annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15647154
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379285
Et andet syn 1988754
Jesu ord 1521930
Åndelig Føde 1510825
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 218 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 245 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32221 - 26/05/2021 16:11 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (Thomas?).
Det er nogle smukke og flotte ord, hvormed du beskriver "Den Evige Filosofi", men heldigvis har du jo medtaget det ydmyge udtryk: "fattig i ånden" blinker - og jeg kan ikke ærligt modsige dine ord om mig smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32222 - 26/05/2021 16:57 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Ja, og vi har vist før diskuteret hvad "fattig i ånden" mon betyder. Hvad tror du, at det betyder? Jeg tror, at det betyder at være ydmyg - ikke at gøre sig til og tro at man er en "fandens karl". Men at være "fattig" på den konto (i ånden).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#32223 - 26/05/2021 17:19 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1889
Citat:
Nu titte til hinanden de favre blomster små,
de muntre fugle kalde på hverandre;
nu alle jordens børn deres øjne opslå,
nu sneglen med hus på ryg vil vandre.

2. Den kære Gud og skaber den mindste orm er nær:
han føder fugl og markens lilje klæder;
dog menneskenes børn har han allermest kær,
Gud ånder på øjet, når det græder.


Salmeversene har fra barnsben styrket mig og ordene gør mig glad - sådan rigtig glad - fordi opmærksomheden rettes mod lyset og en ny dag og mod livet samt oplysning om, at vi er elsket og hører til i en større sammenhæng.

*

Bibelen? -

Paulus skriver til Thimoteus:

Forfulgt bliver alle, som vil leve et gudfrygtigt liv i Kristus Jesus. Men onde mennesker og bedragere vil komme længere og længere ud i det onde, føre andre vild og selv fare vild. Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Tim/3

*

Biblen lærer blandt mere om kærlighed til den eneste sande gud – og til næsten som sig selv.

Det er det højeste at kunne elske - og ”adgangs billet” til at se - gi og modtage – gøre en forskel uden egen vinding …

… og hvor kærligheden er tilstede er der ingen frygt eller andet ”støj” som kan blokere for kærligheden …

… men man blotter sig – og gør sig sårbar når man befinder sig i ”kærlighedens univers” - og vil man forblive der, må man finde sig i smerten – i kærlighedens navn og tilgive, hvad Jesus ifølge biblen gjorde på korset.

Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/23

Vejen til gud går gennem en selv, derfor er ransagelse også nødvendigt hvis man skal være ”ren af hjertet” - ren af hjertet betyder først og fremmest man har gode hensigter/motiver – jo i forhold til at elske gud og næsten som sig selv …

… derfor er man fattig i ånden når man søger/drages af gud – hvem har guds ånd som han har, men gud giver gerne ifølge biblen af sin ånd til de som har taget imod hans udsendte søns offerdød – så vejen gennem os selv til gud går gennem Jesus – som jeg forstå biblen


»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5#3-12

***
Top Svar Citer
#32224 - 26/05/2021 17:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5420
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Tak for at tage mig med i samtalen. Måske skulle jeg genoptage læsningen af Den Evige Filosofi. Hvor er jeg henne i landskabet...

https://detoplystemenneske.dk/

Hvad spørger du om heart Kan denne video hjælpe os med at elske...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32225 - 26/05/2021 17:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
For mig var det noget, der kom helt af sig selv, da jeg søgte at forestille mig det absolutte intet, hvilket jo er en umulighed, for så er der jo end ikke forestillinger.
Men vendt tilbage fra vejen mod den svimlende intethed blev al væren nu pludselig et mirakel, som jo ikke giver plads for åndshovmod, men derimod for ydmyg glæde og taknemmelighed - og altomfattende kærlighed.

Det var så i den sindstilstand, jeg første gang oplevede, fornemmede, det guddommelige i alt.
Det fører jo så til en helt anderledes oplevelse af verden, hvor man ikke længere selv er i centrum, men snarere føler sig som en ydmyg gæst, men jo samtidig som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 245 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
18/04/2024 11:38
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 11:30
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Askesky fra vulkanudbrud tvinger indones..
18/04/2024 12:12
Politi: For tidligt at sige, om branden ..
18/04/2024 11:59
Efter ophold i Syrien: Vicestatsadvokat ..
18/04/2024 11:42
Billede fra krigen i Gaza bliver årets ..
18/04/2024 11:39
Flere anholdt efter stor aktion på Vest..
18/04/2024 11:28
Nyheder fra Religion.dk