annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 132 af 245 < 1 2 ... 130 131 132 133 134 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34436 - 14/01/2022 16:11 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka og Thomas.

Du, Tikka, skriver, at det var Evas begær, der frekaldte syndefaldet, men det kan man vel kke gøre Eva ansvarlig for - skabt, som hun jo var iflg. Bibelen af Gud Herren - ud af Adams ribben?
Så hvem havde ansvaret for Evas begær?

Du, Thomas, tilslutter dig moderne kristne:
Citat:
Mennesket greb ud efter autonomien til på egen hånd at definere godt og ondt.
Her er så "kundskab" udvidet til også at betyde "ret til at definere".

Vi måtte altså oprindeligt ikke vide, hvad der var godt og ondt i en paradisisk tilværelse, men vi skulle være lydige overfor Gud Herren.

Som vi mennesker har udviklet os her på kloden, kan man vist godt påstå, at vor syndigt erhvervede viden om godt og ondt ikke har været imponerende og vore evner til det gode ej heller.

Vi er alt for mange, vi er ikke gode ved hinanden - hverken lokalt eller globalt - og vi bedriver alvorligt skadelig rovdrift på kloden, som vi i øvrigt sviner til med vores affald - til lands, til vands og i luften.

Især angående kloden er godt og ondt jo først nu ved at dukke op.

Er der en vej tilbage til Paradisets Have før syndefaldet?
Der er i hvert fald nogle skridt, vi kunne tage.

Vi kunne vel udvide kristendommens budskab om næstekærlighed til global næstekærlighed og til kærlighed til kloden og alt dens liv.

Det ville vel indeholde, at de rige lande hjælper de fattige lande ud af deres fattigdom og deres befolkningseksplosion.
Ligeså at vi stoppede den evige økonomiske vækst med det stadigt stigende forbrug.
Og endelig, at vi fandt en attraktiv harmonisk tilværelse baseret mere på det åndelige end på det materielle.

Måske det velbehag, der kan være en følge af omsorgsfuld, ydmyg, altomfattende kærlighed blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34437 - 14/01/2022 16:31 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Hej Thomas

Hvis Jesus havde formået at omvende sine modstandere, så var korsfæstelsen ikke blevet hans lod, og han ville være død af naturlige årsager. Som du kan læse her gik tingene ikke efter planen...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-23/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiii/

Hvad er vi uenige om? Det kan jeg ikke lige få øje på. Som sådan er vi enige om, at Jesus gik i døden for sin lære. Han flygtede ikke. Men vedblev til det sidste at leve sine ord ud. Sålænge du ikke siger, at planen var at komme op på et kors at hænge, så har jeg ikke noget at indvende. Angående arvesynden...

http://www.religionrevised.com/arvesynden/

Nu vil jeg anskaffe mig nogle øller og bare ønske en god weekend heart

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34438 - 14/01/2022 17:46 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Jan

Arne:

Citat:
Vi måtte altså oprindeligt ikke vide, hvad der var godt og ondt i en paradisisk tilværelse


Ifølge det du selv citerer, så er der mere i det end at vide det. Nemlig at definere det.

Citat:
Vi kunne vel udvide kristendommens budskab om næstekærlighed til global næstekærlighed og til kærlighed til kloden og alt dens liv.


Kærligheden gælder, som vi før har talt om, hele Guds skabelse.

Jan:

Citat:
Hvad er vi uenige om? Det kan jeg ikke lige få øje på. Som sådan er vi enige om, at Jesus gik i døden for sin lære. Han flygtede ikke. Men vedblev til det sidste at leve sine ord ud. Sålænge du ikke siger, at planen var at komme op på et kors at hænge, så har jeg ikke noget at indvende.


Jeg ville nu ikke formulere mig helt som ovenstående. Der er mere i det end det. Har prøvet at gøre opmærksom på det.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34439 - 14/01/2022 18:30 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Kærligheden gælder, som vi før har talt om, hele Guds skabelse.
Mit svar:
Jo, det er vi to jo enige om, men det er vist ikke almindeligt i kristendommen?
Jeg mindes ikke rigtig at have set noget stærkt derom i Bibelen.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34441 - 14/01/2022 18:57 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Du, Tikka, skriver, at det var Evas begær, der frekaldte syndefaldet, men det kan man vel kke gøre Eva ansvarlig for - skabt, som hun jo var iflg. Bibelen af Gud Herren - ud af Adams ribben?
Så hvem havde ansvaret for Evas begær?

Adam var vel skyld i syndefaldet.

Han fik før Evas skabelse kendskab til guds bud, som han jo så nok har videregivet til Eva, da hun jo tydeligvis kendte buddet ganske godt

Adam kunne ha irettesat Eva og ikke selv ha spist – og så skulle han jo ha henvendt sig til gud, men nej han gemte sig og gav kvinden skylden, som hun jo gav videre til slangen.

Ang. Evas begær er hun – lige som alle andre selv ansvarlig over for sine valg, og de kendte jo begge guds bud/lov.
Man lære jo hvad synd er, ved at kende guds lov.

Paulus skrev:
Men synden kom jeg først til at kende gennem loven. Begæret vidste jeg ikke af, før loven sagde: »Du må ikke begære!« Men med buddet fik synden et påskud og vakte al slags begær i mig. For uden lov er synden død.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/7

Når loven definerer hvad der er synd, kan man jo spørge om lovgiveren har ret til at håndhæve loven hvis ikke den følges, og ja bibelsk har gud retten på sin side, da menneskene er hans ejendom.

Et begær behøver ikke blive til handling, men Jesus citeres for at há sagt, at det at synde er, bare det man tænker på det forbudte.

I har hørt, at der er sagt: ›Du må ikke bryde et ægteskab.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5


¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 132 af 245 < 1 2 ... 130 131 132 133 134 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk