annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 558 gæster og 206 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 115 af 245 < 1 2 ... 113 114 115 116 117 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34331 - 08/01/2022 10:53 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jo jo … men at flere tilslutter sig en forståelse som ovenstående, som de gør til deres virkelighed beviser jo netop, at virkeligheden er hvad man gør den til - og tilslutter man sig ikke ovenstående ideer har man bare en anden virkelighed.


Nej jeg ville aldrig skrive det hvis det kun var subjektivt vilkårligt - så det er ikke at gøre virkeligheden til hvad man gør den til.

Iøvrigt har vi to drøftet dette utallige gange.

Du gør gennem din bibelfundamentalisme virkeligheden til hvad man gør den til.

Jeg arbejder og tænker videnskabelig om tingene fordi jeg ikke overtror noget, da tro ifølge Paulus fx ikke betyder blindt at overtro noget, fx hvad der står i Bibelen.

Nå men hvad jeg har skrevet findes der neurovidenskabelige beviser for rigtigheden af. Ikke at neurovidenskab opererer med begrebet Gud - men med det livfulde udtryksfulde menneskelige ansigt der er aktiveret når vi mennesker fungerer optimalt - det er et "brain face heart voice" system ved vores Autonome Nervesystem når dette er dets evolutionsbiologiske nyeste smart mode - som først for nyligt er blevet opdaget (videnskabeligt beskrevet) - men som den kristne SPIRITUALITET har beskrevet smukt i to tusinde år.

Jeg har tit tænkt på at jeg simpelthen synes det er mærkeligt at du Tikka og Gerth der interesserer jer så meget for kristendommen og det religiøse hvorfor har I dog ikke en mere seriøs videnskabelig tilgang?



hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.

Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede. For vi prædiker ikke os selv, men Jesus Kristus som Herren og os selv som jeres tjenere for Jesu skyld. Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34334 - 08/01/2022 12:21 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Ja, Tikka og Hanskrist.
I har begge "tændt kætterbålet" overfor mig - og tillige overfor hinanden.
Jeg tænker på, at når reaktionen overfor, hvad der er anderledes end, hvad man selv tror, er så kraftig, hvad er mon så grunden?
Jeg undlader at gætte.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34335 - 08/01/2022 12:34 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:Jeg tænker på, at når reaktionen overfor, hvad der er anderledes end, hvad man selv tror, er så kraftig, hvad er mon så grunden?



Hov hov hov Arne jeg kritiserer dig for:

1):

Du påstår du ikke vil driste dig til at sige noget om Gud men du gør ikke andet end at ringeagte og revse et personligt menneskeligt gudsforhold

2):

Du modsiger, tar klar afstand fra, og ringeagter alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden - dette er også okay - intet forkert er der heri, men der hvor det går galt for dig er at du dog til trods vil flage med et Jesus Kristus Ikon - det kan man jo ikke når man som du afviser alt det et Jesus Kristus Ikon symboliserer.



For mig må folk gerne have meget forskellige ståsteder og synspunkter, religiøse tilhørsforhold --- der hvor jeg bliver engageret og blander mig er hvorvidt hvad folk skriver gir go mening - hænger sammen og om det er forankret til virkeligheden, er der videnskabelig belæg for synspunkterne, vil naturvidenskab og de andre videnskaber støtte op om hvad der hævdes
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34338 - 08/01/2022 13:53 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Du påstår du ikke vil driste dig til at sige noget om Gud men du gør ikke andet end at ringeagte og revse et personligt menneskeligt gudsforhold
Mit svar:
Jeg mener ikke at have ringeagtet eller revset et personligt menneskeligt gudsforhold hos andre.
Jeg har det ikke selv, men jeg oplever "skaberværkets guddommelighed", og det er alt rigeligt for mig.

Du skriver også til mig:
Citat:
Du modsiger, tar klar afstand fra, og ringeagter alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden - dette er også okay - intet forkert er der heri, men der hvor det går galt for dig er at du dog til trods vil flage med et Jesus Kristus Ikon - det kan man jo ikke når man som du afviser alt det et Jesus Kristus Ikon symboliserer.
Mit svar:
Jeg oplever kærligheden fra Jesus Kristus - en meget meget betydningsfuld oplevelse i mit liv, og det skete via Kristus Ikonen, og den lille græsk-ortodokse kirke, hvor det først skete, er åben for alle - også mig.
Din påstand om, at jeg skulle modsige og ringeagte "alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for" genkender jeg ikke.

Denne hjemmeside hedder trosfrihed - ikke trostvang.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34339 - 08/01/2022 17:03 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Det har intet med trostvang at gøre, men at det du skriver ikke hænger sammen, du modsiger konstant dig selv.

Prøv at læse hvad du selv skriver?

Tilsyneladende er du ikke klar over at det slet ikke hænger sammen.

Jeg skal gerne komme med eksempler, hvis det skulle komme dertil, men den vågne læser har for længst opdaget at der er noget galt og at du modsiger konstant dig selv - eller også undersøger du ikke kritisk hvad du selv skriver. Måske er du slet ikke klar over hvad du selv skriver, og/eller om det stemmer med hvad du iøvrigt har sagt, skrevet, gennem årene.

Vi må forlange af hinanden at der er mening og konsistens og en vis sammenhæng i hvad vi skriver, at der er en rød tråd andre kan få øje på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 115 af 245 < 1 2 ... 113 114 115 116 117 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk militær om dræbt FN-arbejder:..
14/05/2024 02:37
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Nyheder fra Religion.dk