annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 64 gæster og 134 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 120 af 245 < 1 2 ... 118 119 120 121 122 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34361 - 09/01/2022 16:12 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Arne, det lyder som - set udefra - små oplevelser, som har haft en vældig betydning for dig. Ærgerligt at én præsts lille handling skulle have så stor en effekt på dig. Men cirklen sluttes ligesom ved en anden lille ting. Begge ting viste sig at være store.

Jeg tror, at du ikke har sat dig særligt meget ind i de ting, jeg viser - video eller tekst. Også i dette tilfælde. Men jeg er glad for, at Hanskrist skriver, som han gør:

Hanskrist:

Citat:
Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


Eller det jeg citerede:

The divine being is inexhaustible. In his goodness God generously presents himself to humanity to be known, yet there is always more to be known.

If God were totally ungraspable, we would never seek him; yet he gives himself to us to be grasped, however partially, in order to draw us to himself in wonder and love.

“God’s transcendent being overflows, as it were, into our knowledge of him,”


For mig er Gud så stor og kærlighed (uendeligt meget faktisk!), at han (vælger) at "flyde over i os".

Faktisk, Arne, gør du dig selv mange antagelser om det guddommelige samt mennesket og dets erkendelse. Som jeg ser det. Og at Gud ikke kan erkendes i sin totalitet, gør ikke Gud totalt uerkendelig. Kan Gud ikke vælge at lade sig erkende af os mennesker? Kan du forhindre Gud i det?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34362 - 09/01/2022 17:18 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Super Arne du løber ikke fra at have skrevet sådan gennem årene (1)*


Så nåede vi så langt,

Næste spørgsmål, hvor godt synes du hvad du skriver flugter med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden???



(1)*:

Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



PS:

Jeg lyver ikke - jeg citerer dig ovenikøbet fuldstændig korrekt ved at ta kopier af hvad du har skrevet


Men du Arne er gået amok i injurier som så ofte før og i personfnidder -


PPS:

Får vi Arne væk fra barnlig personfnidder og tilbage til debatten, hvor han skal reflektere over om det han konstant gennem årene har skrevet, hvor godt det flugter hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.


Sker dette at Arne denne gang ikke stikker halen mellem benene, og ikke begynder med injurier og personfnidder - da har Trosfrihed taget et kæmpe stort skridt fremad - Tillykke til Trosfrihed

Vi får se om Arne vil debatten
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34363 - 09/01/2022 17:24 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver, idet du citerer Hanskrist:
Citat:
For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd?
Min kommentar:
Det er - for mig at se - en vild overvurdering af "menneskets egen ånd".
Allerede når vi kommer til det ubevidste falder det jo til jorden - og du vil vel ikke benægte det ubevidstes eksistens og store indflydelse?

Til dine sidste ord:
Citat:
Faktisk, Arne, gør du dig selv mange antagelser om det guddommelige samt mennesket og dets erkendelse. Som jeg ser det. Og at Gud ikke kan erkendes i sin totalitet, gør ikke Gud totalt uerkendelig. Kan Gud ikke vælge at lade sig erkende af os mennesker? Kan du forhindre Gud i det?
er min kommentar:
Jeg har egentlig ikke antagelser, men jeg har fornemmelser og oplevelser af det guddommelige.
De gør mig ydmyg og får mig til at erkende, at nysgerrighed her er utilstedelig. Ja, dér røg hele teologien blinker
Dét får mig til at droppe hele bunken af dogmer om Gud og Satan, Himmel og Helvede, ondt og godt - og mennesket ene af alle "skabt i Guds billede" - alt dette - for i stedet i ydmyg taknemmelighed, glæde og begejstring at opleve kærligheden - også i mig - som værende i den hellige værende verden.
Dét kan du for mig gerne kalde "antagelser", men for mig er det oplevelser smiler
Dine to sidste sætninger i citet af dig ovenfor er for mig meget nær blasfemi - eller på almindeligt dansk: Gudsbespottelse.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34364 - 09/01/2022 17:32 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Vi får se om Arne vil debatten
Mit svar:
Nej! Den er langt under lavmålet! blinker
Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/01/2022 17:34)
Top Svar Citer
#34365 - 09/01/2022 17:34 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd?

Det er fra Paulus 1 Kor 2 og en sætning taget revet ud af sammenhængen.

1 Kor 2:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Jung med sin lære om det ubevidste er vild med hvad Paulus her skriver i 1 Kor 2 da det bekræfter hele Jung's lære om det ubevidste.


Det bevidste er her:

"For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd?" - dette er det bevidste

Det ubevidste er til gengæld her:

Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud.

Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.



Ifølge Paulus og Jung har vi fået Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


Både Paulus og Jung's psykologi bygger på at vi mennesker skal se at komme i proces (1)* med det ubevidste - det kollektive ubevidste ikke mindst.

(1)*:

the result is a direct and continuous relationship between God’s being and the human knowledge of God”.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 120 af 245 < 1 2 ... 118 119 120 121 122 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Grækenland vil udvise ni europæere eft..
20/05/2024 15:17
Kondolencerne vælter ind efter Ebrahim ..
20/05/2024 14:24
Københavns Kommune ændrer praksis om p..
20/05/2024 12:33
Nyheder fra Religion.dk