annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 619 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 117 af 245 < 1 2 ... 115 116 117 118 119 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34345 - 08/01/2022 19:51 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du forstår ikke mit "skriv".
Min reaktion:
Så bare glem det blinker
V.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#34346 - 08/01/2022 20:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

tommelop

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#34348 - 09/01/2022 02:36 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.


JESUS KRISTUS er altså åndshovmodig ifølge Arne. JESUS KRISTUS er hovmodig står der længere oppe og han "gramser". Arne mener JESUS KRISTUS er naiv og snæversynet og nedgør det guddommelige. 😱🤔 (Men skræmmende bliver det først når Arne i tider og utider flager med et JESUS KRISTUS IKON). Det er absurd det er grotesk og det er at flage falsk. Det er også ufatteligt der ikke er andre der har opdaget svindel og fup nummeret. Alt det selvmodsigende vrøvl vi skal høre på.


Sådan har Arne med stor ihærdighed udtrykt sig gennem årene.

Helt fint med mig - det må manden Arne da gerne mene - også selv om JESUS KRISTUS mener det stik modsatte - er religionshistorisk verdenskendt for at bringe det stik modsatte på bane, i spil i verden.


Men kære læsere nu holder I fast, I sætter jer ned og pas på ikke at falde ned af stolen.

Arne flager med et JESUS KRISTUS IKON - den JESUS KRISTUS han bekæmper - og konstant modsiger.

Bekæmper og modsiger Arne hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden???

Ja - læs selv det ovenfor i citations boks med stor skrift.


-0-0-0-0-


Jeg kan også spørge folk om der er nogen der kan finde bare en lille bitte smule JESUS KRISTUS i hvad Arne skriver ovenfor???

Nej vel - for det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden er det stik modsatte - JESUS KRISTUS siger det stik modsatte af hvad Arne hævder.

Jeg kender ikke to der er så forskellige med hensyn til det religiøse spirituelle som JESUS KRISTUS og Arne.

Og jeg har valgt det gudsforhold Jesus Kristus bragte i spil i verden - GUDS KÆRLIGHED KRISTUS. Det er for mit vedkommende et af de vigtigste Guds Åbenbaringer verden har set (fremmeste kvalitative Guds Relation verden har set der stemmer med moderne neurovidenskab) og det siger eller står for det stik modsatte hvad Arne prædiker. Fred være med det, men ikke fred være med at Arne vil flage falsk med et JESUS KRISTUS IKON - dette er grotesk og det skriger til himlen når han bekæmper alt hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.


-0-0-0-0-

Kære HansKrist jeg tror ikke Arne tænker så langt - at han overhovedet overvejer om det han skriver gir mening og om der er en rød tråd.


-0-0-0-0-


Hvis vi nu bad Arne om at læse hvad han selv skriver, der står med store bogstaver ovenfor, og vi så spurgte ham om JESUS KRISTUS repræsenterede (stod for) det samme eller nærmest det modsatte, tror I Arne vil svare os??

Nej det tør han ikke.

Han er smuttet nu. Lige nu glider han af og forsvinder.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34349 - 09/01/2022 11:50 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Jeg læser artiklerne på afkimel.wordpress.com, som er "Awarded top 100 theology blog". Jeg har fundet noget, som ligger lige i skæringspunktet af vores diskussion.

I arkivet for januar 2013 findes: St Gregory the Theologian: Not Knowing–yet Knowing–the Incomprehensible God - om St. Gregorys forståelse.

I del 3 står følgende:

Gregory does not deny that the biblical saints were given a vision of God; he only denies that they “had taken in the nature, the total vision, of God” (28.18). For Gregory, comprehension expresses cognitive mastery of the object, perfect apprehension, complete knowledge. But the infinite Deity cannot be so grasped and captured by the minds of his creatures. The divine being is inexhaustible. In his goodness God generously presents himself to humanity to be known (28.11), yet there is always more to be known.

God is boundless, incomparable, infinite Being, surpassing time and space and all creaturely existence. In his self-communication he is apprehended by the purified human mind in limited fashion, yet he is nonetheless truly apprehended. If God were totally ungraspable, we would never seek him; yet he gives himself to us to be grasped, however partially, in order to draw us to himself in wonder and love.

“God’s transcendent being overflows, as it were, into our knowledge of him,” writes Beeley, “so that, while God’s infinitude is always a limiting factor, the result is a direct and continuous relationship between God’s being and the human knowledge of God”.


https://afkimel.wordpress.com/2013/01/17/not-knowing-yet-knowing-the-incomprehensible-god-part-3/

Arne, jeg håber, at du vil være med til at udfolde dit perspektiv, og det vi diskuterer. Vi kender jo godt dit principielle ståsted (som dog også flytter sig nu og da).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34350 - 09/01/2022 13:06 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Her først svar på dit indlæg #34344 - 08/01/2022 19:50, hvor du skriver:
Citat:
Vil du fortælle lidt om, hvorfor præsten fik dig til at flygte fra kristendommen?
Vil du fortælle lidt om, hvad du nu tænker om Jesus Kristus?
Vil du fortælle lidt om, hvordan det hele nu er "faldet på plads", nu hvor du opfatter hele skabelsens som hellig?
Jeg lytter gerne. Det er spændende!

Tak for din interesse.
At blive opsøgt af præsten, mens jeg er alene i eget hjem om eftermiddagen og blive aftvunget en bekendelse af kristentro, det er jo psykisk vold.
Da præsten var gået, fyldte den begivenhed mig med væmmelse ved præsten og dermed også ved den danske folkekirke, ved kristendommen og ved religion i det hele taget.
Jeg vendte kirken - og religion i det hele taget - ryggen som noget stinkende korrupt – indtil jeg mange år senere som turist nysgerrigt besøgte en meget lille kirke på en lille bjergtop i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø.
Tro fødes ikke med tvang, men i frihed. Det er i hvert fald min erfaring.

Du spørger, hvad jeg nu tænker om Jesus Kristus, og mit svar er, at jeg egentlig ikke tænker så meget, snarere fornemmer og oplever jeg de dybt alvorlige kærlige øjne.
Så er alt andet angående Jesus Kristus jo egentlig ikke særlig væsentligt.

Budskabet, jeg fik, at jeg ikke skulle tage dogmerne så højtideligt, forvirrede mig totalt, jeg fik en sten i min sandal, så det blødte, mistede nøglerne til mit værelse og til min scooter, måtte finde et tilfældigt sted at sove, men næste dag var nøglerne pludselig igen i min bukselomme, som jeg havde søgt i utallige gange aftenen før.
Jo, det budskab forvirrede mig, men førte jo til, at der ikke var grund til teologiske spekulationer, at de dybt alvorlige kærlige øjne, som fra dét øjeblik ændrede mit liv, var hævet over den slags!

Alt dette skete for nok ca. 30 år siden, men i 2021 gik det for alvor op for mig, at den værende verden ikke er en selvfølge, men et ufatteligt mirakel, hvor også naturvidenskaben må give op.
Så ligger det jo lige for: Verden er hellig.
Og konsekvensen: Den skal behandles derefter.
Mere teologi har jeg ikke behov for 😊

Når jeg så ser dit seneste indlæg med de meget omfangsrige teologiske overvejelser, som jeg endnu ikke helt har gennemlæst, så er min første tanke, at man prøver at gøre sig klog på noget, der ligger langt over vi menneskers evner, hvilket vist også nævnes.

Jeg kan også udtrykke mig helt kort:
Menneske-logik magter - naturligvis - ikke det guddommelige.
Og Hanskrists "logik" mod mig finder jeg uduelig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 117 af 245 < 1 2 ... 115 116 117 118 119 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Otte omkom, da bus med landarbejdere væ..
14/05/2024 17:46
Nyheder fra Religion.dk