annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 566 gæster og 218 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 205 af 245 < 1 2 ... 203 204 205 206 207 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35654 - 03/05/2022 12:19 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver, som svar på at jeg skrev, at jeg ikke har erfaring med bøn:
Citat:
Det kan du let få, hvis du vil smiler

Det er en bøn om at måtte elske alle væsner. En bøn og et ønske om at måtte udvikle denne rene kærlighed.

Bønnen ændrer ikke en ved et trylleslag, men er en fortsat og daglig indstilling af viljen.
Min replik:
Jo, hvis man har en tro, der siger en, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske, så kan man jo bede sin Gud om hjælp, og uanset om man så får en sådan hjælp eller ej, så indeholder alene fokuseringen på det, man beder om, jo muligheder for selvudvikling.

Men for mig er det sådan, at jeg kan ikke forbinde min oplevelse af det guddommelige med en sådan Gud.
Imidlertid sker der for mig dét, at selve oplevelsen af det guddommelige på uforklarlig vis inspirerer til ydmyg, mådeholden, harmonisk, empatisk, omsorgfuld og altomfattende kærlighed.

Men så er der jo dét med at leve op til følelses-inspirationerne.
Her er det snarere kontemplativ eller meditativ oplevelse af det guddommelige, der hjælper mig, hvadenten det så drejer sig om et andet menneske, noget andet levende eller noget andet værende (såsom denne klode).

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35655 - 03/05/2022 12:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Men så er der jo dét med at leve op til følelses-inspirationerne.


He he … man kan vel ikke leve op til følelserne, når du mener, det er følelserne der styrer menneskenes gøren og laden -

så hvordan vil du leve op til det, du kalder følelser, der - som jeg forstår dig - styrer din gøren og lade, og som tilmed komme spontant ved filosofisk eftertænksomhed omkring det guddommelige?

Top Svar Citer
#35656 - 03/05/2022 14:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jo, hvis man har en tro, der siger en, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske


det er svært for mig at finde ud af, til trods du flager med et Jesus Kristus Ikon om du overhovedet har beskæftiget dig med Jesus Kristus og er fortrolig med hvad han står for.

har Jesus Kristus en tro der siger ham, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske?

har de kristne en tro der siger dem, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske?

Jeg tror du er på dybt vand, du er ude at svømme hvor du ikke kan bunde, for du taler om tingene som et barn kunne finde på at gøre.

Du forstår simpelthen ikke tingene, det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Jesus Kristus bad uafbrudt til sin Gud Himmelske Fader som Guds Søn. Og det samme gør vi kristne, det samme finder vi hos Paulus og ja Johannes og ja i alle Nye Testamentes tekster, men stadig det betyder noget andet end "en tro, der siger en, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske"

Hvad betyder det så HansKrist?

Det er en beskrivelse af hvordan relationen, den kærlige kreative dynamiske relation, er mellem mennesket og Gud - som kan udtrykkes på et væld af måde.


Nu fik jeg ryddet op i barnlighederne, naivitet og dumhed, uvidenhed.


-0-0-0-0-

Bøn er for mig at vi holder kæft og vi giver Gud en chance for at komme til orde. Som Paulus redegør det i Rom 8 men også 1 Kor 2.

At Gud kommer til orde gennem ÅBENBARINGER: intuition og inspiration og ny energi og kraft - igennem ideer = MOTIVER (MOTIVATIONER = ARKETYPER) gennem DRØMME og SYNER og BILLEDER = fantasi og drømmebilleder.

Både for Paulus og for Jung og ja moderne videnskabelig psykologi er det et faktum at mennesket ikke kender sig selv i verden og den kosmiske sammenhæng og social'kollektive sammenhæng, fuldt ud men at vi kan komme i proces med dette det UBEVIDSTE - især arketypiske kollektive (fællesmenneskelige arvegods) lag af vores psyke eller selv og verden.

Bøn er ifølge Paulus og ja Jung at vi kommer i proces med det UBEVIDSTE og Jung har som Paulus redegjort for hvad det er vi her kan vente os som vi dog selv gennem egne erfaringer må gøre os bekendt med da selv Guds Ideer = MOTIVER = Arketyper kommer til os på individuelt vis - såvel som de eksistentielle vilkår og situationer er forskelligt fra person til person.

I drømme kommer der da billeder af mandlige personer? Ja selvfølgelig som der gør af kvinder og børn og ja dyr og fremmede landskaber. Kommer der billeder af os selv stående overfor mænd? ja nøjagtig som der kommer billeder af os selv stående overfor børn og kvinder og dyr og i fremmed huse og lande.

Nogle af disse drømmebilleder refererer tydeligt til en kendt person i vores bekendtskabskreds og andre vil være arketyper urbilleder med en voldsom energi og kraft påvirkning og fyldt med ny mening og betydning - der vil være skelsættende for vores vej her i livet, og for vores personligheds vækst og udvikling.

Vi kender lidt til hvad Paulus mødte i et SYN på vejen til Damaskus - som ændrer Paulus' liv radikalt og som gør ham til en af historiens vigtigste skikkelser, ham der har ændret mest verden, og mod slutningen af sit liv siger Paulus, jeg gider kun tale om det som Kristus har udvirket i mit liv.

Kristus Jesus = Gudmennesket eller mennesket med Gud (men altså er Kristus Jesus ikke en menneskegud som nogen naive barnlige sjæle, Arne fx, opfatter tingene). Meget mere kunne siges om Kristus Jesus, fx at han er bærer af Guds Ånd ind i verden ret for alvor - hvorfor Opstandelsesbegivenheden Kristus er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor med mennesket Jesus og som grundlægger de urkristne samfund og Kirkerne i verden.

Den kristne religion og SPIRITUALITET er uden tvivl det bedste der er hændt i menneskehedens historie - det siger jeg som hard core paulinsk kristen. Mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er den URKRISTNE ægte PAULINSKE SPIRIT KRISTOLOGISKE.

Hvor der er en tydelig KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI lære om mennesket, der svarer ret nøje til hvad Jungiansk Psykologi har opdaget og erkendt på empirisk videnskabelig vis.

I og med og ved begivenheden Kristus er der ikke bare en ny Guds åbenbaring men også en ny Åbenbaring af mennesket med Gud - Gudmennesket - de nye skabninger vi er i Kristus - drevet og grebet af Ånden, Guds Ånd, Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed som dette ret for alvor tog sin fart med mennesket Jesus i kraft af Gud.

Hvad Paulus har sagt om Gud Helligåndens Frugter men ikke mindst Gud Helligåndens Karismatiske Gaver er mageløs og peger på en psykologi der først ret for alvor ser dagens lys i det 20 århundrede, Abraham Maslow (humanistisk psykologi) og Jungiansk Psykologi. Hvor sikker Paulus er når han betræder et område hvor han er 2000 år forud for sin tid mht forståelsen af den menneskelige personligheds udvikling og individuation er imponerende. Også hvordan han formår at sætte det ind i en multikulturel identitets kontekst der meget ligner vores idag, gør at vi kan læse Paulus for at finde svaret på de spørgsmål de unge slås med idag i en multikulturel verden hvor identitets spørgsmål er blevet høj aktuelle hotte.



Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

"følelses-inspirationerne" - godt nok nogle svulstige intetsigende ord som Arne Thomsen der kommer med ifølge ham selv.

Som et Jungiansk teologisk dannet menneske, gennem Jung, Paul Tillich og moderne neurovidenskab må jeg lige lave en nødvendig begrebsanalyse af begrebet "følelses-inspirationerne".

En INSPIRATION en ÅBENBARING er altid en central akt der rammer mennesket i dets totalitet og eksistens, så en INSPIRATION omfatter det hele menneske - alle menneskets dimensioner bliver påvirket af en INSPIRATION både vores følelsesliv, vores erkendelsesliv (GNOSIS) og vores viljesliv.

For Arne ser det hele ud til at være følelser.

For Tikka er det hele erkendelse = hjernespind og indbildning - ihvertfald findes der for Tikka ikke nogen virkelighed udenfor bevidsthedens virkelighed. Det var det psykoanalysen og eksistentialisme (den franske og tyske i begyndelsen af det 20 århundrede) gjorde op med, denne forfejlede "Tikka subjektivisme" hvorfor de bandt subjekt og objekt sammen, selv og verden blev bundet sammen, tænkt og forstået i en levende dynamisk samvirkende relation. Og bevidsthedens vigtigste funktion var at være kritisk bevidsthed, altså modsat Tikka så er bevidsthedens funktion ikke hjernespind (bibelfundamentalisme (blind overtroiskhed)) en små psykotisk opfattelse af virkeligheden, men at undgå disse tåbeligheder - så bevidsthedens fornemste funktion er at vi kan skelne mellem indbildning (hjernespind) og virkelighed. Tikka tænker, det var noget nyt for mig, jeg troede bevidstheden var noget vi skulle flygte og flytte ind i og der bo lykkelige vi vores hjernespind, psykotiske opfattelse af virkeligheden.


PPS:

Arne's falske ydmyghed og filosofiske fortænkthed er så livløs og humørforladt - at jeg for en lille uges tid siden tænkte, det her bliver ikke ved med at gå, og jeg tænkte om jeg skulle blande mig og pege på livlighed og spontanitet og de spontane suveræne livsytringer som vi ser i forældrenes titte bøh leg med det lille barn og som forsætter livet ud i forbindelse leg kunst og sport, i forbindelse kærlighedslivet og i forbindelse arbejde og studier og forskning.

Men Arne kender denne min kritik, hans ubevidste husker min kritik, og det lykkedes ham selv at komme frem til at spontanitet var at kysse det lille barn på kinden, som jeg dog mener er noget kulturelt, det spontane er at snakke smile og lege, lave sjov med barnet og iagttage barnets reaktioner og bemærke fx om barnet gerne vil op i favnen fx.


PPPS:

Bravo HansKrist - så fik vi igen STRUKTUR og MENINGSFYLDT TVÆRVIDENSKABELIG SAMMENHÆNG på samtalen - på den indbyrdes debat.

Paulus forlanger at vi skal tale forstandigt om tingene, så folk der står oppe i døren og lytter til os, ikke tænker om os at vi er uforstandige mennesker.

Hvad så med Gerth der taler i vildelse og uforståeligt? ja dette er ikke godt for trosfrihed og får folk til at flygte fra stedet og ryste på hovedet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35657 - 03/05/2022 15:47 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
At ÅBENBARINGER er fra GUD betyder at de er SPONTANE.

At udforske den SPONTANITET der betyder alt for Paulus har først for alvor set dagens lys i begyndelsen af det 20 århundrede - især Jungiansk Psykologi har bidraget væsentligt til at forstå forholdet der alene gør os i stand til at kunne læse 1 Kor 2 - det kapitel der om noget var vand på Jungiansk Psykologis Mølle.

I en paulinsk kristen sammenhæng er bøn at turde være åben overfor:

SPONTANITET - det SPONTANE - nemlig hvad der er fra GUD og ikke fra mennesker.

Hvad der gives os SPONTANT - i SPONTANITET er også det vi forstår ved INTUITION.

Henri Bergson er en bemærkelsesværdig skikkelse i den her sammenhæng.

Alle ægte INSPIRATIONER (ÅBENBARINGER) er også SPONTANE.

Det er psykoanalysens metode til at udforske det UBEVIDSTE - det med GUD - det religiøse - hvad der er drivkraften i menneskets SPIRITUALITET.


Så BØN er at vores ånd, bevidsthed holder kæft og Guds Ånd - gennem SPONTANITET får lov til at meddele sig til os, arbejde i os.

Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

Åndelig gudstjeneste:

Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.


Hvorfor er ovenfor et eksempel på Åndelig Gudstjeneste, jo fordi i legemet der bor vores vilje, og det er Guds Vilje med os, ideer og tanker med os vi skal nå frem til, hvorfor vi skal bringe vores legemer som et levende og helligt offer og så vil vi blive gjort levende for Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35658 - 03/05/2022 16:39 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg kender ikke til en religion, hvor Gud fremstilles som en menneskemand. Der er forskellige guder i hinduismen mig bekendt, men der er også en erkendelse af, at Guddommen selv er evig, uendelig og ubeskrivelig.

Faktisk har buddhismen mig bekendt denne idé om at bede i en ånd af Loving-Kindness. Og buddhismen tror ikke på Gud.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 205 af 245 < 1 2 ... 203 204 205 206 207 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
Nyheder fra Religion.dk