annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 192 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33840 - 10/12/2021 01:19 Re: AT VÆRE ET TRÆ [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Citat:
Du skriver til mig:
Citat:
Så du mener, skaberen kan betegnes som intet?
Mit svar:
Nej, jeg mener, kristendommen siger, at Gud skabte "himlen og jorden" ud af intet.


Kristendommen? - Forklar venligst!

Samt ...

Hvor i biblen står der:

Citat:
at Gud skabte "himlen og jorden" ud af intet.


... men - der står i biblen: Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Hvor kom vandene fra?


Men vand er nok "kodeordet"

- det livgivende vand Adam bibelsk blev skabt af blandet med jord.

men en kilde brød frem af jorden og vandede hele agerjorden. Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/2

Som barn blev der fortalt, det var ler

Bortset fra alt det med tomrummet og intet er absurd, består mennesket af ca.60% vand

Nå ikke mer fra mig. God nat smiler kigger forbi i morgen sent - måske

***
Top Svar Citer
#33856 - 10/12/2021 18:23 Re: AT VÆRE ET TRÆ [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Også du viger tilbage overfor det absolutte intet, men når Bibelen siger, at Gud skabte himlen og jorden, og du ikke kan godtage, at det var ud af intet, hvad var det da ud af? blinker
Citat:
Første Mosebog. Kapitel 1:
Verdens skabelse

I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
"Vandene" og "Urdybet" må vel så forstås som noget i evigheden. Det er vist ikke nærmere forklaret noget steds i Bibelen.

Men hvordan man end vender og drejer det, så kan jeg ikke se andet end, at Verdens væren er et for os mennesker totalt ufatteligt mirakel.
Og Bibelens ord her er for mig udtryk for et vanvittigt menneskeligt overmod.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33876 - 13/12/2021 01:49 Re: AT VÆRE ET TRÆ [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Citat:
Også du viger tilbage overfor det absolutte intet,

Kigger vi på Big Bang teorien, er der jo også noget tilstede i ”tomrummet” før det eksploderede, og når du skriver, at gud skabte, så er der jo ikke tale om et tomrum - det absolutte intet

Gud forstås jo som værende et sted ”i tomrummet” - så når dét/den vi betegner som gud er tilstede, er rummet jo ikke tomt –

Desuden kan man ej heller betegne gud - og det såkaldte tomrum for intet.

Og - hvis du mener, vandene har været tilstede fra evigheden kan man jo ligeledes heller ikke tale om det absolutte intet og et tomrum.


Citat:
men når Bibelen siger, at Gud skabte himlen og jorden, og du ikke kan godtage, at det var ud af intet, hvad var det da ud af?


Som jeg læser skriften er mit svar

Jord og himmel skabes med guds ånd, Ordet og vandene

***

Top Svar Citer
#33878 - 13/12/2021 12:52 Re: AT VÆRE ET TRÆ [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Det undrer mig egentlig lidt, at kristendommenes Gud ikke skal have evnen til at skabe ud fra det absolutte intet, men at der skal være noget - vel i evigheden - som kristendommenes Gud kan skabe ud fra.

Her nævner du "Ordet" og "vandene", hvad dét så er - og det må vel så betyde, at kristendommens Gud ikke er almægtig, men afhængig af evighedens "Ordet" og "vandene".

Min fornemmelse er, at vi her er "ude på så dybt vand", at vi burde indse, at det magter vi ikke at fatte.

I det hele taget bliver jeg mere og mere overbevist om, at vi mennesker ikke ser vores position i verden realistisk.
Her tænker jeg ikke alene på de, der føler sig åndeligt særligt begavede, og som vi have os andre til at ro på det, næh jeg tænker såmænd bare på nok det helt store flertal af os, der mener, at verden er til for os mennesker.

Den mere ydmyge opfattelse: at vi mennesker blot er en ikke særlig betydelig del af verden er måske nu så småt ved at komme frem - i skyggen af klima- og Corona-kriserne.
Det rejser jo spørgsmålene: Hvordan kan vi tillade os at være så mange, og hvordan kan vi tillade os plyndring og tilsvining af denne vidunderlige klode?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart

P.S.: Jeg er helt enig med dig i at Big Bang ikke er en nyskabelse, men blot en videreudvikling af noget allerede bestående blinker
Top Svar Citer
#33879 - 13/12/2021 18:39 Re: AT VÆRE ET TRÆ [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Citat:
Det undrer mig egentlig lidt, at kristendommenes Gud ikke skal have evnen til at skabe ud fra det absolutte intet, men at der skal være noget - vel i evigheden - som kristendommenes Gud kan skabe ud fra.

Her nævner du "Ordet" og "vandene", hvad dét så er - og det må vel så betyde, at kristendommens Gud ikke er almægtig, men afhængig af evighedens "Ordet" og "vandene".


Når der står: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.

Så er Ordet skabt forinden, da intet er blevet til uden ham.

Når himlen og jorden er skabt må vandene også há været tilstede – altså skabt sammen med jorden - da placeringen af jorden i forhold til solen muliggør vand, som jo er en betingelse for menneskeliv.

Biblen siger at jorden er skabt til at bebos, og dette betinger vand.

Inden begyndelsen var gud – den livgivende kraft til som den eneste i følge biblen, og jeg forstår denne gud som bundet energi før skabelsen. Så den livgivende kraft skaber ud fra sig selv da denne frigives

*
Citat:
P.S.: Jeg er helt enig med dig i at Big Bang ikke er en nyskabelse, men blot en videreudvikling af noget allerede bestående


Så det betyder måske, det er slut med dit absolutte intet? - Og at ”tomrummet” ikke skal forstås som tomt?

***
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Nyheder fra Religion.dk