annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
0 registrerede 571 gæster og 69 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 245 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32380 - 01/06/2021 23:22 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Jeg fandt lidt om missionReligion.dk - og lægger mærke til at skribenten endda er undervisningskonsulent i Indre Mission:
Citat:
Alle veje fører nok til Rom
Kristendommen har ikke patent på sandheden! Vi mener at finde sandhed i kristendommen, men hvem er vi, der skulle dømme f.eks. islam og hinduismen ude? De kan lige så vel finde sandheden i deres religion. Så at begynde at missionere med kristendommen over for dem vil være en dyb misforståelse!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32381 - 02/06/2021 00:56 Åndens frugt [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen
"Idiot" - "løgner" - "hykler".
Det er åbenbart sådan Hanskrist i sin paulinske "i Kristus-væren" søger at "omvende" sådan en, som mig

Og dét endda uden at Hanskrist selv ved, hvorfor han gør det

Ligner det Kristus? Nej!
Ligner det Paulus? Det tror jeg ikke.
Men typisk for Hanskrist, det er det åbenbart
Nu hidser han sig nok endnu mere op, ham der kalder sig Hanskrist. Jeg ser frem til, hvordan han vil "te sig i manegen"


Citat:
Trådstart: #32157 - 24/05/2021 12:38
Har I lyst til at dele de ord, som inspirerer jer på jeres vandring? Selv er jeg meget inspireret af ord, som kalder os til et liv i uselvisk kærlighed.


Ja i forhold til at mene man har ånden – det kan man jo godt tro – så siger biblen noget om ”kødets gerninger og åndens frugt

Citat:
Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5

Kærlighed

Glæde

Fred

Tålmodighed

Venlighed

Godhed

Trofasthed

Mildhed

Selvbeherskelse



Åndens frugt repræsenterer vel det man kalder uselvisk kærlighed

Tålmodighed og venlighed har jeg særligt "dyrket."

Det er sundt for samvær med sig selv og andre


***



Redigeret af Tikka (02/06/2021 01:07)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#32382 - 02/06/2021 02:09 Re: Åndens frugt [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for at du bringer Paulus' brev til Galaterne, kapitel 5 frem i lyset ("Kødets lyst og Åndens frugt").

Det lyser dejligt op i denne p.t. noget mørke tråd smiler
Og jeg kan jo kun beundre dig for at du "dyrker" uselvisk kærlighed, tålmodighed og venlighed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32383 - 02/06/2021 02:23 Re: Åndens frugt [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Tålmodighed og venlighed er jo som sådan ikke uselvisk, når dette
også bruges til egen fordel, men ”vi” skal jo elske næsten som os selv.

Så jo nok ikke helt muligt at være uselvisk.

Man kan jo i øvrigt med fordel opdyrke egenskaberne i åndens frugt uden at ha ånden smiler

Tikka


***
Top Svar Citer
#32385 - 02/06/2021 10:59 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg ved ikke om du nu kun roser mig på grund af mine ord om Kristus, Gud og Paulus? Han advarer jo egentligt imod forførende søde tunger. Tikka undrede sig også over noget lignende om måske noget andet.


Nej jeg roste dig fordi du sidste gang udtrykte dig på en sådan måde at det virkede til at du forstod de principielle drøftelser af stor vigtighed der var på spil mellem mig og 1): Tikka og 2): Arne.

Der er principielle spørgsmål mellem os tre oppe at vende, men hvis folk ikke fanger det og reagerer på det, nytter det ingenting. Og den her gang sporer jeg ej heller du har fat i noget.


"Han (Paulus) advarer jo egentligt imod forførende søde tunger."

Ja Paulus advarer imod menneskefrygt.

Hvorfor du og Tikka og Arne nu vælter jer i citater om "venlighed" når vi nu er i hæftig diskussion om principielle spørgsmål - er lidt uforståeligt og det virker som om I har svært ved at følge noget til dørs. Ja nu gentager jeg hvad jeg har sagt i mange år, folk læser ikke hinandens indlæg tekstnært. Det gjorde vi engang nogle af os, men disse debattører er her desværre ikke mere. Paulus og Jesus skændtes på livet løs hvis de var blevet uenige med folk om principielle vigtige spørgsmål. Og hvad Jesus ville sige til Arne er meget værre end hvad jeg har sagt.

Når der er meget på spil - så skal det være sådan og sådan var det for Paulus og sådan beskrives Jesus også. Dette udelukker ikke at et menneske har en god og opbyggelig omgang med andre mennesker, hvilket jeg ihvertfald har, hvis I kendte mig, og spurgte mit netværk.


Citat:
Gerth:

Så-Nej, Jeg er ligeglad med alle skænderier,


Vrøvl - ingen mennesker er ligeglad med skænderier, se fx Arne, han vil kun æres og skændes med mig, det er det eneste han reagerer på, når jeg giver ham oplysninger om Paulus eller svarer ham på de spørgsmål han har spurgt om får jeg ingen reaktion fra manden.

Skænderier og at æres som Arne altid vil med mig, endda så meget at det er trættende i længden, husk det har stået på i næsten tyve år nu.

Og Tikka og Arne's utallige lange debatter er også små skænderier og hvor de æres med hinanden.

Man "skændes" (drøfter spørgsmål med en sjælden iver) i gode familier, fordi kærligheden er så stor at den tåler børn og forældre og søskende imellem skændes til tider, sådan er det imellem kammerater, på de teams der arbejder sammen, et fodboldhold der vinder mesterskaber, etc etc. Der hvor problemet opstår, er hvis kærlighed og sammenhold ikke er størst når alt kommer til alt.

De familier og sociale sammenhænge hvor der ikke opstår frimodige meningsudvekslinger hvor sindene også kommer i kog fra tid til anden, er uden tvivl ufrie autoritære systemer, hold kæft trit og retning, ret ind, kan du ikke tåle lugten i bageriet så ud. Sådan var urkristendommen ikke pga af Paulus, hvor vi endda havde frimodig omgang med hinanden, men også bevarede vores frimodighed overfor Gud, for der hvor Ånden er, der er også Friheden.

Monokulturer er farlige, rettroenhed og trostvang (Kirkens og Bibelfundamentalisme) er fuldstændig utænkeligt for Paulus, men allerede i de uægte Paulus breve spores en begyndende dogmatisme og "bibelfundamentalisme" som de ægte Paulus breve overhovedet ikke vil vide af.


Citat:
Gerth:

Arne har i en hel del omgange kritiseret dit selvhøjtidelige pral, hvilket også Paulus gjorde om det.


Arne forstår ikke at læse indenad, registrere hvornår det er retorisk (led i en argumentation), hvornår humor og alvor. Og det fordi han ikke giver mine indlæg den opmærksomhed de fortjener, alle indlæg man bliver en del af burde studeres og man burde anstrenge sig med virkelig at have forstået hvad der står, og er der noget man har svært ved, kan man spørge til dette specifikt.

Paulus er verdenskendt for sine selvhøjtidelige prale'taler. De er fremragende - manden er genial, et geni. Havde han ikke været sådan var Jesus bevægelsen forsvundet i historiens glemsel. At der straks opstår et geni der formår at becifre eller beskrive Begivenheden KRISTUS - memet KRISTUS - få dette begreb eller meme implementeret i kultursfæren (eller noosfæren) for al fremtid så det aldrig går tabt er det der sikre at Jesus bevægelsen og de utallige andre Messias bevægelser der ligner Jesus bevægelsen at disse ikke forvirres til ukendelighed i hinanden og dermed opløses i hinanden.

At begrebet Jesus der er KRISTUS - eller Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der danner de første paulinske urkristne menigheder og derfra udvikler sig til KIRKEN - er alene Paulus fortjeneste - at KIRKEN så for at stå tydeligt i verden, for at identitetsmarkere sig selv og undgå at gå i opløsning - indtil den bliver stats anerkendt - i denne proces fraviger både Jesus og Paulus er en anden sag, alvorlig og kritisk, men også er det med til at skabe en kreativ dynamik mellem kejserens (det sekulære - den materielle økonomiske praksis) og Guds Riget - det ideelle.

Vi ser FN og EU og menneskerettighederne - og andre organisationer der er inspireret af kristendommen. Frihed og demokrati er også meget et barn af den paulinske urkristendom. Den tids slaver havde det ofte meget bedre end senere i historisk tid (industrialiseringen) mange lønarbejdere der frister arbejdsløshed og underbetaling, så der opstår en meget fattig klasse.

-0-0-0-0-0-0-

Ingen er nogensinde blevet tildelt så stor opmærksomhed og anerkendelse som du Gerth, det er noget nyt. Du ser vi er ikke mange, ofte kun Arne der er aktiv.

Engang var vi en god håndfuld - og du skal være glad for at du ikke dukkede op dengang, du var blevet savet midt over og havde aldrig fået et ben til jorden.

Der var en hård linje (og især 3, hvor jeg var den ene, havde en lidt til tider skræmmende debat adfærd) - Arne fik tæsk (ofte fortjent, men måske ikke i den udtalte grad han blev "forfulgt" eller dækket op) og en jmp Michael fik "klø" - også indimellem fortjent, men ikke i den udpræget grad tilfældet var. Ja og faktisk også Thomas fik en grusom medfart, indimellem vel lidt løn som fortjent, men igen som med jmp Michael, det var ganske urimeligt og ude af proportioner.

Store EGO'er - som vi nok alle er et sted rent menneskeligt, kan også bidrage med meget, tilføre stedet høj høj kvalitet, til trods deres unoder.

At Bjørn skred (fordi han gik død i sin egen alt for langt ude i hampen idé om at få tre debattører udelukket i forbindelse med at han ville ændre trosfrihed) var et kæmpe tab for stedet - han var ekstrem velbegavet og klar i skrift, til at skrive og formulere sig.

At Simon tydeligvis skred da Jan ABC ikke lige kunne ramme "mellem rummets" kammertone og stil, kan være blot dråben der fik bægeret til at flyde over, ja måske han havde trukket sig fra "galeanstalten" trosfrihed alligevel - eller alene Arne's Trosfrihed. Simon er selvsagt et stort tab for stedet.


Og om RoseMarie også er væk eller hun er Tikka, kan jeg ikke ret godt finde ud af. Men lad os sige de er to forskellige, så er noget af det sidste vi hørte til RoseMarie da hun ville på "date" 😜 nej mødes med dig Gerth i Odense.


Der er uden tvivl folk der ikke overhovedet kan tåle synet af mig, ta trykket af mig her på trosfrihed. Men at jeg har en missionerende optræden på stedet er nok ikke hvad de intelligente iagttagere ville sige, men mere at jeg er voldsom hård i en debat.

Jeg vil påstå Arne meget meget mere virker missionerende, ja endda i en så udtalt grad at han skræmmer new age folk med en meget stærk SPIRITUALITET langt væk fra stedet. Arne har skrevet 6000 indlæg hvor han forsøger at spærre vejen til den new age stærke SPIRITUALITET der rør sig i samfundet, især indenfor det terapeutiske miljø.

Ingen af disse gider lægge ører til Arne's fra forrige århundrede Gud er død kulturradikalisme ateisme og humanisme og agnosticisme negativ teologi der skubber GUD væk fra mennesket (hvor der ingen guddommelig gnosis kan være tale om) og langt langt ud i astrofysiske astronomiske spekulationer - hvor det eneste der tillades er en abstrakt snak om det forunderlige ved verdens væren. Arne er i en sjælden grad ude af trit med tidsånden og virker farveløs kedelig på opvakte folk med en stærk SPIRITUALITET.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 245 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 07:30
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Flere er dræbt under voldsomme urolighe..
15/05/2024 10:04
Seks måneder efter valget er Holland 'm..
15/05/2024 09:42
Novo Nordisk udvider igen i Kalundborg
15/05/2024 09:32
Udflytterbørnehaver i København i risi..
15/05/2024 09:30
Patienter får 33 millioner kroner efter..
15/05/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk