annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 111 af 245 < 1 2 ... 109 110 111 112 113 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34310 - 07/01/2022 21:12 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Kristendommen har ikke monopol på det hellige - hvert fald ikke hos mig.

Du tror jo heller ikke på biblens gud, men selvfølgeligt har biblens gud monopol på at være hellig, lige som dem han antager som sine børn.

Bibelsk er der tale om den eneste sande gud – det glemmer mange, når de mener, at ha helligånden, for den handler jo kun på vegne af bogens gud. Derfor er det nødvendigt at anerkende gud som skaberen og livets opretholder og som den der har oprejst Jesus til et himmelsk liv – og handle derpå, før man kan gøre sig fortjent til helligånden – hvad det så er, men biblen taler om åndens frugt, så de kan jo kendes på dette.

Hvor mange tror du tror på kødets opstandelse. Næppe mange. De fleste tror, de kommer i himlen, når de dør.

Lidt sjovt når folk taler om kærlighed og gode gerninger og kalder det helligåndens virke samtidig med de ikke anerkende biblens gud eller dennes vilje.

Citat:
" ... hvor det hele åbenbart drejer sig om, at kristendommens Gud får sin vilje: at ingen modsiger eller ignorerer ham."

Der er ikke demokrati i et teokrati, så ja man skal adlyde den eneste sande gud på den rensede jord

Møllehave kaldte dette demokratur - for der forlanges man adlyder, men man vælger det selv af kærlighed til gud.

***
Top Svar Citer
#34311 - 07/01/2022 21:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dit svar.
Angående videoen, du præsenterede, og som jeg meget muligt ikke rigtig forstod.
Kunne du ikke lige give en kort beskrivelse af essensen i den, så den ikke går tabt?

Jeg ser, at du hævder at verdens væren ud af intet: Creatio ex nihilo
Citat:
Creatio ex nihilo ( latin for "skabelse ud af ingenting") er læren om, at materien ikke er evig, men måtte skabes ved en guddommelig skabende handling. [1] Det er et teistisk svar på spørgsmålet om, hvordan universet kommer til at eksistere.
at det er "gængs kristen filosofi" og "klassisk kristendom".

Så er der i hvert fald et punkt her, hvor jeg er enig med kristendommen - og med dig blinker

Blot lidt underligt - synes jeg - at kristendommen tilsyneladende ikke lever op til konsekvenserne heraf smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34312 - 07/01/2022 21:40 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
kristendommen

Måske du vil forklare hvad dette ord står for for dig.

Det man omtaler som kristendommen er mig bekendt et vidt begreb og det lyder som om du skærer dem alle - hvem de så er - over én kam

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#34313 - 07/01/2022 21:49 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg respekterer fuldt ud din tro på "den eneste sande gud".
Blot er det ikke min tro.

Jeg drister mig ikke til at gøre, hvad jeg lidt frækt kalder: det guddommelige til en person.
Jeg drister mig idet hele taget slet ikke til at gøre mig klog her.
Men jeg fornemmer det guddommeliges væren og mærker klart, hvordan mit liv derfor skal være.

Angående min død - nok ikke så langt væk - jeg er 88 år - så har jeg ingen tro på - og slet ikke nogen viden om - noget efter døden.
For mig er det her og nu - så godt som muligt - og så længe, det varer.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34314 - 07/01/2022 22:11 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Bibelsk er der tale om den eneste sande gud – det glemmer mange, når de mener, at ha helligånden, for den handler jo kun på vegne af bogens gud. Derfor er det nødvendigt at anerkende gud som skaberen og livets opretholder og som den der har oprejst Jesus til et himmelsk liv – og handle derpå, før man kan gøre sig fortjent til helligånden – hvad det så er, men biblen taler om åndens frugt, så de kan jo kendes på dette.


Der findes ingen bogens Gud.

Hvilket Bibelen er bedste bevis på, Bibelen (forfatterne til Bibelen) gør alt der står i deres magt og de lykkes vældig godt hermed, at demonstrere at der ikke findes en bogens Gud.

Gud er ikke en tænkt fiktiv størrelse, men en eksistentiel levende (tilhørende livet (menneskets liv)) størrelse vi alle har mulighed for at have direkte fortrolige åndelige åbenbarings erfaringer med, som fx 1 Kor 2.

Ifølge Bibelen findes hverken en bogens Gud eller en Bibelens Gud. Endda gør forfatterne til Bibelen et stort nummer ud af at det ikke kan forstås som du forstår det Tikka.

Og nej ingen kan gøre sig fortjent til Gud Helligånden - men vi kan agte på Gud Helligånden, anerkende Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed i vores liv og andres liv.

Du skriver om Helligånden: "hvad det så er" - jamen vor herre i skuret vor herre til hest - har du overhovedet fattet en meter af noget som helst.

Nu kommer så spørgsmålet til en million milliard - tror du selv på hvad du skriver Tikka?

NEJ er svaret.

Men hvorfor prædiker du noget du ikke engang selv tror på = har gjort dig erfaringer med????

Tror virkelig ikke folk gider lytte til et menneske der ingen erfaringer såvel som forståelse tingene har.

Bibelens Gud findes ikke - hvilket Bibelen er vores stærkeste bevis på at der ikke overhovedet er tale om Bibelens Gud.

Bibelen slår fast igen igen igen igen at Gud ikke er en fiktiv Bibelens Gud - men virkelighedens (livets) Gud.

Egentlig burde jeg ikke beskæftige mig med hvad du skriver da det er bibelfundamentalisme af værste skuffe - og intet har med virkeligheden at gøre.


-0-0-0-0-


Citat:
Arne:

Jeg drister mig ikke til at gøre, hvad jeg lidt frækt kalder: det guddommelige til en person.
Jeg drister mig idet hele taget slet ikke til at gøre mig klog her.


Jo det er præcist hvad du gør - du gør grin med alt det Jesus Kristus er verdenskendt for - nemlig det personlige forhold til Gud. Gud er ikke noget upersonligt umenneskeligt - det er iøvrigt mere end noget andet hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for og som hele Jesus Kristus Ikon Mystikken og Spiritualiteten er et udtryk for.

Menneskets gudsforhold kan ikke være et upersonligt forhold, være uden ansigt og billede og person - uden karisma og udstråling - skønhed - som Jesus Kristus Ikon Mystikken og Spiritualiteten er et stærkt vidnesbyrd om, der iøvrigt er beskrevet smukt flere steder hos Paulus (1)*


Du siger du ikke vil gøre dig klog på tingene og alligevel er det hvad du gør gang på gang - når du latterliggør alt det Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt for.

Hvis du ikke vil gøre dig klog på tingene kunne du jo lade en dør stå åben for at Jesus Kristus ikke er så latterlig som du gør ham til.

Du kunne sige, Jesus Kristus gudsforhold siger ikke mig noget og jeg finder det latterligt - men derfor kan det da godt være der er noget Jesus Kristus har kendskab til som jeg ikke har sans for eller har gjort mig erfaringer med.

Men du kloger konstant i tingene selv om du bagefter skriver du ikke vil gøre dig klog på tingene, jamen så er det lige det du hele tiden gør.


(1)*:

hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.


Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.


så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede. For vi prædiker ikke os selv, men Jesus Kristus som Herren og os selv som jeres tjenere for Jesu skyld. Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 111 af 245 < 1 2 ... 109 110 111 112 113 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk