annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 580 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 194 af 245 < 1 2 ... 192 193 194 195 196 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35539 - 19/04/2022 11:16 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Eferserbrevet kapitel 2 (så smukt så smukt og i nøje overensstemmelse med Galaterbrevet)


Frelsen af nåde


Også jer har han gjort levende, jer, der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre. Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.


❤️

Skabt i Jesus Kristus = den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus - vi er i og med og ved Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus -- og ind i vores liv gennem vores DÅB = iklædning KRISTUS - hvor vi afdør fra gamle Adam og genopstår og genskabes i kraft af Guds Ånd nu

Så enkelt og smukt er kristendommen.

-0-0-0-0-


Paulus' Andet Brev til Korintherne

Kapitel 3

Den gamle og den nye pagts tjeneste.


Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


-0-0-0-0-


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35541 - 19/04/2022 12:54 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Lad os tænke over tingene...

https://www.biblen.info/Selvmodsigelse.php?id=25

Hvad er sandheden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kan vi blive enige om noget...

https://vandrermodlyset.dk/kristus-2/

Citat:
Hvor lidet I dog kende eders Fader! Thi Naade er ikke det samme som Kærlighed; den, man elsker, giver man ingen Beviser paa sin Naade, men Beviser paa sin Kærlighed. Sandelig, jeg spørger eder: elske I da ikke eders Børn? De Børn, som I have avlet i Fryd og født med Smerte? Give I dem ikke dagligen Beviser paa eders Kærlighed? Søge I ikke med Nænsomhed og Taalmod at lede deres første Skridt paa Livets tornefulde Veje? Og synde de imod eder, ere I da ikke stedse rede til at tilgive, naar I se deres Sorg og Anger? Ja, ere I kærlige i Sind og i Hjærte, da tilgive I ofte Synder og Overtrædelser, før de ere angrede, før der er bedt om Tilgivelse derfor! Sandelig jeg spørger eder: vise I eders Børn Naade, naar de møde eder med Tillid og Glæde? Vise I eders Børn Naade, naar de nærme sig eder med Sorg og Anger? Mene I, at eders Børn vilde elske eder med større Styrke – hvis I gave dem Beviser paa eders Naade?
Have eders Børn ikke det fuldeste Krav paa eders dybeste og inderligste Kærlighed? Spurgte I dem til Raads, da I lagde Spiren til deres Legemliggørelse? Nej, I spurgte dem sandeligen ikke! Ja, jeg siger eder: de have det fuldeste Krav paa eder og paa eders Kærlighed! Og I føle det, I vide det; thi naar Sorger og Lidelser møde dem, da sørge I med dem, da lide I med dem, og I sige til eder selv: er jeg ikke Skyld i dette? thi mit Barn fik Livet ved mig. Kunde jeg ikke have sparet det for disse Sorger og disse Lidelser, hvis jeg havde undladt at lade det se Dagens Lys. – Og I elske disse Sorgens Børn med end større Styrke, med end dybere Kærlighed! Og se I, at de bære de tunge Byrder med Taalmod og Ro, da sige I til eder selv: har Livet givet mit Barn mørke og sorgfulde Timer, da har Livet ogsaa givet det Glæder og lykkelige Stunder; Mindet herom giver det Fred, giver det Styrke til at bære det, der er mørkt og tungt; dets Sjæl er modnet gennem Livets Prøvelser, thi Sorger og Lidelser skabe ofte de ædleste Følelser og de skønneste Tanker; ja, de udskille de forkullede Slagger og lade Guldet tilbage. Sandelig, mit Barn har dog ikke levet forgæves! –
Og som eders Børn have Krav paa eders Kærlighed, saaledes have I alle, ja, alle som een, det største, det fuldeste Krav paa eders himmelske Faders Kærlighed. Han spurgte eder ikke til Raads, da Han gav eder Livets Gave, da Han sendte eder ind i den Syndens og Dødens Verden, i hvilken I leve. Han gjorde det af Kærlighed til sine faldne Børn, Han gjorde det for at vinde de faldne tilbage, Han gjorde det af Kærlighed til eder, fordi Han vidste, at det var lettere for eder at kæmpe eder frem gennem de mange Jordelivs Sorger, Lidelser og Besvær; Han gjorde det, fordi Han vidste, at det var lettere for eder at modnes langsomt og langsomt at overvinde det onde og slette, fremfor, som Fuldmodne Væsener, at stilles overfor Mørket. Ja, Han gjorde det, fordi Han vidste, at ogsaa Glæden og Lykken vilde I lære at kende, lære at fryde eder over det skønne og det rene. Sandelig, I ere ægte Børn af vor himmelske Fader, og I have alle Krav paa Hans Kærlighed, den, som Han giver eder i fuldeste Maal! I ere Børn af Ham, og Han lider med eder, Han sørger med eder – men Han glædes ogsaa med eder. Og intet fryder Ham mere end at se og føle eders Genkærlighed! Men kun faa af eder vise Ham den Kærlighed, der tilkommer Ham med Rette; thi I have glemt eders Fader for mig, der kun er eders Broder; I have stillet mig mellem eder og Ham!
Mennesker! I elskede, søger at forstaa eders Fader! Søger at finde ind til Hans Kærlighed, den, der er over al Forstand, søger i Bønnens tillidsfulde Tanker at mødes med Hans altomfattende Tanke, søger at lade eders Villie mødes med Hans Villie; thi den, der gør vor Faders Villie, er eet med Ham nu og i al Evighed! Søger Ham! Ledet af Hans Tanke og støttet af Hans Villie, ville I vandre frie og glade gennem Jordelivenes skiftende Rækker; thi den, der er overvaaget af vor Faders Øje, den, der er omhyllet af Hans Kærlighed, Hans Glæde, viger bort fra Syndens og Mørkets Veje; og den, der har Fred med sin Næste, Fred med sig selv, bærer den himmelske Fred i sit Hjerte. Og den, der kender Længselen efter det fjerne Faderhjem, kender ingen Frygt og Angest for Dødens Skygge. Fredelig og stille vil den komme til eder som Nattens Søvn efter Dagens Besvær; og have I under eders Jordeliv dagligen opgjort eders Regnskab med eders Fader, have I elsket eders Næste, ladet eders Tanker være rene, frie for Vrede, Had og Misundelse, have I efter Evne søgt at gøre det gode, da have I intet Regnskab at opgøre, naar I vaagne til Livet i vor Verden. Da ville I snart finde eder til Rette i de Boliger, der ere eders i Hvile- og Læretiden, indtil nye Jordeliv atter drage eder til Kamp mod Mørket og Synden, til Fremgang mod Livet og Lyset!

Måske denne bog har interesse...

https://www.gucca.dk/gud-er-kaerlighed-bog-p505831...ASAAEgJISvD_BwE

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#35566 - 22/04/2022 17:54 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Angående Efeserbrevet 2:1-1o så ser vi måske forskelligt på, hvad det egentlig er, at Paulus siger.

Her følger den danske oversættelse efterfulgt af N.T. Wright's oversættelse.

Frelsen af nåde

Også jer har han gjort levende, jer, der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre. Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.


---

So where do you come into it all? Well, you were dead because of your offences and sins! 2 That was the road you used to travel, keeping in step with this world’s ‘present age’; in step, too, with the ruler of the power of the air, the spirit that is, even now, at work among people whose whole lives consist of disobeying God. 3 Actually, that’s how all of us used to behave, conditioned by physical desires. We used to do what our flesh and our minds were urging us to do. What was the result? We too were subject to wrath in our natural state, just like everyone else.

4 But when it comes to mercy, God is rich! He had such great love for us that 5 he took us at the very point where we were dead through our offences, and made us alive together with the king (yes, you are saved by sheer grace!). 6 He raised us up with him, and made us sit with him – in the heavenly places, in King Jesus! 7 This was so that in the ages to come he could show just how unbelievably rich his grace is, the kindness he has shown us in King Jesus.

Grace, Not Works

8 How has this all come about? You have been saved by grace, through faith! This doesn’t happen on your own initiative; it’s God’s gift. 9 It isn’t on the basis of works, so no one is able to boast. 10 This is the explanation: God has made us what we are. God has created us in King Jesus for the good works that he prepared, ahead of time, as the road we must travel.


---

Fra Bibelselskabet og Biblegateway online.

---

Det er for mig at forstå sådan her: Menneskeheden har levet i synd siden Faldet. På Guds initiativ (jf. Wright) gribes der ind i historien, således at vi kan få Kristi liv. Dette er nåde! Men griber vi nåden, så er der "good works as the road we must travel".

Derfor må den, som vil gribe Kristi liv også lade sig forme. Som Paulus er ret eksplicit om, så kræver dette, at vi udholdende gør det gode. (* og **).

Nåden er IKKE, at vi efter at have erklæret Jesus som Herre med vores mund, lader vores lemmer gøre, hvad de vil. Her kræves udholdenhed, selvbeherskelse, stræben (***). Nåden er Guds initiativ i historien, hvor vi - som menneskehed og som individer - får muligheden for at gå I Kristi fodspor og lade os forvandle af Jesu ånd. Dette var ikke muligt før Guds indgriben i verdenshistorien (og i hver vores personlige liv hvis vi griber Kristus).

Nåden er altså ikke, at vi i dag og i morgen og i årene frem kan leve, som det passer os og stadig blive frelst, men at Gud på trods af menneskehedens Syndefald greb ind og gjorde det muligt for os at leve som Mennesker - i Guds billede - og lade os forvandle af Guds ånd.

Frelsen, Arne, er i denne sammenhæng at blive forvandlet som mennesker og vokse og gro i Guds evighed og stråle Guds gode vilje ind i kosmos. Eller sagt på en måde, som du måske også vil anerkende: At blive menneskelige og elske med en ren kærlighed.

-------

*
Han vil gengælde enhver efter hans gerninger: Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv (Rom. 2:6-7)

**
For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt. (Andet Kor. 5:10)

***
Ved I ikke, at de, der er med i et løb på stadion, alle løber, men kun én får sejrsprisen? Løb sådan, at I vinder den! Men enhver idrætsmand er afholdende i alt – de andre for at få en sejrskrans, der visner, men vi for at få en, der ikke visner. Jeg løber derfor ikke hid og did, og jeg er ikke som en bokser, der slår i luften. Jeg er hård ved min krop og tvinger den til at lystre, for at jeg, der har prædiket for andre, ikke selv skal blive forkastet. (Første Kor. 9:24-27)

---

Sådan ser jeg på det.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35575 - 23/04/2022 11:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Når du skriver:
Citat:
Frelsen, Arne, er i denne sammenhæng at blive forvandlet som mennesker og vokse og gro i Guds evighed og stråle Guds gode vilje ind i kosmos. Eller sagt på en måde, som du måske også vil anerkende: At blive menneskelige og elske med en ren kærlighed.
så er min kommentar, at jeg er nær ved at være enig med dig i det sidste, du skriver.

Min formulering vil dog snarere være noget i retning af:
Som menneske at opleve at være en ganske lille del, men dog en del, af miraklet: Verdens Væren - og at opleve den altomfattende kærlighed, det fører til.

Dermed bortfalder - for mig - forestillingen om det guddommelige som en - eller tre - person(er), og i stedet for synd, nåde og frelse bliver det naturlig omsorgsfuld altomfattende kærlighed, det kommer til at handle om.

Som LUKAS-EVANGELIET, kapitel 17, vers 20-21 siger:
Citat:
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se her! For Guds rige er midt iblandt jer.”

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35576 - 23/04/2022 11:35 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
"Sådan ser jeg på det." - slutter du Thomas


Helt sådan ser jeg ikke på det.

Hvor er den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus?

Tro der er virksom i kærlighed og kærlighed der ikke gør næsten noget ondt.


For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.



Paulus siger det ret præcist:

*
Han vil gengælde enhver efter hans gerninger: Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv (Rom. 2:6-7)

**
For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.
(Andet Kor. 5:10)


Hvorfor siger Paulus som han siger? Fordi vi netop ikke skal optræde moralske - moralsk fordømmende - det er at falde ud af Nåden - ud af Kristus - ud af Guds Kærlighed Kristus - det er at være grebet og drevet af vores eget moralske sindelag og ikke at være grebet og drevet af Ånden: alle Gud Helligåndens mægtige gerninger - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske Nådegaver. Tro der er virksom i Kærlighed og Kærlighed gør ikke næsten ondt. Dette er et niveau over det moralske og loven.

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



Rom 7 viser at vi farer vild om vi vil være moralske selvstændige mennesker der kan det her liv uden Kristus - uden Gud - i Kristus er vi flyttet over i Livets Ånds Love - og hvor Ånden er der er også Friheden = spontanitet og kærlig skabende virksomhed.

Hvis vi mennesker opdrager hinanden med moral sker der det at vi synder - ægger til synd og det fordi vi glemmer alle Kærlighedens Mægtige Skabende Gerninger - tro der er virksom i Kærlighed. Der er så meget meget meget meget meget mere end det moralske at tage vare på i mellemmenneskelige relationer - hvilket er det kristendommen der er Kærlighedens religion pr se af alle har demonstreret.


-0-0-0-0-


""Nåden er IKKE, at vi efter at have erklæret Jesus som Herre med vores mund, lader vores lemmer gøre, hvad de vil.

Nåden er altså ikke, at vi i dag og i morgen og i årene frem kan leve, som det passer os""



Tro der er virksom i Kærlighed og vores Nye Handlingsbasis i Gud i Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke - gør ikke næsten ondt.


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-0-


Som sædvanligt savner jeg at folk har Gud med inde over deres liv - uden Gud og for os kristne; Gud i Kristus kan vi mennesker slet ikke lykkes.

Alt hos Paulus drejer sig om vores "i Kristus Væren" - den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus.

Dette er en Spiritualitet aldrig set før - og en Frihed og Kærlighed og Skabende Kreativitet ind i verden aldrig set før.

Desværre kan jeg kun gentage mig selv - ingen har som jeg skrevet om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET så folk bliver slået af forundring.


Men jeg har ikke gjort det godt nok ser jeg nu.


-0-0-0-0-

men i hvad du skriver Thomas er der dog sprækker af lys - af SPIRITUALITET - i KRISTUS SPIRITUALITET - den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens Ny Væren og Mægtige Virkekraft i vores liv.


Gud Helligånden OPBYGGER og skaber STRUKTUR - dette er det religionshistoriske nye i kristendommen:


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

i KRISTUS er der ikke kun en ÅBENBARING af GUD men også en ANTROPOLOGISK ÅBENBARING de nye skabninger vi er i Kristus:

du skriver selv om den KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI (som jeg læser dig):

at blive forvandlet som mennesker og vokse og gro i Guds evighed og stråle Guds gode vilje ind i kosmos. Eller sagt på en måde, som du måske også vil anerkende: At blive menneskelige og elske med en ren kærlighed.

men det er at blive forvandlet som menneske i kraft af Gud

vi skal ind i den samme kærlige kreative dynamik mellem Gud og mennesket som Jesus Kristus er religionshistorisk verdensberømt og kendt for at bringe i spil.

og vores menneskelighed og medmenneskelighed har vi i Gud - KRISTUS HEMMELIGHEDEN der nøjagtig er en lige så vigtig ÅBENBARING i Jesus Kristus som ÅBENBARINGEN af JESU KRISTI KÆRLIGE GUD FADER - vi som Guds børn og Gud vores himmelske Fader vi lever med og er gjort levende med.

Livet skjult med Kristus i Gud.


mere HELLIGHED mere RELIGIØSITET mere GUD i vores liv - mere SPIRITUALITET - der er for lidt - nærmest intet og det skyldes her på siden især Arne, Ole Bjørn og Simon og Jørgen Primdahl og Tikka og Jan ABC's menneskelig filosofi og spekulationer og Gerth's panteistiske seksualiserede helligånds energi der skaber kaos og er uden HELLIGÅNDENS OPBYGGELIGHED og STRUKTUR.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 194 af 245 < 1 2 ... 192 193 194 195 196 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Manchester City besejrer Tottenham og sp..
14/05/2024 23:20
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Nyheder fra Religion.dk