annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 189 af 245 < 1 2 ... 187 188 189 190 191 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35449 - 13/04/2022 01:18 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Så vidt jeg kan se, har du ikke belæg for kød i dit regenerativ permakultur jordbrug.
Hvis du kan finde noget, der underbygger din påstand herom, er jeg interesseret i at se det.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35451 - 13/04/2022 09:17 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Af Kristiane Ravn Frost:

For mig var dette en øjenåbner. Jeg har været 95% eller mere veganer siden 1979, så pludselig at opdage at husdyr er en del af løsningen er både provokerende og en lettelse af rang. Det er ikke urealistisk, at vi i løbet af en ti-årsperiode kan skabe et gedigent muldlag. Ligesom sunde tarme giver sunde mennesker, så giver et godt muldlag med masser af mikro-organismer og kulstof lagret i jorden gode betingelser for fortsat liv på jorden, idet mere kulstof i jorden binder mere væske, hvilket gør os i stand til at håndtere både større mængder regn og mere tørke, samtidig med at CO2 bliver bundet i jorden, hvor det gør gavn og øger vore afgrøder.




Fra Permakultur Farmers:


Det har været kendt i mange år, at stykke oprindeligt natur er 10 gange mere produktive end det såkaldte konventionelle landbrug, og det er uden nogen former for input. Og sådan ser det ud over det meste af verden. Den konventionelle landbrug med GMO, kemi, olie og mekanisk input, bliver slået 10 til 1 af naturen, som også altid er regenerativ.

Oven i det kommer, at mange af de konventionelle dyrkningsmetoder har så høj energi indput, at produktionen af energi i form af afgrøder ofte er mindre end input. Der er ingen pleje af jorden kun ødelæggelse. Det handler kun om her og nu gevinst, for enhver pris.


Et permakultur projekt skal ses som “et” levende organisme, et biologisk kredsløb, et uendeligt genbrugsystem, som er regenerativt hvor alle elementer er afhængig af alle de andre elementer, frem og tilbage. Der ingen envejs trafik af næring og energi i et permakultur design kun 100% genbrug igen og igen, som i en naturlig biotop. Jorden er levende med hele jordens mikrobiologiske fødekæde.

Det hele kommer an på jordens frugtbarhed, der skal altid dannes en dyb biologisk levende jord. At genetablere jordens mikrobiologiske fødekæde er den vigtigste del af alle permakultur projekter, afgrøder vokser ikke på kvadratmeter jord, afgrøder vokser i kubikmeter jord.

Træerne, buske vil være forskellige slags multipurpose træer og buske til tømmer, klip og drop, stævningsskov, blomst, frugt, nødder, bær og med så mange kvælstoffikserende træer og buske som muligt, især i den første del af succession. Dækafgrøder, sammenplantning, med nitrogenfiksering og produktive jordforbedrende enårige planter, vil være en vigtig del af opstart.

Alle planter vokser i succession gennem årenes løb, for at øge jordfrugtbarhed og produktivitet. Tankegangen er at fjerkræ og senere geder og svin vil kunne være overalt når træerne er vokset store nok til at kunne klare dyrene. Det er en naturlig blanding af dyr og planter der gør det muligt at opbygge et fødevarer produktivt regenerativt landbrug.

Permakultur Farmers det undrer mig at de ikke nævner køer og kvæg da de som de "store græssere" vi sætter ud i Naturnationalparker er mindst lige så vigtige som fjerkræ geder og svin i regenerativ permakultur landbrug jordbrug.




Se det efterfølgende videoklip Arne og Tikka og Thomas og Gerth - måske en af de "dokumentarfilm" der har gjort størst indtryk på mig.

Leif Busk: Hvad er permakultur


Om Leif Busk:
Jeg er uddannet Landmand, Planteavlstekniker og Agroingeniør med speciale i biologisk kredsløb og grønne teknologier. Siden 1985 har jeg arbejdet med at få naturens biologiske kredsløb tilbage til at være fundamentet i landbruget. Det første rigtige projekt var i Kgalahari ørkenen i Botswana og det kom hurtig til at handle om biogas, kompost Jord-Plante-Dyr. Kgalahari ørkenen er meget ufrugtbar og jorden meget dårligt, svaret var at opbygge et biologisk kredsløb mellem jord, planter og dyr som hurtig kom til at fungere godt. Jeg kaldte systemet Integreret Landbrug, da systemet ikke havde et navn, kendte dengang ikke til andre der havde forsøgt at etablere et biologisk kredsløb for at dyrke landbrug. Mange år senere kom jeg i kontakt med permakultur bevægelsen som arbejde med mange af de samme regenerative idéer. Jeg tog permaculture uddannelser fra Australien og USA. Jeg har i en årrække undervist på danske landbrugsskoler og arbejder nu med regenerativt-biologisk landbrug gennem et Biologisk Jord Laboratorie som fungere efter Soil Food Web metoden, her laver jeg laver biologiske jord og kompost prøver, samt fremstiller biokomplet kompost, altsammen grundlæggende dele af at starte biologisk regenerativt landbrug.




-0-0-0-0-0-


Opråb til Thomas især men da også ikke mindst Arne og ja Tikka

Se dokumentarfilmen:

KISS THE GROUND

Den er på Netflix



Kiss The Ground - er virkelig en film der får grundvoldene i vores liv til at vakle - en film der ryster os. Da forstår vi at det står meget meget værre til end blot klima krisen (der skal løses indenfor tre år) ja vi opdager at der er noget helt grundlæggende galt i det konventionelle landbrug globalt set som har ødelagt øverste muldlag og vores tarme som vores sundhed afhænger af.

Konventionel industri landbrug er hovedårsagen til biodiversitets katastrofen men også forurening og ødelæggelsen af vores øverste muldlag.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35463 - 13/04/2022 16:00 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
jeg har lige fået en mail fra Arne

Kære HansKrist

uden dig ville jeg ikke have forstået at

Dyr er nødvendigt del af det biologiske kredsløb, især drøvtyggere - i regenerativ permakultur jordbrug og at de på ingen måder er en CO2 belastning for klimaet gennem deres methan prutter der jo straks omdannes til CO2 og bindes til planterne og jorden (CO2 ædende bakterier) før de ryger i atmosfæren

at Paulus poetisk teologisk har beskrevet min Jesus Kristus ikon erfaring 2000 år før jeg erfarer dette

at Paulus skrifter er de ældste i Nye Testamente

og at der ingen uoverensstemmelse er mellem Jesus og Paulus

at evangelierne er teologiske biografier bestilt af en allerede etableret Kirke der havde en bekendelse til Jesus der er Kristus hvorfor undfanget ved Helligånden og født af en Jomfru som vi ikke finder spor af hos Paulus skal forstås som teologisk billedetale og ikke historisk dokumentarisk medicinsk faktuelt

Jan ABC kalder mig Mester, men der er kun en Sand Mester på Trosfrihed og det er HansKrist (spørg selv Tikka)

HansKrist du har været en stor berigelse i mit liv at lære at kende

mange kærlige hilsner Arne

PS:

hvis der er et menneske der kan få mig ud af alle mine agnostiske vildfarelser det er dig HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35466 - 13/04/2022 19:35 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Permakultur Farmers det undrer mig at de ikke nævner køer og kvæg da de som de "store græssere" vi sætter ud i Naturnationalparker er mindst lige så vigtige som fjerkræ geder og svin i regenerativ permakultur landbrug jordbrug.
Forklaringen er methan:
Citat:
I drøvtyggeres vom dannes methan, som kommer ud i atmosfæren, og den omfattende kvægavl har bidraget til at øge atmosfærens methanindhold.
og
Citat:
I 1980'erne bidrog methan således med ca. 15 % til forøgelsen af drivhuseffekten.
Men generelt er jeg da enig i, at jorden kan dyrkes på en biologisk bedre måde - bl.a. uden pløjning - og hvis vi ophørte med - eller i det mindste kraftigt reducerede - at spise husdyr, ville vi ikke behøve at "voldtage" nær så stor en del af klodens jord - da langt det meste jord bruges til husdyrfoder.

Vi mangler jo imidlertid stadig, at gøre noget ved ved vores uhyrlige forbrug af råstoffer og energi, og det affald, vi efterlader bl.a. i atmosfæren.
Hvad energi angår ser det jo ud til at sol og vind ikke er tilstrækkelig - og atomkraft skræmmer jo mange - omend på usaglig vis - lykkes det med fusionskraft ad åre, at efterligne solen, vil vi nok have rigeligt med klimavenlig energi.

En yderligere mulighed kunne jo være, at vi indrettede vores eget antal i forhold til, hvad kloden kan holde til.

Samlet set tror jeg, det handler om at finde en bedre livskvalitet end den dominerende rent materielle "brug og smid væk kultur".
Og vi har jo evnen til glæde i kærlighed og omsorg smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35467 - 13/04/2022 19:43 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
jeg har lige fået en mail fra Arne
Som jeg ser det, er det en barnlig ønskedrøm - godt sovset ind i savlende selvros.

Stakkels mand. Han har det vist ikke godt trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 189 af 245 < 1 2 ... 187 188 189 190 191 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk