesket er et mikrokosmisk sjæleligt væsen - et helt univers i sig selv - jeg er fuldstændig på Paulus og Jung's side. Og mikrokosmos er opstået i en evolutionsbiologisk sammenhæng fordi vi som levende organisme og dyr og væsen overlever under de makrokosmiske betingelser, vilkår og Gud er den Værens Grund og Værens Magt der gør at vi har overlevet - har kunnet leve, overleve og formere os - under de makrokosmiske kår og vilkår vi har været udsat for,

derfor er der en sammenhæng og/eller ressonans vekselvirkning mellem os som mikrokosmiske sjælelige væsner og den makrokosmiske levende natur miljø vi eksisterer i --- men sammenhængen er lige så kompliceret som enkelt og ligetil, ikke mere om det nu - dog vil jeg lige nævne vores lunger og vejrtrækning, åndedræt, nu der var så meget om hjertet ovenfor - så må vi ikke glemme vore lunger - vores vejrtrækning, åndedræt - her er det mest indlysende at der er en sammenhæng mellem os som mikrokosmiske væsner og makrokosmos hvorfra vi drager og indånder den ilt vi ikke kan leve uden. Som idrætsmand har lungerne altid haft min bevågenhed og min gode ven Kristian Høgenhaug sover i øjeblikket i et ilttelt (hvor vi må formode der bliver skruet ned for ilt - så teltet skaber et kunstigt iltfattigt miljø, atmosfære, at sove i (en efterligning ved havets overflade at efterligne ophold i de høje bjerge når man er afskåret fra højdetræningslejr ophold)) for at forbedre sine hæmatokrit værdier, antallet af røde blodlegemer, i forbindelse VM i Ironman.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35242 - 29/03/2022 23:52 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
I denne tråd svarede du #35203 - 27/03/2022 14:50 på min replik.
Citat:
Ja, det er jo flot, at du ved, hvad Guds vilje er.
med ordene:
Citat:
Jeg tror, at vi skal passe på med at klistre ord på den andens udgangspunkt. Hvad du mener med "ved" er nok anderledes, end hvad jeg selv oplever.
Det har jeg siden spekuleret en hel del over.

Det er vel et spørgsmål om religiøs tro, og jo mere jeg tænker over det, jo mere uvidende føler jeg mig blinker

For mit eget vedkommende, er det jo sådan, at jeg oplever verdens væren som et ufatteligt mirakel.
Det er jo ikke noget, jeg tror, det er noget, jeg ikke kan løbe fra.

Så er det, spørgsmålet melder sig for mig:
Hvordan er det at være f.eks. kristent troende?
Og jeg opdager, at det ved jeg ikke.

Jeg er jo ikke kristent troende, men jeg har oplevet, hvad jeg mener er kristendommens ypperste kvalitet: Kærlighed - en kærlighed, der udover kærligheden mellem skaberen og det enkelte menneske går videre til medmennesker (Næstekærlighed).
Kristendommens øvrige indhold siger mig derimod ikke rigtig noget, men her er der jo mange troende, og hvordan det er at være oprigtigt troende, det kender jeg ikke.

Jeg nøjes jo med inspirationen fra det guddommelige mirakel: Verden væren, der giver mig kærlighed til alt værende - og taknemmelighed for at være en del deraf.

Men hvordan det er at være kristent troende på alt det udover kærligheden, som kristendommen også er, det aner jeg faktisk ikke - og det er jo nok ikke så ligetil at forklare forståeligt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35244 - 30/03/2022 04:32 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
der er ikke noget der hedder "kristent troende" som du skriver hele tiden Arne

kristne render ikke rundt og tror noget

Du er agnostiker og som sådan kan du ikke forstå det kristne trosliv og dets spiritualitet da det hviler på GNOSIS - vores spirituelle åndelige erfaringer og altså ikke noget vi tror


vil du forstå tingene kan du læse efterfølgende:


Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a SPIRITUAL REALITY IN ITSELF.

SPIRITUAL REALITY IN ITSELF

SPIRITUAL REALITY IN ITSELF

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the SPIRITUAL PRESENCE

SPIRITUAL PRESENCE

SPIRITUAL PRESENCE

At kirken taber terræn til new age skyldes at den indbilder i alt for høj grad befolkningen at dette at være kristen, er at tro på trosbekendelserne og hvad der står i Bibelen - men NEJ NEJ NEJ dette er et kæmpe kætteri imod trosbegivenheden eller rettere INKARNATIONSbegivenheden KRISTUS: Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. De nye skabninger vi er i og med begivenheden KRISTUS i vores liv.

Tro er den Gud Helligåndens Ny Væren = Ny Virkelighed vi er grebet af


-0-0-0-0-



TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


KRISTNE RENDER IKKE RUNDT OG HAR ET BIBEL KONKORDANTISK MENTALT TROS FORESTILLINGS UNIVERS I HOVEDET eller de render ikke rundt og tror på KIRKENS TROSBEKENDELSER
FOR NEMLIG ER TRO "ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf" - som Luther skriver.




Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 175 af 245 < 1 2 ... 173 174 175 176 177 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Politiet ophæver afspærringer ved Øst..
26/04/2024 13:31
Kinesiske Temu er den tredjemest populæ..
26/04/2024 13:00
Beredskabet: Ny røg ved Børsen giver i..
26/04/2024 12:06
Ung mand fængslet for besiddelse af sto..
26/04/2024 12:05
Randers Havn vil tage imod forurenet jor..
26/04/2024 11:25
Nyheder fra Religion.dk