annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 124 af 245 < 1 2 ... 122 123 124 125 126 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34384 - 09/01/2022 23:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hvad du skriver Arne er næsten sort snak for mig - men noget kan jeg dog forstå af dine sære/mærkværdige teologiske forvirrede tanker om tingene:


Først var det Gud der ifølger Arne var fjern og ukendt og uerkendelig for os. Men nu gælder det samme Jesus Kristus.

Selv om stort set dog alle kristne kan enes om sand Gud og sandt menneske - så afviser Arne også det forhold.

Ifølge Arne var Jesus ikke et virkeligt menneske - ikke sandt menneske. Med den antagelse findes kristendommen ikke.


Begivenheden KRISTUS som Prenter nok ud fra Barth giver følgende udtryk:

inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er i Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer (fx Arne's negative tanker om Gud), og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.



Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud (Arne's fjerne Gud) kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud - og Arne skubber Gud væk fra os - gør Gud fjern og fremmed for os og uerkendelig for os - vi kan ikke være i bøn og samtale med Gud. Agnostiker Arne har da heller aldrig været i bøn. Og Jesus var konstant i bøn og bad os om det samme.


Jeg ønsker virkelig for Arne at han må opnå erfaring med Gud i sit liv som virkelighed GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆR og underfulde gerninger - inspiration og motivation fx.

I begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - erfarer vi Gud som virkelighed - altså vi kender Gud Helligånden - at være drevet af Ånden (af Guds Ånd).

Paulus skærper tingene i 1 Kor 2 hvilket glæder og fryder Jung da han her ser sin psykologi blive bekræftet af Paulus:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.




2 Kor 3:

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34387 - 10/01/2022 01:04 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du fordrejer mine ord!
Jeg skrev: "ikke et almindeligt menneske" - underforstået hvorfor ydmyghed ikke gælder her.
Det fordrejer du til: "ikke et virkeligt menneske" og "ikke et sandt menneske".
Derved ændrer du mine ord til at få nærmest den stik modsatte betydning!

Og så giver du den ellers gas derud af på dine klart falske forudsætninger!

Den slags snavsede "julelege" gider jeg ikkke at spilde min tid på.
Undrer mig, at du kan lyve så skamløst.
Arne.
Top Svar Citer
#34388 - 10/01/2022 01:27 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne: Hankrist opfatter Jesus Kristus, som et menneske

For mig er det en dybt besynderlig tankegang, at Jesus Kristus skal opfattes som et almindeligt menneske under menneskelige livsvilkår.

Jeg fatter ikke, at Hanskrist i dén grad kan "få mig galt i halsen"



Hvorfor skulle jeg lyve?

Og hvis ikke Jesus Kristus er almindelig menneske = sandt menneske (sandt menneske betyder almindelig menneske som vi andre) ja så kan der ikke være tale om en inkarnation's begivenhed - så har vi stået overfor nærmest et spøgelse 👻 og Gud har jo ikke fået godt fat i os i Jesus Kristus hvis ikke Jesus Kristus er sandt menneske - det er den menneskelige natur i kød og blod og under eksistensens vilkår og faldne tilstand der er hentet hjem igen af Gud: givet Ny Væren i Kraft af GUDS ÅND. Og i Kristus - i inkarnations begivenheden KRISTUS er vi de nye skabninger i kraft af GUDS ÅND. Det er Gud - GUDS ÅND - der altid er på spil og gør det for os. At bede er også at lade GUDS ÅND komme til i vores liv. Gud der beder i os og går i forbøn - da Gud kender os bedre end vi selv gør.

Inkarnation kræver at Jesus Kristus er sandt menneske, under eksistensens vilkår, også døden som vilkår. Hvis ikke er der ikke sket noget for os mennesker, så har Gud ikke handlet - været i Jesus Kristus. Gud har været der for os og i KRISTUS er vi det Guds Nådes Kraft Værk qua den Ånd der vækker til live altså Guds Ånd er båret helt ind i den menneskelige natur fordi Jesus Kristus er sandt menneske. Vi har hele guddomsfylden (den GUDS ÅND) i kød og blod.



Men det er altsammen noget der kan og skal leves og erfares - hvorfor det ikke er spekulation (dogmatisk) men en erfarings virkelighed vi skal få taget hul på og det kan kun gå for langsomt: derfor kom igang - ta imod Ånden fra Gud - lad for ind i helvede dog Gud komme til i jeres liv - ta ham med ombord:


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2


Vi kan gøre det i overensstemmelse med Jung - da Jung netop bygger sin psykologi på 1 Kor 2.

Menneskets ånd (bevidstheden) kan noget - men Guds Ånd (det ubevidste) kan meget meget mere som Paulus og Jung begge har erfaringer med og som de begge opfordrer os til at komme i proces med, med Guds Ånd - det der er fra Gud.

Det er fantastisk at lade Gud - GUDS ÅND komme til og bede i os - arbejde i os.

Jeg kan kun anbefale alle at de har modet til denne overgivelse og hengivelse til GUDS ÅND.

At se hvordan GUDS ÅND arbejder i et menneske - som når det overgiver sig til GUDS ÅND er som søvnen der styrker os og fornyer vores kræfter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34389 - 10/01/2022 11:25 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, enhver kan se, at du fordrejer mine ord, så de passer bedre i dit kram.
Det er klart dokumenteret her og kan kun ændres, hvis du tilbagekalder og undskylder.
Det gør du jo nok ikke, og dermed har du stemplet dig selv nu og fremover.

Din "søforklaring" om, at dit citat ikke er særlig forskelligt fra, hvad du citerer, holder ikke og ændrer i øvrigt ikke ved, at du bevisligt er en citatløgner.

Arne.
Top Svar Citer
#34392 - 10/01/2022 16:44 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Den aktuelle situation mellem Hanskrist og mig kan måske se lidt uoverskuelig ud, hvis man ikkke nærlæser den seneste dialog mellem Hanskrist og mig.
Jeg vil derfor søge at klarlægge nogle punkter:
#34380 - 09/01/2022 19:58 citerer Hanskrist mig (korrekt):
Citat:
anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
og han kommenterer:
Citat:
JESUS KRISTUS gjorde det stik modsatte ved at italesætte vores Guds Relation som et mellem far og søn - så inderligt og fortroligt et Guds Forhold bragte og åbenbarede JESUS KRISTUS vi stakkels vildfarne mennesker der var kommet langt væk fra Gud.

#34381 - 09/01/2022 21:07 svarer jeg:
Citat:
Nå da - så det er dér "hunden ligger bgravet".
Hankrist opfatter Jesus Kristus, som et menneske, og den ydmyghed jeg tror på, vi skal have som mennesker, den udlægger han så, at jeg vil pålægge Jesus Kristus.
Den Jesus Kristus, det handler om for mig, er "fra før alle tider".
Det ændres ikke af nogle få årtier som frelser i menneskeskikkelse.

For mig er det en dybt besynderlig tankegang, at Jesus Kristus skal opfattes som et almindeligt menneske under menneskelige livsvilkår.

#34384 - 09/01/2022 23:31 svarer Hanskrist:
Citat:
Ifølge Arne var Jesus ikke et virkeligt menneske - ikke sandt menneske.

Min konklusion:
Det er hermed dokumenteret, at Hanskrists sidste påstand her er løgn!
Enhver vil kunne efterprøve det.

Jeg kunne da ikke drømme om at påstå, at Jesus Kristus ikke var "et virkeligt menneske" - ej heller ikke var "et sandt menneske" blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 124 af 245 < 1 2 ... 122 123 124 125 126 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk